×
×
جدیدترین‌‌ها

فوتبال ایران؛ برمدار صفر!

  • کد نوشته: 92377
  • بهمن 26, 1402
  • با حذف تیم پرستاره کشورمان از جام ملت‌های آسیا فوتبال ملی ناکامی‌های متوالی خود در این تورنمنت بزرگ آسیایی را تداوم بخشید .
    فوتبال ایران؛ برمدار صفر!

    نخست نیوز، پدرام خسرو شاهی_تیم ملی ایران باوجود بازیکنان نامی بخت بسیار خوبی برای فتح جام داشت اما به خاطر اشتباهات عجیب‌وغریب مقابل قطر شانس قهرمانی را به تیم میزبان واگذار کرد.

    چنانچه بخواهیم نگاهی واقع‌بینانه به ناکامی‌های فوتبال ایران در عرصه بین‌الملی داشته باشیم باید بگوییم که به نظر می‌رسد ساختار فوتبال ما برمدار یک‌چهارم جام ملت‌های آسیا، صعود به جام جهانی و عدم صعود از مرحله گروهی جام جهانی قرارگرفته است و تغییر نمی‌کند.

    به همین خاطر است که درمجموع برخی اوقات با توجه به قرعه مناسب‌تر و آسان‌تر یا نمایشی فوق‌العاده تا نیمه‌نهایی جام ملت‌ها صعود می‌کنیم اما سال‌های سال است که رنگ فینال را ندیده‌ایم.

    شاید ناکامی با فوتبال ملی و باشگاهی ایران در عرصه رقابت‌های بین‌المللی عجین شده چراکه ساختار مناسبی در این فوتبال وجود ندارد و تقریبا تمام ناکامی‌ها ریشه در ساختار ضعیف فوتبال ایران شامل کمبود امکانات ، فقدان مدیریت کارآمد و عدم برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب دارد.

    برای مثال این سوال وجود دارد که چرا کادر فنی تیم ملی قبل از گل نخست قطر به خاطر تکلی که روی پای طارمی زدند آن‌طور دسته‌جمعی اعتراض کردند؟ چون VAR نداریم و تجربه کوچینگ با VAR در فوتبال ایران بسیار کم است. چون لیگ مان فاقد امکانات کمک‌داور ویدیویی است و مربی، بازیکن و سرپرست تیم‌هایمان برگزاری مسابقه با این امکان را تجربه نکرده‌اند.

    واقعیت اینکه آن اعتراض دسته‌جمعی و فضای ملتهبی که ناشی از این اعتراض در بازی ایجاد شد به‌نوعی تمرکز تیم ملی را به هم‌ریخت و همین مساله در دریافت گل مساوی از حریف نقش عمده‌ای داشت درحالی‌که در آن دقایق کاملا بر حریف مسلط و تیم برتر میدان بودیم و اصلا دلیلی نداشت که همه بازیکنان، مربیان و نیمکت نشینان به سمت زمین و داور چهارم هجوم برده و شرایط بازی را به سود قطر تغییر دهند.

    درواقع این اتفاق تا حد زیادی شبیه همان گل عجیبی بود که در نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2019 مقابل ژاپن به خاطر اعتراض دسته‌جمعی بازیکنان به داور و رها کردن بازی خوردیم .

    واقعیت اینکه از ۲۰۱۹ تا الان چهار سال فرصت داشتیم VAR بیاوریم و نیاوردیم. وقتی در کشورمان مسابقات را چهار سال بدون VAR برگزار می‌کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که بازیکنان و مربیان مدام اعتراض می‌کنند و بازیکنی مثل مهدی ترابی که در لیگ داخلی حضور دارد کارت زرد می‌گیرد چراکه فرهنگ VAR را نمی‌شناسد و با آن آشنا نیست.

    موضوع VARالبته یک مثال از بحث کمبود امکانات در ساختار فوتبال ایران است که این‌چنین به تیم ملی فوتبال کشورمان در مهم‌ترین مسابقه بزرگ‌ترین تورنمنت قاره‌ای ضربه می‌زند.از این نوع مسایل در فوتبال ما بسیار می‌باشد و هرکدام آن‌قدر جزییات دارد که در گوشه‌ای  و مقطعی متفاوت به دستاوردهای تیم‌های باشگاهی و ملی ما در مسابقات بین‌المللی ضربه می‌زند و تا زمانی که تمام این معضلات کاهش نیابد یا از بین نرود فوتبال ایران بر همین مدار باقی خواهد ماند و فینال آسیا آرزویی دوردست به نظر می‌رسد!

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *