×
×
جدیدترین‌‌ها

در گفتگو با اعضای هیئت مدیره طلا و جواهر و نقره مشهد مطرح شد
رونق تولید طلا و جواهرات استان نیاز به یک همت دارد

  • کد نوشته: 86323
  • آذر 13, 1402
  • طی چندروز گذشته شاهد حضور و استقبال بی نظیر بازدید کنندگان از نمایشگاهی بودیم که چند سالی به دلیل شیوع کرونا و مشکلاتی ازاین دست برگزار نشده بود و این در حالیست که همه مسئولان متفق القولند که این نمایشگاه بزرگترین و پربازدیدترین نمایشگاه طلا و جواهرو نقره کشور بوده و آمار بازدیدکنندگان چهارشب برگزاری آن هم شاهد این مدعاست
    رونق تولید طلا و جواهرات استان نیاز به یک همت دارد
     به گزارش نخست نیوز ، سرور هادیان –به سراغ اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلاو جواهرونقره مشهد رفتیم تا پس از برگزاری این نمایشگاه در خصوص مشکلات ، پیشنهادات و چشم انداز این صنعت نظرات شان راجویا شویم .
    آن چه پیش روی شماست ماحصل این گفت و گوهاست.
    ترفندی بنام کیف یا صندوق طلا نایب رییس اول اتحادیه صنف طلا و جواهر نقره مشهد گفت: طی چندروزبرگزاری این نمایشگاه عده ای ازمجاورین و زائرین جهت سرمایه گذاری در زمینه طلا و جواهرات و گرفتن مشورت و راهنمایی به ما در غرفه اتحادیه مراجعه داشتند و سعی شد این کار انجام شود.
    سید رضا اخلاقی شریعت افزود: مدتی است در فضای مجازی بحث سرمایه گذاری طلا درکیف یا صندوق طلا مطرح می شود که گاهی برخی از همکاران ما برای جذب سرمایه گذاری اعلام می کنند که مردم به آن ها پول بپردازند و وزن طلا را داشته باشند تا زمانی که به یک میزان قابل توجه ای وزن طلارسید ، طلا یا سرمایه خودشان را با سود از آن واحد طلافروشی بگیرنداما از مردم می خواهیم هر ماه به هر میزانی که در توان دارندپول را بپردازند و در حد توان شان طلای مستعمل یا سکه و یا پلاک های پارسیان را خریداری نمایند.
    وی با بیان اینکه یشنهاد من این است که درحوزه طلا سرمایه گذاری کنید زیرا طلا چشم انداز بسیار خوبی دارد،تاکیدکرد: همچنین از شهروندان خواسته می شود از خرید طلای آب شده پرهیز کنند و روی آن اصلا سرمایه گذاری نکنند چراکه خرید و فروش طلای آب شده فقط در بین همکاران این صنف وجود دارد و خرید آن جلوی چرخه اقتصاد وتولیدرا در حوزه صنعت طلا می گیرد. اخلاقی با اشاره به آن که طلا حتما از واحدهای صنفی معتبر خریداری شود، بیان داشت: برخی از واحدها دارای پروانه کسب می باشند امااین واحد ها سازندگان طلا هستند وحق فروش طلا را ندارند.
    پس طلا را به قیمت ارزان تر می فروشند این درحالیست که واحدها حق فروش طلای آب شده راندارند. وی تصریح کرد: ازسازمان امور مالیاتی خواستاریم که جهت معافیت ویا کاهش مالیات مساعدت نمایند تا در نهمین دوره نمایشگاه، شاهد ترغیب همکاران برای شرکت در نمایشگاه باشیم.
    حل مشکلات با نظرات کارشناسی دبیر اتحادیه صنف طلا و جواهروننقره مشهد نیز بااشاره به آنکه متاسفانه به ما به عنوان مرفهین‌ بی‌درد در جامعه نگریسته می شود اما نگهداری و حفظ سرمایه در موقعیت کنونی به لحاظ امنیتی، ارزش افزوده و ارزش ریالی آن مانند سایر کالاها سخت شده است و همکاران ما گاهی با توجه به خطرات مالی و جانی وارد این کسب شده‌اند .
    حمیدرضا صادقیه باتاکیدبرضرورت تصویب قوانین کارشناسی شده در حوزه طلا و جواهر ،افزود:در دوره های گذشته گاها قوانینی تصویب می‌شد که روی آنها کارهای کارشناسی صورت نمی‌گرفت ،سپس آن قانون وضع واجرا می‌شد ودر بحث اجراگاهی سلیقه‌ای عمل می‌شد تا زمانی که می‌خواست اجرای این قوانین باسبک و سلیقه انجام شود بطور قطع مشکلاتی ایجاد می کرد اما خوشبختانه باایحادمیزهای طلایی که در کل کشور برگزارشد و ما میزبان چهارمین میز طلای کشوری بودیم این نوید را مسئولین به ما دادند که صحبت صنعتکاران ما را در بحث اجرا و اصلاح قوانین رسیدگی نمایندو این نقطه عطفی می‌تواند باشد.
    وی از مشکلات این صنف به بحث جابجایی مبالغ پول و خرید و فروش طلاها اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: گاهی افرادی به همکاران ما مراجعه می شود و براساس اعتمادی که به یکدیگر دارند کارت شناسایی را با دقت بررسی نمی کنند اما گاهی اوقات برخی کارت های بانکی دچار مشکل می شوند ودر اولین مورد حساب همکارمان مسدود می شود که با ارتباطی که با مسئولین برقرار شده‌است بزودی این مشکلات مرتفع خواهد شد. صادقیه تصریح کرد:خوشحالیم که در دولت سیزدهم، قوه قضاییه و اداره صمت پای کارآمده اند که مشکلات ما را ببینند و به سمت رفع این مشکلات و شکوفایی اقتصاد تلاش کنند.
    این در حالی است که قانون ارزش افزوده سبب رکود بسیاری در صنف ما شد و باعث شد که صنف ما را به نیم قرن گذشته بازگرداند واین بار برای پیشرفت مان نیاز به همت بالا مسئولان داریم . دبیر اتحادیه صنف طلا و جواهرات و نقره مشهد اظهار داشت :قانون تبصره ۴ ماده ۱۸ وضع شده‌است که البته ما مقابله ای با بحث قانون نداریم و در راستای اجرای قانون، پای کار هستیم اما امیدواریم معضلات اجرای این قانون را اصلاح نمایند که برای رونق اقتصادی باید نگاه کارشناسی صنعت را داشته باشند تا دست به دست هم بدهیم و این مشکل را مرتفع سازیم.
    به خصوص در خراسان رضوی که پایتخت معنوی جهان اسلام است و تولید خوبی داشته باشیم و همچنین صادرات به کشورهای همسایه به خصوص افغانستان ، پاکستان، کشورهای عربی که به صورت زائر نیز در شهرالرضا می باشند زمینه اقتصادی و فضای تجاری خوبی فراهم شود. وی ادامه داد: بازدید از این نمایشگاه بی‌سابقه بود و طی روزهای برگزاری با حجم گسترده حضور روسای اتحادیه کشوری و شهروندان مواجه شدیم و بازدید فراتر از انتظار بودو امیدواریم در نمایشگاه‌های بعدی به این مهم بیشتر بپردازیم تا علاقمندان در فضای گسترده تری بنوانند از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.
    صادقیه از حضور بانوان به خصوص طراحان قدردانی کرد و گفت : امیدوارم بزودی این رشته را به صورت آکادمی در شهرمان داشته باشیم تانسل جوان وارد این کار بشوند . حل ۹۰ درصد اختلافات همکاری مسئول کمیسیون حل اختلاف اتحادیه طلا جواهر و نقره مشهد نیز گفت:این کمیسیون به حل اختلافات مربوط به مشکلات بین همکاران در حوزه طلا و جواهرات می پردازد که در این راستا مشکلاتی که همکاران برای پیگیری آن باید از طریق دادگاه با صرف زمان زیادی اقدام کنند را در عرض چند ساعت با رضایت دو طرف انجام می شود و این در حالیست که پیگیری مشکلات در فضا هایی مانند دادگاه ها همیشه با برد یکی از طرفین و باخت طرف دیگر خواهد بود و این مسلم است که یکی خوشحال و دیگری ناراحت خواهد بود اما در کمیسیون حل اختلاف سعی بر آن بوده است که طرفین با رضایت خارج شوند .
    سید محمد هاشمی که بیش از یک دهه در این کمیسیون فعالیت دارد، بیان داشت :کار ما تخصصی است و هنگامی که همکاران به دادگاه ها مراجعه می کنند ،شاید آنجا به صورت تخصصی به مشکلات رسیدگی نشود اما در کمیسیون ما با تجربه زیادی که در این زمینه داریم، بهتر می توانیم همکاران را راهنمایی کنیم .در مواردی که همکاران ابتدا به دادگاه مراجعه می کنند باز هم برای رفع مشکل پرونده به ما ارجاع داده می شود تا به صورت تخصصی بررسی کنیم و نظرمان را به قاضی اعلام کنیم تا قاضی طبق آن رای را صادر کند .
    وی ادامه داد:اختلافات بین همکاران می تواند ناشی از میزان خرید و فروش طلا، اجرت و… باشد و دوشنبه هر هفته کمیسیون حل اختلاف در اتحادیه تشکیل می شود ودر برخی روز ها دو و در بعضی روزها بررسی شکایات به بیش از ۱۰ مورد می رسد که از این تعداد ۹۰ درصد موارد معمولا مرتفع می شود . مشکل تبصره ۴ ماده ۱۸ خزانه دار اتحادیه طلا و جواهر مشهد نیز در خصوص مشکلات این صنف اظهار داشت: یکی از مشکلات این است که در حال حاضر بحث صدور مالیات بر اساس متراژ مغازه است که منطقی نمی باشد و هیچ کشوری به این صورت مالیات را دریافت نمی کند.
    سید محمدرضا صبوری با اشاره به تبصره ۴ ماده ۱۸ گفت : به اعتقاد من موضوع صد درصد رد شده می باشد زیرا در این تبصره و ماده در حال حاضر باید اعلام شود، شخص چه میزان سرمایه دارد و این پرسش باقی است که آیا میزان واقعی سرمایه بیان می شود یا خیر ؟ برای مثال ماشینی که وارد می شود یا حتی ماشین داخلی که برای آن مالیات تعریف شده است.
    چرا دوباره سالیانه به آن مالیات تعلق می گیرد؟ در این حالت از شخص پرسیده می شود چه میزان طلا دارد و با توجه به آن مالیات تعلق می گیرد و در سال آینده اگر افزایش قیمت وجود داشته باشد باید با توجه به میزان افزایش قیمت طلا ، آن شخص مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت طلا را بپردازد! هاشمی تاکید کرد: این قانون از نظر ما رد شده می باشد . به اعتقادمن اگر این قانون تصویب شود با بیش از بسته شدن نیمی از صنف و همچنین با فرار سرمایه  ها روبه رو خواهیم شد وبطور قطع این سرمایه گذاری ها در کشور های دیگر انجام خواهد شد .
    وی تصریح کرد: این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شد و به یقین می توان گفت تا به کنون در کشور، نمایشگاهی این چنین پر بازدید در این حوزه برگزار نشده است و خوشبختانه غرفه داران نیز از خروجی این نمایشگاه بسیار راضی هستند. میزان تخلفات محدود عضو کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف طلا جواهر و نقره مشهد نیز گفت :در رابطه با رسیدگی به تخلفات صنفی فعالیت دارم اگرچه امیدواریم تخلفی در این حوزه نباشد اما به هر حال بعضی اوقات تخلفات در زمینه های پروانه کسب، گران فروشی، تداخل شغلی و…صورت می گیرد که ما به عنوان بازرس اتحادیه وظیفه رسیدگی به این موارد راداریم و گزارش تخلفات به اتحادیه داده می شود. اکبر ارشدی تصریح کرد:خوشبختانه میزان تخلفات در این صنف بسیار محدود است . خوشبختانه رسیدگی بسیار دقیق انجام می شود و حدود ۹۰ درصد رضایتمندی در خصوص جلوگیری از تخلفات وجود دارد .
    وی با اشاره به با پر قدرت بودن برگزاری این نمایشگاه، بیان داشت: خوشبختانه می توان گفت نمایشگاه مشهد نیز در رقابت با سایر نمایشگاهی که در حوزه طلا و جواهر برگزار شد بسیار چشمگیر و با شکوه بود ومی توان گفت ، پر بازدید ترین نمایشگاه طلا و جواهر و نقره کشور بوده است .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *