×
×
جدیدترین‌‌ها

برای سال جاری 199 هزار تن کود تکلیفی پیش بینی شده است

  • کد نوشته: 69531
  • خرداد 30, 1402
  • غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه پنجمین همایش آموزشی، ترویجی معرفی سبد کودی که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، گفت: در مطالعات اتاق بازرگانی کشور، در برنامه هفتم و هشتم باید به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون آب برسیم، لذا نیاز است آب را مدیریت کنیم و تولیدات داشته باشیم.

    برای سال جاری 199 هزار تن کود تکلیفی پیش بینی شده است

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان کشاورزی استان:

    علی ارباب | نخست نیوز – وی ادامه داد: استان خراسان رضوی سالانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید کرد که ۶ میلیون تن در بخش زراعی و باغی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در بخش دامی بود. این نشان‌دهنده آن است که خراسان رضوی در امنیت غذایی موفق بوده است. در این سال اقدامات خوبی انجام گرفت و توفیقاتی حاصل شد. ۵۵ درصد توفیقات در اقدامات به‌نژادی و ۴۵ درصد توفیقات مربوط به اقدامات به‌زراعی و تغذیه گیاهی است.

    معاون تولیدات گیاهی، مدیریت جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: آب مایه حیات و خاک خود حیات است. باید به خاک برسیم و تقویت کنیم که بخشی از آن توسط کود است. ۱۶ نوع کود باید در اختیار گیاه قرار گیرد. ما توسط مجموعه شرکت خدماتی، حمایتی کشاورزی سه نوع کود دولتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. در سال ۱۴۰۱ مقدار ۱۶۴ هزار تن کود ازته، ۴۲ هزار تن کود فسفاته و ۱۴ هزار و۵۰۰ تن کود پتاسه سهمیه داشتیم.

    وی با اشاره به اینکه؛ در استان خراسان رضوی ۳۳۷ هزار خانوار کشاورز بهره‌بردار داریم، تصریح کرد: باید بخشی از درآمد کشاورز صرف زمین شود. طبیعت باید به طبیعت برگردد.در دنیا به ازای هر هکتار زمین سه دام شیرده وجود دارد. باید این چرخه در کنار هم باشند و همدیگر را تکمیل کنند.

    کشاورز، محقق دانشگاه نیز عنوان کرد: کشاورزی مثل هر علمی پیشرفت‌های زیادی داشته است. نوآوری و تکنولوژی وارد کشاورزی شده است، اما بخشی از افراد شاغل در این حرفه کم سواد هستند و علم و تکنولوژی روز به مزارع آنها راه پیدا نکرده‌است. بخشی برمی‌گردد به سطحی که با آن کار می‌کنند، مزارع کوچک هستند و قابلیت ورود تکنولوژی جدید به آنها سخت است.

    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی ۱۹۹ تن کود کشاورزی شده است، که تا کنون در کود ازته، ۲۱ درصد، در کود فسفاته ۱۴ درصد و در کود پتاسه ۱۶ درصد توزیع شده است، گفت: هدف‌گذاری‌هایی برای این همایش تعیین گردیده‌است که به، ارتقاء منزلت شرکت به عنوان حامی، ایجاد ساز و کار مناسب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، حمایت از تولید داخلی در کودهای کشاورزی، آشنایی با دستاوردهای کشور، ایجاد چشم‌انداز تولید داخلی کودهای کشاورزی و معرفی کودهای با کیفیت و استاندار کشور، به عنوان بخشی از این هدف‌گذاری اشاره نمود.

    شایان ذکر است؛ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیش از ۷۰ سال سابقه، متولی تامین، تولید و توزیع نهادهای کشاورزی است. با توجه به وظایفی که به شرکت تکلیف شده است، موطف است در زمینه نهاده‌ها بخصوص با رویکرد کودهای شیمیایی مستقیما این کار را از منابع داخلی و خارجی انجام دهد.

    در خصوص حمایت از بخش خصوصی سال‌های گذشته با توجه به رویکرد حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، دنبال آن بود که این حمایت تقویت شود. شرکت‌های تولیدی کودهای شیمایی در حوزه کودهای غیر تکلیفی، تعاملی خوبی با شرکت دارند. در حال حاضر شرکت خدمات حمایتی، در ۹۲ قلم کود غیر یارانه‌ای غیر تکلیفی با شرکت‌های مختلف تولیدی کشور تفاهم‌نامه دارد.

    محصولات تولیدی بر اساس ضوابط و استاندارد‌های موسسه آب و خاک کشور، تولید می‌شوند و مورد کنترل و پایش مواد کودی قرار می‌گیرند. این محصولات الزاما باید دارای شماره ثبت کودی از موسسه آب و خاک باشند تا تضمین برای مصرف اراضی کشاورزی کشور باشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *