نخست نیوز، مجید خروشی_ وی متولد بیرجند در مشهد رشد و تحصیلکرده است. حدود بیست سال است که بهعنوان مربی و یکی از اعضای نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی در داخل و خارج کشور مشغول آموزش است 55سال سن و 3فرزند دارد و تنها فرزند پسر راه پدر را در پیشگرفته و برخلاف بسیاری از خانوادهها بهعنوان طلبهای جوان به جامعه فرهنگی کشور خدمت میکند.با توجه بهسرعت گرفتن و سبقت این روحانی شوخطبع و حقیقتجو در منبر که بهعنوان پدیده منبر شهرت دارد به گفتوگو نشستیم . میگوید:مادر فرهنگ علم است و مادر علم تفکر و اندیشه است باید جوانان و آحاد جامعه را به تفکر ،مطالعه تاریخ گذشته و حال و هنر سوق دهیم و نسل جوان را راهنما باشیم . وی با اشاره به اینکه هنر فاخر است گفت: هنر جایگاه ویژه و قابلتوجه ای در کشور دارد ما باید هنر را ارج نهیم و از این فرصت برای فرهنگسازی ،ترویج و توسعه علم تفکر سود ببریم بستن فضای مجازی و فیلتر کردن راه چاره نیست بلکه باید کنترل و مدیریت شود انبوه اطلاعات درست و غلط در فضای مجازی منتشر میشود که هنوز نتوانستیم این فضای گسترده در کشور را بهدرستی مدیریت کنیم .درحالیکه در سرتاسر دنیا این فضای اطلاعرسانی مدیریت و کنترل میشود. مدیریت فرهنگی کشور به سمتی برده شود که انسانسازی کنیم و این کار نیاز به کار تمیز فرهنگی دارد و برای این کار باید میان زندگی مردم حضورداشته باشیم و با مردم زندگی کنیم.هنوز باور نداریم که با مردم بودن میتواند زندگی تعادل بخشی را در جامعه ایجاد و فراگیر کند. وی ادامه داد :ساسی مانکن در سال یک ترانه میخواند و به بنیانهای فرهنگی و اخلاقی جامعه حمله میکنند و بخشی از نوجوانان را تحت تاثیر فکر غلط خود قرار میدهد و برای این کار مخاطب شناسی میکند جبهه حق و فعالان فرهنگی که دغدغه کار مذهبی دارند باید بهدرستی مخاطب شناسی کنند تا اثربخشی فعالیتهای خود را چند برابر کند و با توان بیشتر مقابل تهاجم فرهنگی علیه نوجوان و جوان این کشور ایستادگی کنند.
استاد ایزد خواه ادامه داد:مبلغین مذهبی هم مانند هر قشر دیگری به مخاطب نیاز دارند. برای جذب مخاطب یا همان پامنبری راههای زیادی وجود دارد. ابزاری به نام طنز از ابزارهای جذب مخاطب است اما با لودگی متفاوت است.
وی به اهمیت فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: بیش از 400 هزار مخاطب در فضای مجازی برنامههای من را دنبال میکنند و این موضع مسرتبخش است که توانستم به رسالت مردمی خود جامه عمل بپوشانم. وی در پاسخ به این سوال که ارزانفروشی نمیکنید ماجرا چیست؟ گفت: معتقدم نباید دستاوردها و علمآموزی را در پستو نگه داشت بلکه باید عموم جامعه را روشنگری کرد و بهعنوان معلم درس زندگی را آموزش دهیم و این آموزهها را تلاش میکنم به اهلش برسانم. هر سخن جا و مکانی دارد. بنابراین نباید ارزانفروشی کرد و سخن را درجایی بر زبان جاری کرد که بازخورد و بازتاب مثبتی نداشته باشد. پامنبریها باید از سخنران درس بگیرند و بیاموزند. روحانی شوخطبع فضای مجازی ادامه داد: برای تهیه یک قرص نان مخصوص به خاطر بیماری مادرم شهر را زیر پا گذاشتم و موفق به تهیه نشدم این درد بزرگی است که وظیفه مدیران و مسوولان است اگر توان مدیریت نداریم حکم شرعی است که کنارهگیری کنیم. استاد ایزدخواه تصریح کرد: روش انتقال مفاهیم با زبان طنز سبب استقبال پرشور مردم شده است اگرچه برخی خشکمقدسها زیر بار نمیروند و مجلس را ترک میکنند و لقب آخوند سبک را به من میدهند معتقدم سخنرانی باید متناسب با فضای حاکم در جامعه شود. وی با اشاره به اینکه ظلم را میبینیم اما نظارت ضعیف است تصریح کرد:همین مساله حجاب و برخورد فیزیکی مشکلاتی را ایجاد کرد که شایسته جامعه اسلامی نیست باید فرهنگسازی از ریشه صورت گیرد و آموزشوپرورش نقش پررنگی ایفا کند چرا باید جوان انقلابی ما روسری از سر بردارد؟ این نشانه آن است که در فرهنگسازی و تربیت درست عمل نکردیم.
آیا شوخطبعی شما مطالعه شده است؟میگوید: شوخطبعی و پرداختن به موضوعات اجتماعی روز جامعه با زبان طنز به فراخور حال مستمعان است و بیشتر فی الوداعه و زانده ذهن خلاق خودم است .مشهد مقدس بهعنوان پایتخت معنوی کشور شایسته افزایش آمار آسیبهای اجتماعی نیست .چرا باید شاهد افزایش طلاق ،کارتنخوابی و کودکان کار باشیم درحالیکه مدعی هستیم در پایتخت معنوی کشور زندگی میکنیم.؟
در ادامه این گفتوگو میپرسیم؟در فضای مجازی منبرهای یک روحانی غوغایی به پا کرده است که از آن بهعنوان پدیده مبلغان دینی میتوان یادکرد. جستجوی نام حجتالاسلاموالمسلمین ابوالحسن ایزدخواه در اینترنت شاید خیلی افراد را با این پدیده آشنا نکند اما کافی است”آخوند باحال مشهدی” را در سایتهایی مانند یوتیوب و آپارات جستجو کنید تا با میزان محبوبیت و تاثیرگذاری این مبلغ دینی آشنا شوید.
چگونه به این فضا دست پیدا کرد؟ مطاله کتب مختلف روانشناسی،واقعنگاری،شناخت آسیبهای اجتماعی،معلم و طلبه بودن،تعامل با مردم و در کنار مردم زندگی کردن،شادی و نشاط را دوست داشتن و تبلیغ کردن،مراقب حرمت دیگران بودن،پای درد و دلهای مردم نشستن و صمیمی بودن از مهمترین رموز موفقیت من در جامعه است که امیدوارم بتوانم این روند مردمی بودن را تداوم بخشم و درهر جایگاهی که باشم رسالتم را حفظ خواهم کرد.
وی به تعدد زوجین و ازدواج موقت اعتراض میکند و میگوید: به دلایل پزشکی،شرعی ،قانونی و عرفی این قدم را مناسب جامعه نمیدانم و معتقدم زندگی در کنار همسر و فرزندان شیرین میشود و این امر نسخهای نیست که سبب تحکم زندگی و برای هر فرد پیچیده شود.چهبسا اینکه آسیبهای زندگی خانواده را به مخاطره و روز افزود کند بنابراین ضروری است شرایط زندگی آرامبخش و بانشاط را در جامعه رونقبخشیم.
وی در ادامه به یکی از بخشهای ماندگار سخنرانی خود که بسیاری از وبگردهای حرفهای و غیرحرفهای در اینترنت دیدهاند اشاره و میگوید:”بخدا امان از بیسوادی “لامصیبت اشد من الجهل” دردی بدتر از درد نادانی نیست ما رو سربند کردن هر بلایی سرت میاد میگن قضا قدره ما نمیدونیم خدا فقط برای ما قضا و قدر داره، از دانشجو پایانترم امتحان میگیرن که ببینن چیزی فهمیده یا نه یکسره ما لقمه تو خون بزنیم، با زنم مشکلدارم با بچم مشکلدارم با عروس مشکلدارم، با مملکتم،با مملکتم، با مسوولین با شیخا و با این و . . . با همه اینا مشکلداریم بعد ما که یک مقدار گله میکنیم سختن آخر از مدیریت موسسه مطبوعاتی رسانه گستر نخست و خبرنگاران این مجموعه تشکر میکنم که این فرصت را ایجاد کردند تا بهصورت مکتوب لا مخاطبان و مستعمان فضای مجازی خود همسخن شوم و در جهت فرهنگ ارتباط و هم سو شدن با مخاطبان نزدیک شوم امیدوارم فرهنگ ورسالت تبلیغ و اطلاعرسانی را به نحو شایسته و بایسته برای رشد و تعالی جامعه هزینه کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید