×
×
جدیدترین‌‌ها

سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات زراعی از زمین های خراسان رضوی برداشت می شود

  • کد نوشته: 69540
  • خرداد 30, 1402
  • معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با حمایت دولت و توزیع کود یارانه‌ای بین کشاورزان این استان، سهم هزینه کود از مجموع هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

    سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات زراعی از زمین های خراسان رضوی برداشت می شود

    به گزارش نخست نیوز  غلامحسین ساربان در حاشیه برگزاری پنجمین همایش آموزشی،ترویجی سبد کودی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: 30 هزار میلیارد تومان در زمستان و سرمای گذشته ،به زراعت استان خسارت زده و ما باز هم تلاش خود را در جهت تولید به نحو احسن انجام دادیم.

    غلامحسین ساربان درپاسخ به سوال خبرنگاران تاکیدکرد: 7 ونیم میلیون تن تولید محصول زراعی ودامی به تفکیک 6 میلیون تن محصولات زراعی ودامی داشتیم این درحالی است که جزء استان‌های شاخص کشور در امنیت غذایی هستیم .

    معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بازهم به حمایت نیازداریم و با توجه به تولید 55درصدی بخش کشاورزی، 45 درصد را به به بخش زراعی مربوط می‌دانیم که بخشی از آن شامل تغذیه گیاهی می‌شود.

    ساربان تصریح کرد: هر چند آب مایه حیات است اما خاک خود حیات است و همچنین سه کود دولتی در اختیار بخش کشاورزی قرار دادیم.هم‌اکنون با حمایت دولت و توزیع کود یارانه‌ای بین کشاورزان این استان، سهم هزینه کود از مجموع هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی به میزان 30 درصد کاهش یافته است.

    وی گران شدن کود را یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان دانست و اذعان داشت: سال گذشته 164 هزار تن کود ازت در اختیار داشتیم که 91 درصد جذب شده، 42 هزار تن کود فسفاته در اختیار داشتیم که 72 درصد جذب شده ، 14500 تن کود پتاسه که 54 درصد جذب ما در سال 12 هزار میلیارد تومان باید هزینه کنیم که کود را با نرخ ارزان به دست کشاورز برسانیم و دولت باید این منابع را تامین کند .

    ساربان با بیان اینکه بخشی از درآمد کشاورزی صرف زمین می‌شود نیز افزود: گیاه 17 عنصر ضروری نیاز دارد برای این امر لازم است که نقاط قوت و ضعف خاک مشخص شود ضمن اینکه کل هزینه برای کود زیر 10 درصد است.

    وی درپایان میانگین مصرف کود در کشور را 98 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد وافزود: میانگین مصرف کود در دنیا 200 کیلوگرم در یک هکتار است.

    حسین عطائی سلامی نیز اظهارداشت:خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی از طریق اجرای برنامه‌های ازجمله برگزاری همایش آموزشی ترویجی معرفی سبدمحصولات کودی کشاورزی استان باهدف معرفی سبدکودی ، سطح ارتقای کارگزاران و انتقال این دانش به تولیدکنندگان در استان برگزار می شود.

    وی افزود: هزینه کود با کمک نرخ دولتی 10درصد است لذا برای کود بهتر باید عملکردها را بهتر وبهره وری را افزایش دهیم.

    عطائی سهمیه کودپیش بینی شده امسال را حدود 199هزار تن دانست و افزود: سهم ازته در استان 154هزار و 207تن که از این مقدار تاکنون حدود 21درصد توزیع انجام شده وکود فسفاته 30هزار تن حدودا سهمیه بوده که از این مقدار 14درصد توزیع انجام شده و پتاسه نیز 13هزار و 693تن سهمیه امسال را تعیین کرده اند که از این مقدار 16درصد تاکنون توزیع شده است.

    وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که یک شرکت دولتی ودرجهت در تامین و تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی تلاش می‌کند؛ همچنین به روز کردن دانش کارگزاران ما و انتقال دانش فنی به کشاورزان در مناطق مختلف و ایجاد ساز وکار‌های مناسب در خصوص دست‌یابی به طرح‌های خودکفایی کود‌های کشاورزی، آشنایی کارگزاران و کشاورزان با جدید‌ترین محصولات دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از اهداف دیگر است.

    خبرنگار : سیده بهجت موسوی مقدم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *