×
×
جدیدترین‌‌ها

چرا اقتصاد مردمی؟

  • کد نوشته: 96658
  • فروردین 30, 1403
  • مقام معظم رهبری امسال را سال در جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری گردند، تا همچنان مسوولان مساله اقتصاد را سرلوحه امور خود بدانند.
    چرا اقتصاد مردمی؟

    نخست نیوز، سعید کوشافر_اینکه چندیدن سال است رهبری عناوین سال را اقتصادی تعیین می کنند ، نشان از اهمیت موضوع اقتصاد در شرایطی دارد که به نظر می رسد دشمنان هم اولویت کار خود برای ضربه زدن به کشور را مسایل اقتصادی در نظر گرفتند.

    طی روز های اخیر و پاسخ موشکی دندان شکن سربازان سرافراز میهن به تهاجم نظامی به مقابله با انقلاب اسلامی برخیزند، واکنش آن ها اما همچنان از یک سو کوبیدن بر طبل تحریم ها از یک سو و ایجاد دو دستگی را اشقاق در میان ملت با رسید های فرهنگی است .

    اما پرسش اینجاست که چرا رهبری بارها و بارها بر مشارکت مردم در اقتصاد به عنوان شاه کلید حل مشکلات اشاره دارند.

    واقعیت این است که دولت هرگز نمی تواند کارفرمای خوبی در حوزه اقتصاد و تولید باشد.

    تجربه جهانی نشان داده ،اقتصادهای دولتی ، مگر در موارد استثنا نتوانسته توسعه همه جانبه اقتصادی را رقم بزند و فقط زمانی توسعه و پیشرفت اقتصادی رقم خورده که مردم سکاندار بودند.

    این در حالی است که اکنون همچنان بیش از 80 درصد اقتصاد کشور ما در قبضه دولت است ، بخش دیگری در اختیار نهادهای عمومی و سرمایه داران است و مردم کمترین نقش را در امور اقتصادی کشور برعهده دارند.

    به طور قطع دولت به عنوان سیاستگذار و ناظر باید مسیر حضور مردم در اقتصاد را هموار کند، که البته متاسفانه طی سال های گذشته در این خصوص نمره قبولی نگرفته و بورس به عنوان یکی از نهاد های مردمی شدن اقتصاد نتوانسته توقعات مردم را برآورده کند.

    از دیگر سوباید دانست که اقتصاد کشور منحصر به صنعت نمی شود، معدن، کشاورزی،صادرات، صنایع دستی و فرهنگی و هزاران بخش دیگر راهم شامل می شود که این روزها کمتر مورد توجه واقع می شود.

    به نظر می رسد برای رسیدن به نقطه مطلوب در مرحله اول دولت باید تصدی گری خود در اقتصاد را کاهش دهد و سپس سیاستهای تشویقی در بخش های تعاونی و واگذاری امور به مردم را دنبال کند.

    بدون شک مجلس شورای اسلامی هم باید با تدوین قوانین لازم برای حمایت از اقتصاد مردمی دولت را در این مسیر باری کند.

    شک نکنید که تنها راه رهایی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی که دشمن پیش روی کشور گذاشته، مردمی سازی اقتصاد است که تا کنون نسبت به آن بی توجهی شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *