×
×
جدیدترین‌‌ها

افت تراز تجاری ایران و آذربایجان

  • کد نوشته: 80680
  • مهر 15, 1402
  • وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: تراز تجاری ایران و آذربایجان طی سال‌های گذشته افت داشته که باید مجددا ارتقا یابد و از آنجایی که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت است، به دنبال توافقات مثبت در این حوزه هستیم

    افت تراز تجاری ایران و آذربایجان

    به گزارش نخست نیوز مهرداد بذرپاش در آستانه سفر به آذربایجان در خصوص اهداف این سفر توضیح داد: با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است. در جلسه اخیری که این کمیسیون در شهر آستارا داشت، توافقات خوبی به تصویب رسید و پیرو دعوت معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان عازم باکو شده‌ایم.

    رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان افزود: در ابتدای این سفر بازدید از منطقه مرزی انجام خواهد گرفت تا عملیات اجرایی گذرگاه مرزی که از منطقه آغبند شروع می‌شود، پس از گذشت سال‌ها انتظار با حضور روسای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور امروز آغاز شود.

    وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: پیمانکار پروژه تعیین شده و در این پروژه مسئولیت احداث پل با کشور آذربایجان و مسئولیت احداث جاده با ایران است. همچنین احداث پل و مسیر ریلی نیز مورد توافق قرار گرفته و با سرمایه‌گذاری آذربایجان توسط این کشور همسایه انجام می‌شود.

    رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با اشاره به تعریف دو سد در منطقه مرزی میان دو کشور گفت: عملیات اجرایی یکی از سدها به پایان رسیده و سد دوم نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی است.

    بذرپاش به توافقات مالی انجام شده میان وزارت نیروی ایران و وزارت آب و برق آذربایجان اشاره کرد و گفت: این توافقات با حضور نماینده وزیر نیرو طی این سفر پیگیری و جمع‌بندی خواهد شد. همچنین میان ایران و آذربایجان درباره وضعیت ترانزیتی و مشکلات کامیون‌های متردد از مرزهای دو کشور به ویژه در ایام اوج جابه‌جایی کالاها، توافقاتی انجام شده است که در این سفر نهایی می‌شوند.

    انتقال پیام رئیس جمهور ایران به رئیس‌جمهور آذربایجان 

    وی با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و دیرینه میان دو کشور گفت: طی دیداری که با رئیس جمهور آذربایجان خواهیم داشت، پیام رئیس جمهوری کشورمان را انتقال می‌دهم تا بهبود روابط دو کشور را به دنبال داشته باشد. برخی مشکلات رخ‌داده نیز در دست بررسی است تا روابط سیاسی به سطح قبل بازگردد.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تراز تجاری دو کشور طی سال‌های گذشته افت داشته که باید مجددا ارتقا یابد و از آنجایی که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت است، به دنبال توافقات مثبت در این حوزه هستیم.

    بذرپاش افزود: توافقات سه‌جانبه در گذشته در خصوص فروش برق میان ایران و روسیه و آذربایجان منعقد شده بود و در این سفر آن را نهایی خواهیم کرد تا فرآیند خرید و فروش برق بین سه کشور برقرار شود، تکمیل دو سدی که اشاره شد نیز به اجرای این روند کمک می‌کند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *