×
×
جدیدترین‌‌ها

۳ برابر مرگ بیشتر برای کسانی که سیگار را در نوجوانی آغاز

  • کد نوشته: 81797
  • مهر 25, 1402
  • انگلستان قصد دارد هر سال سن قانونی برای خرید سیگار را افزایش دهد تا نسلی بدون سیگار (smoke-free) ایجاد کند

    ۳ برابر مرگ بیشتر برای کسانی که سیگار را در نوجوانی آغاز

    نخست نیوز  – مریم سرخوش: نزدیک به ۱۴ درصد از همه مرگ‌های دنیا قابل انتساب به سیگار است. ترک سیگار در هر سنی، مرگ ناشی از سیگار را به شکل قابل توجهی کم می‌کند. از هر ده مرگی هم که در دنیا رخ می‌دهد، بیشتر از یک مورد را می‌توان به مصرف سیگار نسبت داد. این در حالی است که اگر فقط بر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر (مثل بیماری قلبی و سرطان) متمرکز شویم، از هر ۶مرگ، یک مورد قابل انتساب به سیگار و قابل پیشگیری است.

    چه کسانی در اثر سیگار می‌میرند؟

    مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام می‌کند که در اکثریت موارد؛ حدود ۸۷درصد مرگ ناشی از سیگار مربوط به افرادی بوده که هرگز سیگار را ترک نکرده‌اند. این در حالی است که ترک سیگار، خطر مرگِ افزایش یافته را به شدت کاهش می‌دهد اما میزان اثر ترک سیگار بر کاهش مرگ به سن افراد بستگی دارد.

    توصیه پزشکان اما این است که با افزایش سن فکر نکنید برای ترک خیلی دیر شده بلکه ترک سیگار در هر سنی، مرگ ناشی از سیگار را به شکل قابل توجهی کم می‌کند. مطالعه‌ انجام شده روی زنان بریتانیایی نشان می‌دهد که ترک سیگار قبل از ۴۰ سالگی، بیش از ۹۰ درصد از خطر مرگ اضافه را کاهش می‌دهد.

    آمار سیگاری‌ها افزایشی است یا کاهشی؟

    به طور کلی میزان مصرف جهانی سیگار در حال کاهش و شیوع مصرف آن از ۲۷/۸ درصد جمعیت جهان در ۱۹۹۰ به ۱۹/۶ درصد در ۲۰۱۹ رسیده است. اما یک خبر بد هم وجود دارد، این که هر چند میزان مصرف سیگار (Smoking Prevalence) کاهش یافته، اما با توجه به رشد کلی جمعیت جهان، تعداد افراد سیگاری (Number of Smokers) در حال افزایش است. بر این اساس کشورها در مراحل بسیار متفاوتی در مبارزه با مصرف دخانیات و این اپیدمی قرار دارند.

    در بسیاری از کشورهای با درآمد بالا، با توجه به اتخاذ سیاست‌های ضددخانیات مثل مالیات بالا، نرخ سیگار در حال حاضر نسبت به مصرف بالای قبلی در حال کاهش است. فرانسه و پرتغال البته تنها کشورهای پردرآمدی هستند که نرخ سیگار در میان زنان در آنها بالاست و هنوز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکرده است. در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، از جمله ایران هم به احتمال زیاد میزان مصرف سیگار هنوز کاهش نیافته است.

    این در حالی است که سیاست‌هایی که ترک سیگار را ترویج می‌کنند در کشورهایی با توسعه اقتصادی و اجتماعی بالا رایج است و منجر به ایجاد تعداد تقریباً مساوی از سیگاری‌های فعلی و سابق شده، اما در کشورهایی که توسعه کمتری دارند، جایی که افزایش مصرف سیگار ممکن است اخیراً اتفاق افتاده باشد، تلاش‌ها برای ترک سیگار هنوز تأثیر قابل توجهی نداشته است.

    حالا وب‌سایت علمی TheBMJ اعلام کرده جدیدترین اقدامات ضدسیگار در جهان هم تصمیم جدید انگلستان است که قصد دارد هر سال سن قانونی برای خرید سیگار را افزایش دهد تا نسلی بدون سیگار (smoke-free) ایجاد کند. با اجرای این طرح به کودکانی که امسال ۱۴ ساله می‌شوند به هیچ عنوان سیگار به شکل قانونی فروخته نخواهد شد. قرار است این طرح تا سال ۲۰۴۰ مصرف سیگار در جوانان را به طور کامل حذف کند.

    پیش از این مطالعه منتشر شده در نشریه JAMA Oncology اعلام کرده بود که هرچه افراد در سن کمتری سیگار کشیدن را آغاز کنند، در نهایت خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. نتایج این مطالعه ثابت کرد خطر مرگ ناشی از سرطان در افرادی که قبل از ۱۸ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده بودند، دست کم سه برابر افزایش داشته است. همچنین زمانی که افراد سیگار کشیدن را قبل از ۱۰ سالگی شروع می‌کردند، خطر مرگ ناشی از سرطان در مقایسه با افرادی که هیچ وقت سیگار نمی‌کشیدند، ۴ برابر بوده است. به طور متوسط هم افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان و اغلب سرطان ریه قرار داشتند، اما ثابت شده که بیشتر مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار به سن بستگی دارد، سنی که افراد سیگاری، این عادت را شروع و ترک می‌کنند.

    منبع همشهری آنلاین

    برچسب ها سیگار مرگ نوجوانی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *