×
×
جدیدترین‌‌ها

پلاستیک کمتر، محیط زیست سبزتر

  • کد نوشته: 49891
  • مهر 7, 1401
  • استفاده از محصولات سبز که سازگار با محیط‌ زیست هستند و کاهش تولید پسماند مخرب محیط زیست از مسائلی است که امروزه به دغدغه اصلی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است. بدین جهت روز جهانی مصرف‌کننده سبز برای افرادی است که دغدغه حفظ محیط زیست را دارند و فقط محصولاتی را خریداری می‌کنند که نهایت سازگاری را با محیط زیست دارد.
    پلاستیک کمتر، محیط زیست سبزتر

    به گزارش نخست نیوز ، امروز مصادف با ۲۸ سپتامبر، روز جهانی مصرف کننده سبز است. این روز می‌تواند زمانی برای تفکر درباره چگونگی مصرف و تاثیر تصمیم‌های خرید ما بر محیط زیست باشد. هر چند تا زمانی که مصرف به هر نوعی وجود دارد، آلودگی نیز وجود خواهد داشت اما می‌توان با در نظر گرفتن گزینه‌های سبز، آن را در حد قابل قبول و مجازی نگه داشت که باعث آلودگی بیش از حد محیط زیست نشود. تاکید روز جهانی مصرف کننده سبز بر افزایش آگاهی، اهمیت بازیافت، کاهش مصرف و تولید زباله است.

    در این روز فعالان محیط زیست سعی می‌کنند بیش از هر زمان دیگری توجه جامعه جهانی را به استفاده از محصولات سبز، تخریب‌ناپذیر و سازگار با محیط‌ زیست جلب کنند همچنین نسبت به عواقب نادرست مصرف کردن منابع طبیعی و تمام شدنی هشدار دهند.

    تولید زباله و پسماند یکی از موضوعاتی است که در رابطه مستقیم با مصرف‌کننده سبز است و در حالی که تولید پسماند در کشور بالاتر از میانگین جهانی است، توجه به راه‌های مدیریت پسماند و پاکسازی زمین از اهمیت زیادی برخوردار است.

    آمار و ارقام پسماند ایران چه می‌گویند؟
    بر اساس آمار world Population Review (سازمانی که داده‌های آماری جمعیتی به‌روز را درباره تمامی کشورها ارائه می‌دهد) در سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید زباله را داشت همچنین به نقل از اطلس کلانشهر تهران هر فرد به‌طور متوسط سالانه شش برابر وزن خود زباله تولید می‌کند. متوسط سرانه زباله تولید شده در تهران ۳۲۰ کیلوگرم است. از سوی دیگر در حالی که سرانه تولید زباله در جهان حدود ۱۱۰ کیلوگرم در سال و سرانه روزانه در مقیاس جهانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است، این رقم در ایران ۶۰۰ گرم و در شمال شهر تهران ۱۲۰۰ گرم است.

    به گفته حبیب راضی – مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور – روزانه ۴۵ هزار تن زباله در مناطق شهری و ۱۰ هزار تن در مناطق روستایی تولید می شود و متوسط سرانه تولید زباله هر نفر در شهر ۷۶۰ گرم و در روستاها ۴۸۵ گرم است. ۶۵ درصد از پسماندهای تولیدی “تر” و ۳۵درصد آن “خشک” است و ۲۵ درصد از پسماندهای تولیدی پردازش و ۷۵ درصد باقیمانده بدون فرآیند پردازش به‌طور مستقیم دفن و ۱۰ درصد در مبداء تفکیک می‌شوند.

    گفته می‌شود که ۵۰۰ غرفه تحویل زباله در تهران همگی فعال هستند و در این میان به‌طور متوسط در هر غرفه بازیافت شهر تهران روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم پسماند تحویل داده می‌شود که در قیاس با عدد کل تولید زباله در کلانشهر تهران یعنی ۷۵۰۰ تن عدد قابل توجهی نیست.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *