×
×
جدیدترین‌‌ها

گفت گو با سومین بانوی صعودکننده به قله «ماناسلو»
کوهنوردی بمب انرژی است

  • کد نوشته: 23590
  • آبان 13, 1400
  • کوهنوردی معمولا با مفهوم‌هایی چون ریسک، ماجراجویی، قدرت بدنی و احساس برتری در خود همراه است. در نگاه اول به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها منحصرا مربوط به مردان باشد.
    کوهنوردی بمب انرژی است

    نخست نیوز – مجید خروشی–  بااین‌وجود، بسیاری از زنان، این ایده را به چالش می‌کشند به همین منظور با یکی از بانوان کوهنورد که جزو سومین بانوی صعود به قله «ماناسلو» نپال است به گفت‌وگو نشستیم و از چالش‌ها و ارزش‌ها و اهمیت کوهنوردی برای بانوان پرسیدیم.

    کتایون محمودی فر بانوی کوهنورد مشهدی که  موفق به صعود قله ۸۱۶۳ متری «ماناسلو» از قلل مرتفع رشته‌کوه هیمالیا در نپال شده است.می‌گوید: کارشناسی ارشد معماری دارم و بیش از 15سال است که ورزش می‌کنم و پنج سال است که در رشته کوهپیمایی یخ و برف،کوهنوردی،یوگا، دوچرخه‌سواری کوهستان و بدن‌سازی مربی‌گری را دنبال می‌کنم و مدتی هم شرکت ساختمانی را مدیریت کردم و نفر سوم جایزه بین‌المللی جداره حرم کربلا را کسب کردم.

    وی با اشاره به اینکه عاشق کوهنوردی هستم  و از کوه انرژی مثبت می‌گیرم درباره پیشرفت خود عنوان کرد: به خاطر علاقه‌ای که به کوهنوردی داشتم توانستم در مدت شش سال بیش از  ۱۵ صعود موفق به قله دماوند را تجربه کنم. ناگفته نماند که ما برای صعود به قله‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم و زمانی هم که سرپرستی تیم صعودکننده را بر عهده‌داریم هیچ حقوقی به سرپرست پرداخت نمی‌شود.

    وی درباره دلیل روی آوردن به رشته کوهنوردی می‌گوید: خیلی اتفاقی دریکی از برنامه‌های طبیعت‌گردی با این رشته آشنا شدم و با توجه به انرژی مثبتی که از طبیعت گرفتم تصمیم گرفتنم این رشته را ادامه دهم و در طول مسیر ضمن کسب تجربه‌های مفید ناگفته‌ها و حقایق طبیعت را کشف کردم  و برای این موفقیت خیلی سخت تلاش کردم و رمز موفقیتم را تلاش و تلاش می‌دانم .

    کتایون محمودی فر درباره کارنامه موفقیتش در کوهنوردی گفت: در سال 1394 موفق به صعود به قله هفت هزار و ۱۰۵ متری «کورژن فسکایا» در تاجیکستان شدم و در سال 1396 هم قله ۷۱۳۴ متری «لنین در قزاقستان» را فتح کردم در سال ۹۸ سرپرست گروه کوهنوردی بانوان در صعود به قله «آراگاتس» ارمنستان و همچنین صعود به قله «آرارات» ترکیه بودم.و.قله ماناسلو در رشته‌کوه هیمالیا پنجمین صعود برون‌مرزی من بود و با توجه به تمرین‌های سختی که پشت سر گذاشتم بسیار خوشحالم موفقیت دیگری را در کارنامه کوهنوردی بانوان مشهد به ثبت رساندم.

    وی ادامه داد: فصل صعود به قله «ماناسلو» در شهریور و مهرماه است و تاکنون دو بانوی دیگر ایرانی پروانه کاظمی و زهرا نعمتی موفق به این صعود شده‌اند و من به‌عنوان سومین بانوی ایرانی هستم که به این قله صعود کردم و باید همین‌جا از حامی مالی شرکت «بلور نوری تازه »به مدیریت آقای مسعود کلافچی تشکر کنم البته ناگفته نماند آقای زحمتکش رییس هیات  کوهنوردی استان هم تلاش خوبی داشتند.بعدازاین صعود فدراسیون باید حکم قهرمانی برای من صادر می‌کرد که من متاسفانه مدارکم را دیر به فدراسیون فرستادم و هنوز حکمی دریافت نکرده‌ام. البته شنیدم هیات و سرپرست تیم کوهنوردی احد قرار است مراسم تقدیر و تجلیل برای من برگزار کنند.

    فاتح«ماناسلو» به جوانانی که تصمیم دارند به رشته کوهنوری روی بیارند توصیه کرد قبل از هر صعودی دوره‌های آموزشی را طی کنند. صعود یک پروسه است که باید با چشم باز انجام شود تا خدای‌نکرده ماتمی را به جامعه کوهنوردی و خانواده تحمیل نکند.

    وی همچنین بازآموزی و به‌روزرسانی دانش مربیان به‌خصوص به صورت حرفه‌ای را یکی از مهمترین پله‌های صعود به قلل مرتفع دانست و خاطرنشان کرد: یک صعود موفق نیاز به پروسه برنامه‌ریزی‌شده دارد که معتقدم در هر صعود مشورت با آگاهان و باتجربه‌ها ضروری است و من در نپال برای این صعود یک بلد و راهنما به خدمت گرفتم.

    وی  با اشاره به اینکه دارای کارت مربی‌گری درجه سه کوهنوردی فدراسیون است درباره آمار مربیان رشته کوهنوری می‌گوید: با برگزاری نخستین دوره آموزش مربی‌گری درجه‌یک کوهنوردی در سال 98 آمار کوهنوردان حرفه‌ای و درجه‌یک در کشور افزایش قابل‌توجه ای در کشور پیدا کرد.

    وی به مشکلات صعود اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما هزینه سفر است و خیلی سخت و مشکل است که حامی مالی پیدا کنیم که امیدوارم با همکاری اعضای شورای شهر مشهد مشکلات مالی و اسپانسر ورزش بانوان نیز مرتفع شود.همچنین بیمه معمولا از هیچ کوهنوردی حمایت نمی‌کند و ما در هر صعود داخلی و برون‌مرزی که داریم با هزینه شخصی بیمه می‌شویم.

    وی درباره کسب درآمد و معیشت خود می‌گوید: در حال حاضر هزینه معیشت خود را با مربی‌گری در باشگاه‌های بدن‌سازی و کوهنوردی کسب می‌کنم که چندان هم با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها مناسب نیست.

    چه انتظاری از مسئولان شهری و ورزشی دارید؟

    کتایون محمودی فر که در مهر ۱۴۰۰ موفق به صعود به قله «ماناسلو» نپال به ارتفاع ۸ هزار و ۱۶۳ متری شد. از مسئولان ورزش و شورای شهر می خواهد که ورزش بانوان را به صورت آماتور و حرفه ای بیشتر به رسمیت بشناسند و زیر چتر حمایتی خود قرار دهند و اگر این موضوع مدیریت شود به‌طورقطع سلامت روحی و روانی جامعه تضمین‌شده است چراکه بانوان سوپاپ اطمینان نهاد خانواده در راستای توسعه و ترویج ورزش همگانی هستند و این امر سبب داشتن جامعه‌ای سالم ، پویا و فعال خواهد شد.

    شایان‌ذکر است:قله ماناسلو هشتمین هشت هزار متری و یکی از بلندترین قله‌های جهان به ارتفاع ۸۱۶۳ متر می‌باشد. این قله در منطقه گورخای نپال قرارگرفته است. نام دیگر آن به زبان نپالی کوتانگ می‌باشد. ماناسلو به معنای راه خدایان نیز ترجمه شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *