×
×
جدیدترین‌‌ها

با اعتمادسازی اجازه ندهیم از نام “خلیج فارس” سوء استفاده شود

  • کد نوشته: 40181
  • اردیبهشت 10, 1401
  • یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد که باید با اعتماد سازی اجازه ندهیم از نام خلیج فارس سوء استفاده و به حق و حقوق آن تجاوز شود.
    با اعتمادسازی اجازه ندهیم از نام “خلیج فارس” سوء استفاده شود

    نخست نیوز : عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به نامگذاری روز ملی خلیج فارس در روز دهم اردیبهشت اظهار داشت: چند دهه است که عرب های خلیج فارس که به عرب های حوزه خارج از خلیج فارس تا حدودی کشیده شده‌اند، تلاش می‌کنند نام خلیج فارس را عوض کنند، اقدامات بسیاری انجام داده و هزینه های زیادی را صرف کردند.

    وی تصریح کرد: کتاب ها نوشتند، سمینارها و نشست هایی را حتی در آمریکا برگزار کردند، کاری ندارند اسناد از قدیم الایام نام این منطقه پرسیکا یا … بوده، اما باید بدانند دنیا عوض شده و رقابت های ژئوپلیتیکی وجود دارد، از طرف دیگر با استفاده از قدرت و ثروت با کشورها تعامل می کنند.

    این استاد دانشگاه افزود: رقابت، برخورد و گفت وگو با کشورهای دیگر خیلی اثر گذار نیست، بلکه بهتر است هر چه بیشتر روابط با این کشورها عمیق تر و دوستانه تر شود، باید از طریق گفت و گوهای منطقه‌ای مسائل را حل کرد، آن‌ها باید با عدم مزاحمت ها در مسائل تاریخی، فرهنگی و غیره به حق و حقوقی مانند مساله خلیج فارس تجاوز نکنند.

    فرجی راد یادآور شد: حتی شاهد هستیم کشورهایی که 30 سال پیش مستقل شدند تلاش می کنند تا دانشمندان و شعرای ما را به نوعی مرتبط با کشور خودشان بدانند، این مسائل از طریق نشست ها و گفت وگوها قابل حل است، تصور نمی کنم از طریق برخورد و زور بشود کاری کرد.

    وی ادامه داد: امروز دنیا، دنیای زور است کشوری را می خرند آن هم منافع مالی را می بینند و از این نام جعلی استفاده می کنند، البته خیلی خوب است در آمریکا با این که 40 سال است تعامل و ارتباط نداریم ، هنوز در سطح مقامات از نام خلیج فارس استفاده می‌کنند این خودش نقطه قوت است.

    سفیر پیشین کشورمان در نروژ در پایان خاطرنشان کرد: در همین منطقه خودمان کشورهای دوست کشورهایی که رقابت نسبی دارند برای خوشایند عرب های خلیج فارس از نام خلیج استفاده می کنند ما باید از انزوای سیاست خارجی خارج شده، اعتماد سازی کنیم و براساس این اعتماد سازی اجازه ندهیم، چنین اتفاقی بیافتد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *