×
×
جدیدترین‌‌ها

آیین نخستین سمپوزیوم نوآوری در علم و فناوری در مشهد

  • کد نوشته: 89425
  • دی 17, 1402
  • مراسم اختتامیه نخستین سمپوزیوم منطقه ای نوآوری در علم و فناوری که به مدت ۳روزبه میزبانی دانشگاه فردوسی مشهدبرگزار شدطی مراسمی با حضور رییس دانشگاه قردوسی مشهد،اساتید دانشگاهی منطقه ای جهان اسلام و کشور پایان یافت.
    آیین نخستین سمپوزیوم نوآوری در علم و فناوری در مشهد

    نخست نیوز، مجید خروشی–  سعود میرزایی شهرابی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم اختتامیه ضمن محکوم کردن عملیات‌های تروریستی و شهادت هم وطنان ما در مراسم سالروزسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت:همانگونه که به خوبی مستحضرید در دنیای آشفته کنونی که تحولات آن با سرعت و شتاب زیادی در حال انجام است، جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می ورد. آمریکا و اروپا از یک سو، چین و روسیه از یک سو و کشورهای اسلامی با حدود 2 میلیارد جمعیت و منابع عظیم نفت، گاز و معادن که یک موهبت و هدیه الهی است، از طرف دیگر. همانگونه که مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند، اگر در شرایط حساس کنونی جهان، غفلت کرده و جایگاه صحیح خودمان را به درستی نیابیم، شاید بار دیگر ده ها و حتی صدها سال از غافله علم و دانش و اقتصاد و عزت اسلامی عقب بیفتیم. بنابراین، اتحاد، همکاری، همدلی و هماهنگی دنیای اسلام امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

    وی خاطر نشان کرد:در این زمانه حساس، ما دانشگاهیان به عنوان پیشتازان، آینده سازان و چراغ راه جامعه وظیفه ای خطیر و مهم برعهده داریم. وی یاد آور شد:سمپوزیم منطقه ای نوآوری در علم و فناوری به همین منظور از طرف دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های ایران و حتی کشورهای اسلامی است، پیشنهاد شده است. این دانشگاه هم اکنون با داشتن حدود 4000 دانشجو از کشورهای منطقه، به یمن وجود مبارک و سراسر نور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام پیشتازترین دانشگاه ایران در این زمینه می باشد.

    یکی از اهداف این سمپوزیوم همکاری در سطحی بالاتر، یعنی همکاری علمی و فرهنگی در سطح اساتید دانشگاه های جهان اسلام و به ویژه کشورهای منطقه مقاومت مثل عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن، لبنان، فلسطین و غیره است. زیرا اساتید و دانشمندان می توانند تاثیر مهمی در سرنوشت کشورهای خودشان داشته باشند. هدف آن است که این سمپوزیوم همه ساله در یکی از کشورهای منطقه برگزار شده و شجره طیبه ای شود که سالیان متمادی جهان اسلام از نتایج آن بهره مند شود. امیدوارم این سمپوزیوم تداوم داشته و به توفیق الهی ما را به اهداف و سرمنزل مقصود برساند. وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود با موضوع «علم با الهام از طبیعت» گزارشی تحقیقاتی از تاثیر علم بر نباتات و سرمایه غذایی بشر ارائه کرد.

    دبیرکمیته روابط عمومی سمپوزیوم منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری، و عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین اهداف برپایی این رویداد را آشنایی با ظرفیت علمی و پژوهشی کشورهای منطقه و ایجاد همکاری و فعالیت علمی مشترک بین آنان برشمرد. زینب نشاطی با اشاره به اینکه سمپوزیوم منطقه ای در واقع به صورت بین المللی و به مدت ۳روز در مشهدبا حضور پژوهشگرانی از کشورهای عراق؛پاکستان؛ افغانستان؛ یمن؛ سوریه برگزارکه در ارسال مقالات پژوهشی به دبیرخانه قابل توجه بود وی بیان کرد: ۶۹ مقاله از دانشگاه های کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، مصر، سودان، لبنان و فلسطین به دبیرخانه این همایش رسیده است که از این تعداد ۷مقاله خارجی است نشاطی به دیگر دستاوردهای سمپوزیوم اشاره و گفت: این سمیوزیوم در ۱۴ گرایش مختلف علوم آب و محیط زیست، هوش مصنوعی و پردازش ابری، انرژی های پاک و تجدیدپذیر، فرآیندهای نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری های زیستی، فناوری های نانو، مهندسی پزشکی، کانی ها و ذخایر معدنی، مطالعات هواپایه، لیزر و کاربردهای آن، علوم و فناوری‌های شناختی، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری، بازیافت پسماند و میکروب شناسی کاربردی ارائه شد.

    دبیر کمیته برگزاری سمپوزیم اضافه کرد: نخستین سمپوزیم منطقه ای نوآوری در علم و فناوری به مدت ۳روزبه میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و در پایان با معرفی مقالات برتر پایان یافت. نشاطی اظهار داشت: این سمپوزیوم با هدف نوآوری در علم فناوری در ۱۴ محور فعالیت میکند تا چالش‌های فناوری در آن بررسی شود و به نکات و نتیجه پایداری برسد. وی یاد آور شد :امضای تفاهم نامه تبادل اطلاعات در حوزه دانش افزایی و دانشجو محور با عضویت اساتید دانشگاهی کشورمان و عراق و کشورهای اسلامی منطقه به صورتی که انتقال اطلاعات با اعزام دانشجو به مراکز دانشگاهی دو طرف صورت می‌گیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *