×
×
جدیدترین‌‌ها

نرم‌افزار هوش مصنوعی مخصوص روزنامه‌نگاران

  • کد نوشته: 88550
  • دی 9, 1402
  • روزنامه‌نگاران برای نوشتن مطالب خود نیاز به رجوع به منابع مختلفی دارند، اکنون هوش مصنوعی در این زمینه به کمک آن‌ها خواهد آمد.
    نرم‌افزار هوش مصنوعی مخصوص روزنامه‌نگاران

    به گزارش نخست نیوز، به نقل از تک‌اکسپلور، خبرنگاران برای بیان یک مطلب متقاعد کننده، باید روایت های خبری و اطلاعات قابل اعتماد را پیدا کنند. چنین اطلاعاتی معمولاً از مجموعه گسترده ای از نشریات، سوابق و کارشناسان به دست می آید که با تعصبات، تخصص، نظرات و سوابق خاص همراه هستند.

    در این میان هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک راهنما عمل کند. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حال ایجاد یک موتور توصیه منبع هستند که برای پیشنهاد مراجع جهت روزنامه نگاران طراحی شده است.

    امیلیو فرارا، از اساتید این دانشگاه گفت: نرم افزار یک متن یا موضوع داده شده را تجزیه و تحلیل می کند و با ارجاع متقابل به پایگاه داده ای از مصاحبه شوندگان، کارشناسان یا منابع اطلاعاتی، منابع مرتبط را پیشنهاد می کند. او افزود: «این ابزار می‌تواند جزئیات تماس، زمینه‌های تخصصی و کارهای قبلی منابع را ارائه دهد.»

    توسعه این ابزار توسط الکساندر اسپانگر، دکترای علوم کامپیوتر هدایت می شود. دانشجوی این دانشگاه که قبلاً به عنوان دانشمند داده در نیویورک تایمز کار می کرد. اسپانگر با انگیزه ارائه منابع مفید جهت خبرنگاران، ابزارهای هوش مصنوعی مختلفی را ایجاد کرد، از جمله یک سیستم توصیه منبع که در مقاله خود با عنوان «شناسایی منابع اطلاعاتی در مقالات خبری» معرفی کرده است.

    دانشمندان برای ایجاد مدل هوش مصنوعی خود مجموعه ای از جملات را از بیش از هزار مقاله خبری جمع‌آوری کردند و منبع اطلاعات و همچنین دسته  آن منبع(نقل قول مستقیم و…) را مشخص کردند.

    اکنون نویسندگان اعلام کردند که مدل های زبانی بزرگی که آموزش داده‌اند، منابع را با دقت 83 درصد تشخیص می‌دهند.

    مدل‌های هوش مصنوعی دریافتند که به‌طور متوسط، تقریباً نیمی از اطلاعات در مقالات خبری از منابع می‌آیند و در هر مقاله، معمولاً یک تا 2 منبع اصلی وجود دارد و 2 تا 8 منبع جزئی (آنهایی که سهم کمتری دارند).

    محققان الگوریتم جدید خود را با یک آزمایش دیگر به چالش کشیدند: آیا می توانند تشخیص دهند که آیا منبعی گم شده است؟ اگر هوش مصنوعی بتواند کمبود اطلاعات را تشخیص دهد، آنگاه می توان آن را طوری پیکربندی کرد که بداند چه زمانی باید یک متخصص خاص را برای تکمیل تصویر کامل توصیه کند.

    اسپانگر گفت: منابع کمتر واضح نیز ممکن است ارزشمندترین توصیه هایی باشند که روزی یک هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد.

    محققان همچنین فکر می کنند که این ابزار در صورتی که بتواند منابع مختلفی را توصیه کند، قابل توجه خواهد بود. فرارا گفت: این می تواند روزنامه نگاران را با منابع جدید و متنوع فراتر از شبکه معمول آنها آشنا کند، بنابراین اتکا به منابع آشنا را کاهش می دهد و به طور بالقوه دیدگاه های جدیدی را ارائه می دهد.

    با این حال، هر سیستم هوش مصنوعی اگر به درستی طراحی نشود، مستعد سوگیری است. وی خاطرنشان کرد: برای اطمینان از تنوع در پایگاه‌های اطلاعاتی منبع، استانداردها باید شامل بازنمایی از طیف وسیعی از جمعیت‌شناسی، رشته‌ها و دیدگاه‌ها باشند.

    این تیم قصد دارد با خبرنگاران برای جمع آوری بازخورد برای بهبودهای بیشتر همکاری کند.

    منبع فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *