×
×
جدیدترین‌‌ها

مردی که آرزو داشت ریاضیدان شود ولی فیلسوف شد

  • کد نوشته: 68581
  • خرداد 13, 1402
  • من همیشه از ابتدای زندگی‌ام می‌خواستم دانشمند و ریاضی‌دان باشم که البته نشد و رفتم فلسفه خواندم. به هر حال اگر در جایی زندگی می‌کردم و به سر می‌برم که اهل علم نباشند، برای من که پُرتوقع و بدبینم، زندگی سخت می‌شد و این همه طولانی زندگی نمی‌کردم و دیر نمی‌زیستم. خوشبختم که با دانشمندان بودم و با آن‌ها دیالوگ داشتم و بهره‌ها بردم و از این بهره‌ها نیز شادم…

    مردی که آرزو داشت ریاضیدان شود ولی فیلسوف شد

    به گزارش نخست نیوز ، «رضا داوری اردکانی» ۱۵ خرداد ۱۳۱۲ در اردکان یزد متولد شد. او تحصیلات خود را تا دوره متوسطه در اردکان گذراند و در سال ۱۳۳۰ از دانشسرای مقدماتی اصفهان دیپلم گرفت و در سن ۱۸ سالگی در وزارت فرهنگ استخدام شد و چند سالی در مدارس شهرهای اردکان، اراک، قم و تهران به تدریس پرداخت.

    او در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۴ مقدمات علوم دینی اسلامی را در مدرسه صدر اصفهان که جزو حوزه علمیه اصفهان بود، آموخت. سپس به دانشگاه تهران رفت تا در آن‌جا فلسفه بیاموزد و در سال ۱۳۴۶ با دفاع از رساله خود با عنوان «حکمت عملی افلاطون و ارسطو و تاثیر آن در فلسفه سیاسی فارابی» موفق به دریافت درجه دکتری تخصصی فلسفه شد. او پس از دریافت مدرک دکتری از آموزش و پرورش به دانشگاه تهران منتقل شد و به عنوان استادیار فلسفه این دانشگاه آغاز به کار کرد. او در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه “سوربن” فرانسه رفت. سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ را به مطالعه در دانشگاه “کمبریج” انگلستان پرداخت و در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در دانشگاه “جان هاپکینز” آمریکا به پژوهش پرداخت.

    داوری اردکانی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران است ولی او فارغ از فیلسوف بودن، ۲۵ سال است که ریاست فرهنگستان علوم را نیز بر عهده دارد و از سال ۱۳۶۸ و از ابتدای تأسیس این فرهنگستان عضو دائم آن بوده‌ است.

    داوری اردکانی چگونه رییس فرهنگستان شد؟

    او سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای در مورد انتخاب خود به عنوان ریاست فرهنگستان علوم می‌گوید: «… هشت سالِ آقای شریعتمداری (رئیس وقت فرهنگستان علوم) تمام شده بود و می‌خواستیم رئیس جدید را انتخاب کنیم. سه-چهار نفر کاندیدا بودند برای این کار. اسم من اصلا مطرح نبود و خود من هم اصلا چنین انتظاری نداشتم و روراست بگویم معتقد بودم فرهنگستانِ علومِ هشت سالِ آقای شریعتمداری، بر پایه تعلیم و تربیت بوده و اینجا گروه‌های علوم کشاورزی و پایه حضور دارند و یکی از همین‌ها باید رئیس فرهنگستان علوم باشد… ناگهان وقتی تَشتُتی پیدا شد، یعنی معلوم شد تَشتتی در این میان هست و به وفاق نمی‌توانند برسند یکی گفت که فلانی (دکتر اردکانی) ریاست را بر عهده بگیرد…»

    او در مورد مخالفت خودش با انتخاب به عنوان رییس فرهنگستان علوم، می‌گوید: «…. خب بعضی سکوت کردند. بعضی مِن مِن کردند. دیدم کسی نمی‌خواهد مخالفتی بکند یا رویشان نمی‌شود مخالفت کنند، گفتم خودم شروع می‌کنم به مخالفت. در جلسه گفتم که من نه آمادگی‌ای برای این کار دارم و نه برنامه‌ای. من کتاب می‌خوانم، می‌نویسم و از عهده کار اداری برنمی‌آیم و هیچ‌وقت مدیر نبوده‌ام».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *