×
×
جدیدترین‌‌ها

سکوت دبش

  • کد نوشته: 87720
  • آذر 30, 1402
  • طی هفته‌های گذشته ماجرای فساد 5/3 میلیارد دلاری ، شرکت چای دبش به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌های کشور تبدیل شد .
    سکوت دبش

    نخست نیوز: سعید کوشافر _این فساد نه اولین بود و نه آخرین خواهد بود ، پیش از مدیرعامل چای دبش هم بسیاری از کسانی بودند که با استفاده از رانت‌ها و ارتباطات دست به اختلاس و دزدی از بین المال زدند . بعد از وی هم هستند کسانی که در اندیشه چپاول بیت‌المال به بهانه خدمت به مردم هستند ، کما اینکه طی همین روزهای اخیر از فساد یک میلیارد درهمی (امارات) فاش شد . فارغ از اینکه در هرکدام از این مقایسه چه مقدار از بیت‌المال به تاراج رفته ، فارغ از اینکه چه تعداد فساد وجود داشته و دارد که هنوز فاش نشده و به‌صورت محرمانه رسیدگی می‌شود. باید به چند نکته اشاره کرد . اول ، تا زمانی که مجازات بازدارنده نباشد ، هرگز امید به‌روزی نباشید که مقایسه اقتصادی به پایان می‌رسد یا حداقل کاهش می‌یابد.

    در کشور چین مجازات فساد اقتصادی اعلام شخص مفسد و مصادره اموال تمام بستگان و مرتبطان با اوست. به همین دلیل است که در چنین مقایسه اقتصادی حداقل بیشتر نمی‌شود. دوم ،   تا زمانی که گلوگاه‌های فساد وجود داشته باشد و بتوان با شیوه‌هایی از آن عبور کرد ، تا زمانی که اعضای طلایی وجود داشته باشد و افرادی باشند که بتوانند مجوزهای فراقانونی صادر کنند ، باید منتظر مقایسه اقتصادی بود .

    در کشورهای توسعه‌یافته تلاش شده ، نقش افراد در جریان امور اقتصادی به حداقل رسیده و کارها به‌صورت سیستمی و مکانیزه انجام شود . سوم ، شفافیت اطلاعات و جریان امور یکی از مواردی است که می‌تواند به کاهش فساد منجر شود. همواره در همه دنیا برای ایجاد عدالت و اقتصاد و جلوگیری از رانت و فساد ، اطلاعات به‌روز به‌صورت شفاف در اختیار همه قرار می‌گیرد . چهارم ، نظارت یکی از جدی‌ترین ارگان نظام برای پیگیری از مفاسد اقتصادی است ، به همین دلیل نمادهای نظارتی متعددی ایجادشده که هرکدام وظیفه نظارت بر بخش از کارکردها را بر عهده‌دارند. درصورتی‌که این نهادها کار خود را درست انجام دهند ، شاهد کمترین تخلف خواهیم.

    دست‌آخر اینکه ، در تمام دنیا باوجود تمام این موارد ، همچنان مواردی از فساد به چشم می‌خورد ، نکته جالب اینکه دولت یا نظام حاکم بر کشور اصل ماجرا را پذیرفته و در سدد بستن راه‌های نفوذ برآید. البته برخورد دوگانه با مسایل فساد هم در نوع خود جالب است ، مقام‌های دارای تریبون گاهی حتی فسادهای کوچک را فریاد می‌زنند ، اما گاهی در بیان مقایسه عظیم زبانشان دچار لکنت می‌شود . جالب است بدانید امیرالمومنان علی (ع) در جریان برخورد با مقایسه اتفاقا در برابر نزدیکان ، سختگیرتر بود و اتفاقا ماجرا را علنی می‌کرد تا حساب کار دست بقیه بیاید ، نه اینکه خاکروبه را زیر فرش پنهان کند .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *