×
×
جدیدترین‌‌ها

سیسی کمک واشنگتن برای حصول به توافقی درباره سد النهضه را خواستار شد

  • کد نوشته: 55559
  • آذر 25, 1401
  • رئیس جمهور مصر در سفر به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور بر موضع ثابت قاهره در حفظ امنیت آبی خود از طریق امضای توافقی قانونی و الزام‌آور درباره اصول آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه تاکید کرد، وزیر خارجه آمریکا نیز بر اهمیت دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک درباره این سد تاکید کرد.
    سیسی کمک واشنگتن برای حصول به توافقی درباره سد النهضه را خواستار شد

    به گزارش نخست نیوز ، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در واشنگتن با جمعی از رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نشستی را برگزار کرد.

    سیسی در این دیدار بر راهبرد و استحکام روابط مصر-آمریکا تاکید کرده و از نقشی که مجلس نمایندگان آمریکا در تقویت مشارکت میان دو کشور، ارتقای مستمر این مشارکت و تقویت آن در زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک ایفا می‌کند، تقدیر کرده و بر تمایل قاهره به رایزنی با نهادهای مختلف تصمیم‌گیری در آمریکا در چارچوب هماهنگی‌ها و رایزنی‌های دو کشور درباره موضوعات مختلف تاکید کرد.

    رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز با تاکید بر اینکه مصر همپیمان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه است، از “نقش محوری” این کشور به عنوان “ستون امنیت و ثبات” خاورمیانه و حوزه دریای مدیترانه و قاره آفریقا و نیز “تلاش‌های موفق” آن در مقابله با خطر تروریسم و تفکرات افراطی و تقویت مفاهیم آشتی دینی و همینطور اقدامات “خردمندانه” مصر جهت رسیدن به راه‌حل‌هایی برای بحران‌های مختلف منطقه تقدیر کردند.

    همچنین دو طرف در این دیدار درباره مسایل بین‌المللی، وضعیت خاورمیانه و آخرین تحولات پرونده سد النهضه گفتگو کردند.

    سیسی در ادامه بر موضعگیری ثابت مصر برای حفظ امنیت آبی خود با امضای توافقی قانونی و الزام‌آور درباره اصول آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه و تضمین حفظ جریان طبیعی آب این رودخانه به مصر به عنوان منبع آب اصلی این کشور تاکید کرد.

    آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان دیداری که در اجلاس سران آمریکا و آفریقا در واشنگتن، با سیسی داشت، بر اهمیت دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک درباره پرونده سد النهضه اتیوپی به شکلی که منافع همه طرف‌ها حفظ شود، تاکید کرد.

    طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این دیدار بر پایبندی واشنگتن به مشارکت استراتژیک میان دو کشور آمریکا و مصر تاکید کرده و میزبانی موفق مصر از بیست و هفتمین کنفرانس آب‌وهوایی را ستود.

    سیسی نیز در این دیدار ضمن اشاره به پرونده سد النهضه اتیوپی، از آمریکا خواست اتیوپی را برای رسیدن به توافقی درباره سد النهضه تحت فشار بگذارد.

    رئیس جمهور مصر در ادامه تاکید کرد: رسیدن به توافقی قانونی و الزام‌آور می‌تواند اتفاق جدیدی را مطابق اصول و قوانین بین‌المللی رقم بزند و ما جز این چیز دیگری نمی‌خواهیم و به حمایت شما در این زمینه نیاز داریم.

    سدی که اتیوپی با هزینه ۴.۲ میلیارد دلار روی سرچشمه‌های رودخانه نیل احداث کرده، به عامل تنش شدیدی میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان تبدیل شده و مصر که ۹۷ درصد آب شرب و کشاورزی خود را از این رودخانه تامین می‌کند، به شدت نگران کاهش سهمیه آبی خود پس از راه‌اندازی و آب‌گیری سد است.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *