×
×
جدیدترین‌‌ها

«هتک حرمت» به نام «آزادی بیان»

  • کد نوشته: 70278
  • تیر 10, 1402
  • روز چهارشنبه و هم‌زمان با عید قربان “سلوان مومیکا” ۳۷ ساله یک مهاجر عراقی – سوئدی در میدان “مدبورجارپلاتسن” در مرکز شهر استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، اقدام به آتش زدن قرآن کرد.

    «هتک حرمت» به نام «آزادی بیان»

    به گزارش نخست نیوز ، سلوان مومیکا در این اقدام که بر اساس اعلام رسانه‌های خبری حدود ۲۰۰ نفر در محل آن حضور داشتند ، صفحات قرآن را پاره کرد و آنها را به آتش کشید.
    وی برای این کار خود مجوز پلیس را گرفته بود. پلیس سوئد قبل از این با درخواست برگزاری تجمع اعتراضی و آتش زدن قرآن مخالفت می‌کرد، اما دو هفته قبل، دادگاه، حکم پلیس را لغو کرد و گفت قرآن سوزی در راستای آزادی ابراز نظر است که قانون اساسی سوئد آن را تضمین کرده است.

    براساس اعلام برخی از رسانه های عراقی “سلوان مومیکا” در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی در عراق دستگیر شد و سپس با دخالت برخی از کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است.

    در پی این هتک حرمت، تعداد قابل توجهی از کشورها و ملت‌های اسلامی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و اقدام به احضار سفیر و یا کاردار سوئد به وزارت خانه‌های خود کردند که در این ارتباط می توان به اقدام کشورهای کویت، امارات، عراق و ایران اشاره کرد.

    در برخی از کشورهای مسلمان نیز مردم در پی این اهانت اقدام به برگزاری تجمع در برابر سفارت سوئد در پایتخت‌های کشورهای خود کردند که در این ارتباط می توان به تجمع مردم عراق در برابر سفارت این کشور اروپایی در بغداد در روزهای پنچ شنبه و جمعه اشاره کرد.

    در جریان اعتراض مردم عراق به این هتک حرمت در روز پنج شنبه که به دعوت تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور از جمله مقتدی صدر انجام شده است تعدادی از تجمع کنندگان وارد حیاط این سفارت خانه اروپایی شدند.

    تجمع کنندگان در این مراسم تاکید کردند که باید تابعیت شهروندان عراقی‌ که اقدام به سوزاندن قرآن در استکهلم کرده‌اند، سلب شود.
    آنها همچنین خواهان اخراج سفیر سوئد از کشورشان شدند.

    به گزارش ایسنا، در پی این هتک حرمت، دفتر حضرت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل فرستاد.

    در بخشی از نامه دفتر آیت‌الله سیستانی به دبیرکل سازمان ملل آمده است: طی سال‌های اخیر چندین مرتبه در کشورهای مختلف چنین رفتار شرم‌آوری رخ داده بود، اما مساله مورد توجه این است که این بار این اتفاق با مجوز رسمی پلیس سوئد رخ داد؛ آن هم با این بهانه که این اقدام از الزامات احترام به آزادی بیان است! اما قطعا احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند؛ رفتاری که نماد تعدی آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مناسب برای اشاعه افکار رادیکالی و اقدامات اشتباه منجر می‌شود.

    در این نامه آمده است: مرجعیت عالیقدر دینی ضمن محکوم و تقبیح کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد گام‌های کارآمدی را به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین رخدادهایی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی سوق دهد که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. مرجعیت عالی دینی همچنین به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همگان فرامی‌خواند.

    همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اعتراض به قرآن سوزی در سوئد، با پیوستن این کشور به ناتو مخالفت کرده و گفته ترکیه از درخواست عضویت سوئد در ناتو حمایت نخواهد کرد و یکی از دلایلش اجازه دادن به برگزاری چنین تجمعاتی است.

    به گزارش ایسنا، در پی اهانت صورت گرفته به قرآن مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز به این موضوع در سطوح مختلف واکنش نشان دادند.

    سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران ظهر روز گذشته در جمع نمازگزاران جمعه در مصلای امام خامنه‌ای رفسنجان با اشاره به اهانت اخیر سوئد به ساحت قرآن کریم اظهار کرد: امروز ببینید چه تهدیداتی علیه دین و ارزش‌های دینی صورت می گیرد و در کشورهای اروپایی که مدعی آزادی و احترام به عقیده دیگران هستند، به ارزشمندترین کتاب الهی که برای هدایت بشر آمده (قرآن کریم) اهانت می‌کنند.

    وی افزود: با این کار نه فقط قلوب دو میلیارد مسلمان جریحه دار می‌شود بلکه همه ادیان الهی، آسمانی و ابراهیمی و پیروان آنها قلبشان جرحه دار می‌شود و این اهانت قلوب همه آزاد زنان و آزادمردان دنیا را جریحه دار کرد.

    رئیسی بیان کرد: توهین به کتاب کامل و قرآن عزیز توهین به ادیان الهی و توهین به انسانیت و بشریت و ارزش‌های الهی است و جامعه اسلامی از این توهین نخواهد گذشت.

    وی اظهار کرد: مسلمانانی که گرداگرد کعبه شریف طواف و در سعی صفا و مروه نام خدا را بر زبان جاری می‌کنند، همه نفرت خود را از اهانت به این عزیزترین عزیزان را اعلام کرده و می‌کنند و آنچه مهم است، کسانی که مدعی توجه به آزادی بیان و عقیده دیگران هستند، چگونه استبدادی و استکباری و با روحیه تفرعن، مقدسات مسلمانان را مورد اهانت قرار می‌دهند؟ این اهانت بزرگ قابل گذشت است؟

    رئیس جمهور تصریح کرد: جوانان عزیز باید اینها را بشناسند که دروغ می‌گویند و طرفدار آزادی بیان، قلم و عقیده نیستند که اگر بودند قرآن جلوه آزادی است و به بشریت آزادی می‌آموزد و اینها با آزادی مخالف هستند و استبداد رای و باطل خود را می‌خواهند با تابلوی آزادی بیان بر بشریت تحمیل کنند.

    به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی عصر روز گذشته نیز همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر، مخالفت فعال با توهین برخی کشورهای غربی به ساحت قرآن مجید و تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی را وظیفه همه آحاد امت اسلامی دانست.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پنج شنبه شب در یک موضع گیری توییتری تاکید کرد: اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست.

    امیر عبداللهیان با بیان این که همه جهان‌اسلام اهانت به کتب‌آسمانی و ‌ قرآن‌ کریم را قویا محکوم می‌کند، گفت: دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است ودودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.

    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین عصر جمعه(۹ تیر) در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، پیرامون اقدام موهن اخیر علیه قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

    امیرعبداللهیان همچنین پیشنهاد کرد که نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه در اولین فرصت ممکن و هم‌زمان با نشست وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد در باکو، برای رسیدگی به این اقدام موهن تشکیل جلسه دهد.

    دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از توجه و اهتمام وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به موضوع محکومیت اقدام انجام‌شده در سوئد، اظهار کرد: تشکیل جلسه فوری و اضطراری در جده برای رسیدگی به این موضوع در سطح سفرا و نمایندگان دائم در دستور کار قرار دارد.

    همچنین در روز پنچ شنبه کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

    در ادامه اعتراضات در ایران به این هتک حرمت ، ظهر روز جمعه تجمع مردمی-دانشجویی در برابر سفارت سوئد در تهران برگزار شد.
    در این تجمع که با حضور نیروی انتظامی برگزار شد، شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در محکومیت این اهانت در دست داشتند. برخی از شرکت کنندگان نیز قرآن در دست داشتند.

    شعارهایی همچون مرگ بر سوئد آمریکایی، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، الله اکبر، لبیک یا حسین نیز در این تجمع از سوی حاضران، سر داده شد.

    در این مراسم از سوی تعدادی از حاضران، به سمت ساختمان سفارت سوئد در تهران تخم مرغ پرتاب شد و پرچم این کشور اروپایی سوزانده شد.
    در این تجمع یکی از دانشجویان در سخنانی با محکومیت اهانت به قرآن، گفت: ما از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی می خواهیم اهانت صورت گرفته را به صورت جدی‌تری دنبال کنند و از نظر ما احضار کاردار سوئد به وزارت امور خارجه برای محکومیت این اتفاق کافی نیست.

    همچنین کاردار ایران در لندن نیز، با ارسال پیامی به سفرای کشورهای اسلامی و سازمان‌های اسلامی در این کشور، اهانت به قرآن در سوئد را به شدت محکوم کرد.

    به گزارش ایسنا، عصر روز گذشته مقامات عالی رتبه سوئد بعد از دو روز سکوت در این ارتباط در یک موضع گیری رسانه‌ای، بدون محکوم کردن این اقدام و هرگونه توضیح اضافه، خواستار حفظ آرامش شدند.

    «اولف کریسترسن» نخست وزیر سوئد در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به اعتراضات صورت گرفته نسبت به این اقدام در عراق و ورود تهدادی از شهروندان عراقی به حیاط سفارت خانه این کشور اروپایی گفت:واضح است که ورود غیرقانونی افراد به سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای دیگر کاملا غیرقابل قبول است. من همچنین فکر می کنم که ما باید در اینجا در سوئد آرام تر باشیم. وضعیت امنیتی جدی است و دلیلی برای توهین به افراد دیگر وجود ندارد.
    “ینس استولتنبرگ”، دبیرکل ناتو نیز روز گذشته در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، پایتخت سوئد در اظهاراتی گفت: متوجه احساسات و عواطف عمیقی که این اقدام برانگیخته است، می‌شوم. آتش زدن قرآن توهین‌آمیز و ناشایست است؛ اما لزوماً غیرقانونی نیست.

    به گزارش ایسنا، در حالی برخی از مقامات غربی اهانت به قرآن کریم و جریحه دار کردن احساسات نزدیک به دو میلیارد انسان را در چارچوب آزادی بیان توجیه و آن را غیرقانونی قلمداد می‌کنند که در خود برخی از این کشورها مطرح کردن سوالات و ابهامات در مورد بخشی از مسائل تاریخی از جمله هولوکاست خط قرمز محسوب می‌شود و در برخی از این کشورها در این ارتباط مقررات سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد.

    اعتراضات صورت گرفته در کشورهای اسلامی نسبت به این هتک حرمت در سوئد که متاسفانه پیش از این نیز شاهد آن بوده‌ایم نشان‌دهنده حساسیت ملت‌های مسلمان نسبت به اعتقادات و ارزش‌هایشان است و توجیه این گونه اقدامات به نام دموکراسی و آزادی به مرور زمان مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است و دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.
    منبع:ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *