×
×
جدیدترین‌‌ها

در پنجاهمین روز طوفان الاقصی ،
حماس به یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل دست یافت

  • کد نوشته: 85731
  • آذر 5, 1402
  • مرحله دوم مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس با چند ساعت اخیر، بالاخره مجددا آغاز شد
    حماس به یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل دست یافت

    نخست نیوز :کانال ۱۲ تلویزیون رژیم موقت صهیونیستی گزارش داد که تبادل مجموعه دوم اسرا با نوار غزه باردیگراز ساعت ۲۳ به وقت محلی به مرحله اجرا رسیده است.

    سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس ساعت ۲۳ به وقت محلی اعلام کرد که ۱۳ اسیر اسرائیلی و نیز چهار نفر با ملیت‌های خارجی(تایلندی) را تحویل صلیب سرخ داده‌اند تا به گذرگاه رفح منتقل شوند.

    حماس اعلام کرده که در پاسخ به تلاش‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بازداشت‌شدگان تایلندی را آزاد کرده است.

    در همین حال سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز با تایید خبر تبادل اسرا اعلام کرد که صلیب سرخ اسرای آزاد شده اسرائیلی را تحویل گرفته و این افراد به گذرگاه مرزی رفح در مرز غزه با مصر منتقل شده‌اند.

    در مقابل رژیم صهیونیستی نیز ۳۹ تن از اسرای فلسطینی را از زندان عوفر آزاد و این اسرا به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند. پلیس رژیم صهیونیستی مزاحمت‌هایی را برای خانواده‌ها اسیران فلسطینی و مردمی که به منظور استقبال از اسرای ساکن کرانه باختری و قدس اشغالی تجمع کرده بودند، ایجاد کرد.

    پیش از این وزارت خارجه قطر اعلام کرده بود که در مرحله دوم تبادل اسرا در ازای آزادی ۱۳ اسیر اسرائیلی و هفت اسیر با ملیت‌های خارجی، ۳۹ زن و کودک اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد.

    از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر درباره اجرای کامل تبادل اسرا و آتش‌بس بشردوستانه در غزه گفتگو کرده است.

    بنا بر اعلام کاخ سفید، بایدن و امیر قطر توافق کردند که همچنان از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشند تا اطمینان حاصل شود که توافق به طور کامل اجرا می‌شود.

    آمادگی جوانان مقاومت فلسطین در اردوگاه بلاطه

    در حالیکه نبرد رژیم صهیونیستی با حماس در غزه به پنجاهمین روز خود رسیده است، جوانان مقاومت فلسطین در اردوگاه بلاطه، واقع در کرانه باختری تلاش می کنند تا با طراحی و اجرای انواع عملیات های مقاومتی، مانع از مشارکت کامل نظامیان اسرائیلی در جنگ غزه شوند.

    گروه جدیدی از فلسطینیان آواره شده در نتیجه جنگ در مسیر بازگشت به خانه‌هایشان در نوار غزه بر پایداری و عدم خروج از این باریکه تاکید کردند.

    گزارشگرشبکه المیادین، با حضور در اطراف روستای «خزاعه» در شرق «خان یونس» واقع در نوار غزه، آثار و پیامدهای تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و همچنین پایداری ساکنان نوار غزه در دومین روز آتش بس را زیر نظر گرفت.

    در همین راستا، یک شهروند زن فلسطینی که به روستای خزاعه بازگشته، گفت: «ما حتی به ویرانه‌های منازل تخریب شده خود باز می‌گردیم، چادر نصب خواهیم کرد و در سرزمین خود ثابت قدم می‌مانیم.»

    یک فلسطینی دیگر نیز تاکید کرد، به رغم تمامی تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه آنها در سرزمین خود ثابت قدم هستند و سرزمین خود را ترک نخواهند کرد، در غزه باقی خواهند ماند و منازل خود را بازسازی خواهند کرد.

    وی در پیامی خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که “ای نتانیاهو چشمانت را باز کن و ببین!”

    دوربین المیادین همچنین محله «الشیخ زاید» در شمال غزه را تحت نظر قرار داد که هفته گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای مقاومت فلسطین و سربازان رژیم صهیونیستی بود که خسارت‌های زیادی به بار آورد.

    خبرنگار المیادین اعلام کرد که با عقب‌نشینی نیروهای رژیم اشغالگر و آغاز آتش بس، فلسطینیان شروع به بازگشت به بیت حانون کردند.

    شگفتی افسران صهیونیست از قدرت اطلاعاتی مقاومت فلسطین

    روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نسبت به قدرت اطلاعاتی مقاومت فلسطین و توسعه سیستم تونل‌های مقاومت در غزه اذعان کرد و نوشت، رژیم صهیونیستی انتظار چنین قابلیت‌هایی را نداشت.

    «یوسی یهوشع»، تحلیلگر مسائل نظامی این روزنامه از وجود اسنادی در اختیار گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس پرده برداشت که شامل جزئیات ساختار تیپ چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی، تصاویر فرماندهان سابق و افسران دیگر می‌شود که اخیرا دوره خدمت‌شان پایان یافته است.

    وی گفت، یکی از افسران اطلاعاتی در تیپ چتربازان این اسناد را در یکی از پایگاههای مقاومت در غزه پیدا کرده است.

    یدیعوت سیستم تونل‌های مقاومت را که سال‌هاست به خاطر اهمیتش برای مقاومت، رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده است، بی‌سابقه توصیف کرد.

    یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی هم اذعان کرد که تونل‌های مقاومت در شمال نوار غزه یعنی تونل‌های نزدیک به اراضی اشغالی فلسطین عمیق، طولانی، عملیاتی و کاملا متفاوت از ارزیابی‌هایی سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی بود.

    این افسر صهیونیستی گفت، کسی فکر نمی‌کرد چنین تونل‌هایی پیدا شود.

    بولتون: حماس به یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل دست یافت

    تظاهرات هزاران نفری خانواده های اسرای اسرائیلی در تل‌آویو و قدس اشغالی علیه نتانیاهو

    تظاهرات هزاران نفری خانواده های اسرای اسرائیلی  در تل‌آویو و قدس اشغالی علیه نتانیاهو

    مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، برنامه تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس را یک پیروزی مهم مقاومت فلسطین در برابر این رژیم دانست.

    «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در مطلبی برای دیلی‌تلگراف با عنوان «حماس یک پیروزی مهم در برابر اسرائیل به دست آورد» نوشت: اهداف و جنگ بی‌امان، ترکیبی پیچیده را ایجاد می‌کند. در حالی که آزادی اسرای نزد حماس قابل ستایش است، راه‌های درست و غلطی برای انجام این کار وجود دارد. هزینه‌ها و مزایایی هم وجود دارد. در اینجا حماس به پیروزی چشمگیری دست یافته است.

    وی ادامه داد: اینکه آیا این توافق یک سابقه منفی قطعی برای اسرائیل ایجاد می‌کند یا خیر، هنوز مشخص نیست، اما این تردید را در مورد اینکه آیا این توافق به هدفش برای «از بین بردن تهدید» حماس خواهد رسید یا خیر، به دنبال داشته است.

    به اعتقاد بولتون، حتی اگر توافق بدون عیب و نقص پیش برود، «از بسیاری جهات به طرز مهلکی معیوب است.» به گفته این سیاستمدارآمریکایی ، یک استدلال مهم برای این معامله در حال حاضر حذف اسرا از خطر است، اما برای کسانی که پشت سر مانده‌اند هیچ کاری نمی‌کند.

    جان بولتون همچنین نوشت: این تبادل در چهار روز انجام می‌شود و در طی آن فعالیت نظامی اسرائیل در حالت «توقف» قرار می‌گیرد. بدون شک اسرائیل از این مکث برای آماده‌سازی مرحله بعدی خصومت، چرخش نیروها و تامین مجدد نیروها و مواردی از این دست استفاده خواهد کرد. اما نیروهای حماس، ذی‌نفعان واقعی توقف درگیری‌ها هستند.

    مشاور امنیت ملی پیشین دولت ترامپ ادامه داد: چرا الان دست از کار بکشیم؟ حماس از توقف جنگ استفاده خواهد کرد تا نیروهایش را از یک موقعیت دشوار بیرون بکشد، تجهیزات و نیروهایش را از طریق تونل‌های کشف‌نشده به مصر و اسراییل نفوذ دهد و جنوب غزه را برای حمله بعدی آماده کند.

    بولتون پرسید: اسرائیل چند شانس پیشروی سریع‌تر یا حملات غافلگیرکننده بیشتر را به دلیل این مکث از دست خواهد داد؟ چند سرباز اسرائیلی دیگر به دلیل فرصت حماس برای ایجاد تله‌های بیشتر و سنگرگیری بیشتر جان خود را از دست خواهند داد؟

    این سیاستمدار آمریکایی با اشاره به قدرت و دست برتر حماس در توافق آزادی اسرا ادامه داد: اگر حماس تصمیم بگیرد گروگان‌های بیشتری را آزاد کند، توقف درگیری به ازای هر ۱۰ گروگان به مدت یک روز تمدید خواهد شد. چه توجیه قابل تصوری وجود دارد که به دشمن شما اجازه می‌دهد به طور یک‌جانبه مدت زمان توقف (درگیری) را تعیین کند؟ و اگر «مشکلات فنی» به این معنی باشند که تنها شش گروگان آزاد شوند، آن وقت چه؟ در آن صورت آیا حماس هنوز یک روز دیگر مهلت دارد؟

     قدردانی فیلیپین از نقش ایران در آزادی یک اسیر این کشور در غزه

    وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای از دولت‌های منطقه از جمله ایران برای کمک به تسهیل روند آزادی یک اسیر فیلیپینی از این کشور قدردانی کرد.

    وزارت امور خارجه فیلیپن در بیانیه‌ای آزادی «گلینِئور جیمی پاکبو» شهروند این کشور از اسارت در غزه را ثمره تلاش‌های دیپلماتیک انجام شده توسط وزارت امور خارجه این کشور دانسته و در آن از چند کشور منطقه به دلیل نقش آن‌ها در تسهیل آزادی او تشکر و قدردانی کرد.

    وزارت امور خارجه فیلیپین از «تلاش‌های قطر برای میانجیگری» که منجر به آزادی این شهروند فیلیپینی شد، «عمیقا قدردانی» کرد.

    این کشور همچنین از دولت‌های مصر و ایران نیز به دلیل «کمک‌های با ارزش» آن‌ها در این زمینه تشکر کرده و گفت که امیدوار است شاهد حمایت‌های مداوم آن‌ها باشد.

     افزایش محبوبیت حماس در پی عملیات طوفان الاقصی

    یک رسانه صهیونیستی به افزایش محبوبیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نتیجه جنگ غزه و عملیات دلاورانه آن علیه رژیم اشغالگر اذعان کرده‌است.

    شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره نوشت: اهالی نوار غزه در پاسخ به سوالی درباره محبوبیت جنبش حماس بعد از جنگ، همگی حمایت خود را از این جنبش و فرماندهانش و رهبران آن اعلام کردند.

    شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین نوشت: کسانی که از نابودی حماس صحبت می‌کردند باید امروز را ببینند؛ چراکه این جنبش ثابت کرد همچنان قدرتمند است.

    این رسانه صهیونیست همچنین آورده است: گردان‌های القسام موفق به تحمیل آتش‌بس در نوار غزه شد. القسام راه اسیر کردن در زمان و مکان مشخص را می‌داند.

     تشکر تایلند از ایران برای کمک به آزادی اتباعش

    وزارت امورخارجه تایلند از ایران برای آزادی تعدادی از شهروندان این کشور که در جریان عملیات طوفان الاقصی به اسارت گرفته شده بودند، تشکر کرد.

    در پی آزاد شدن ‌۱۲ تایلند توسط حماس، وزارت امورخارجه این کشور بیانیه‌ای صادر و در آن ضمن تائید آزادی این افراد از ایران، قطر، مالزی و مصر برای کمک به آزادی اتباع خود قدردانی کرد.

    شهادت ۶۶ خبرنگار در جنگ غزه

    سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین از شهادت ۶۶ روزنامه‌نگار در جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از هفتم اکتبر خبر داد.

    این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو روزنامه‌نگار نیز مفقود و ۳۱ روزنامه نگار دیگر توسط مقامات رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند.

    سندیکای روزنامه نگاران فلسطین اعلام کرد، از میان ۶۶ روزنامه نگار شهید، شش تن زن هستند.

    شنیده شدن صدای دو انفجار در جنوب سرزمین‌های اشغالی

    منابع خبری از شنیده شدن صدای دست کم دو انفجار در شهر ایلات، واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

    به گزارش العربیه، شامگاه شنبه به وقت محلی یک موشک به سوی شهر ایلات پرتاب شد که بنا به گفته مقامات رژیم صهیونیستی توسط سامانه پدافند موشکی این رژیم رهگیری شده است.

    بنا بر این گزارش‌، موشک شلیک شده از نوع کروز بوده که با سامانه دفاع موشکی پیکان (آرو) برفراز دریای سرخ و شهر بندری ایلات رهگیری شده است.

    این درحالی است که برخی منابع نیز از رهگیری یک هواپیمای بدون سرنشین توسط جنگنده‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که از آسمان دریای سرخ به سمت ایلات در حرکت بوده است.

    بر اساس گزارش رسانه‌های محلی در سرزمین‌های اشغالی، دست‌کم صدای دو انفجار مهیب در ایلات شنیده شده است.

    همزمان با این حملات آژیرهای خطر در شهر ایلات به صدا درآمد و ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک موشک به “دو هدف مشکوک هوایی” در دریای سرخ خبر داد.

    تظاهرات هزاران نفری در تل‌آویو و قدس اشغالی علیه نتانیاهو

    هزاران نفر با برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو و قدس اشغالی حمایت خود را از خانواده اُسرا در غزه اعلام کرده و خواستار دستیابی به توافقی برای آزادی تمام اُسرا شدند.

    به گزارش منابع خبری رژیم صهیونیستی،  تظاهرات دیگری نیز در قدس اشغالی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شده است. محل تجمع تظاهرات کنندگان در نزدیکی محل اقامت نتانیاهو بوده است.

    تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی، خواستار آزادی اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین شدند.

    «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره گفت: «به محض اتمام آتش‌بس موقت، حمله به نوار غزه به منظور بازگرداندن اسرائیلی‌های ربوده شده (اسرای صهیونیست) و نابود کردن جنبش حماس را از سر می‌گیریم. »

    کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی تهدید کرده که در صورتی عدم آزادی گروه جدید از اسرای صهیونیست تا ساعت ۱۲ امشب به وقت محلی، عملیات زمینی در غزه را از سر خواهد گرفت.

    منبع رکنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *