×
×
جدیدترین‌‌ها

 استعدادیابی شغلی

  • کد نوشته: 92952
  • اسفند 4, 1402
  •  به‌راستی موفقیت شغلی هر فرد صرفا به استعداد و هوش او وابسته است؟ این سوالی است که این روزها در حوزه‌ی استخدام بسیار موردتوجه قرارگرفته است. تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی و توسعه‌ی فردی موجب شده تا افراد به شناسایی توانمندی‌های و ارزیابی شخصی خود ترغیب شوند.
     استعدادیابی شغلی

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی_ در این راستا کشف و پرورش استعداد و توانمندی به‌خصوص درزمینه‌ی رشته‌ی تحصیلی و شغلی مطرح می‌شود.

    همچنین قرارگیری یک فرد در یک موقعیت شغلی درست از چند بعد حائز اهمیت است، اول شکوفایی فرد، دوم افزایش بهره‌وری سازمان و درنهایت شکل‌گیری یک جامعه‌ی پیشرو.

    نقش استعدادیابی در میزان رضایت‌مندی شغلی

    در انتخاب شغل علاوه بر ملاحظات مادی و درآمد، رضایت شغلی نیز از پارامترهای موثر است. رضایت شغلی زمانی امکان‌پذیر است که فرد بتواند در کنار سلامت روانی، در جهت رشد و پیشرفت خود عمل کند. ازآنجاکه افراد بخش زیادی از روز خود را در محیط کار و برای تعاملات اجتماعی مبنی بر آن اختصاص می‌دهند، میزان رضایت شغلی باکیفیت زندگی آن‌ها مرتبط خواهد بود. ازاین‌رو فعالیت در حوزه‌ی موردعلاقه و منطبق بااستعداد شخصی و هم‌چنین سازگار باارزش‌های فردی اهمیت می‌یابد و نقش استعدادیابی شغلی را تبیین می‌کند.

    مفهوم استعدادیابی شغلی

    قبل از بررسی استعدادیابی شغلی در منابع انسانی لازم است تا ابتدا مفاهیم اساسی این حوزه را تعریف کنیم. در این راستا با دو مفهوم “مدیریت استعداد” و “مدیریت منابع انسانی” روبه‌رو خواهیم شد که علی‌رغم هم‌پوشانی، دارای تفاوت‌هایی هستند. “تیم منابع انسانی” وظیفه‌ی جذب، انتخاب و حفظ کارکنان را بر عهده دارد که مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در طی حضور کارکنان شامل می‌شود. ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به  برنامه‌ریزی نیروی کار، یادگیری و توسعه، مدیریت عملکرد، استخدام، جایگزینی و حفظ پرسنل اشاره کرد، اما “مدیریت استعداد” درواقع نوعی استراتژی است که یکی از فعالیت‌های بخش منابع انسانی به شمار می‌رود. در همه‌ی موارد، واحد منابع انسانی سازمان‌ها برنامه‌ای برای مدیریت استعداد ندارند و این امر مستلزم توجه مدیران است. چراکه بعد از استخدام، شناسایی و شکوفایی استعداد کارکنان و به‌کارگیری آن‌ها در موقعیت شغلی مناسب، از دستاوردهای تیم منابع انسانی است و درنتیجه بهره‌وری بالایی برای سازمان خواهد داشت.

    مزیت‌های استعدادیابی شغلی

    همان‌طور که گفته شد مدیریت استعداد و پرورش آن، هم برای افراد و هم برای سازمان‌ها با مزیت‌هایی همراه است. در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایا اشاره می‌کنیم:

    افزایش خلاقیت کارکنان و مدیران – افزایش بهره‌وری سازمان – استفاده درست از منابع – هم‌سویی فعالیت‌ها و برنامه‌ها باسیاست‌های سازمان – کاهش هزینه‌ها – شناخت و پرورش افراد با پتانسیل بالا – شناخت کمبودها‌ی سازمان – شناخت فاکتورهای مهم در ارزیابی و مدیریت استعداد کارکنان

    برای پیشرفت و حفظ کدام کارکنان سرمایه‌گذاری کنیم

    درست است که مدیریت استعداد و پرورش استعدادی‌های کارکنان یکی از موثرترین عوامل در موفقیت یک کسب‌و‌کار است، اما چطور می‌توان افراد بااستعداد را تشخیص داد؟ به‌طورکلی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی که در ادامه بیان می‌شود می‌تواند در شناسایی استعدادهای برتر کمک کند.

    برچسب ها استعدادیابی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *