×
×
جدیدترین‌‌ها

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:
غرب باید گام‌هایی را به نشانه حسن نیت در مذاکرات بردارد

  • کد نوشته: 20650
  • مهر 6, 1400
  • یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: غرب باید گام‌هایی را به نشانه حسن نیت در انجام مذاکرات بردارد تا بتواند اعتماد طرف ایرانی را برای ادامه مذاکرات جلب کند.
    غرب باید گام‌هایی را به نشانه حسن نیت در مذاکرات بردارد

    به گزارش نخست نیوز ، نوذر شفیعی  در خصوص اظهارات مسئولان کشورمان نسبت به روند مذاکرات و تعهد طرف مقابل، گفت: صحبت های رئیس جمهور و همچنین وزیر خارجه کشورمان در زمینه مذاکرات با دقت توسط ۱+۵ رصد، تجزیه و تحلیل می شود و یکی از دلایل آن نیز این است که گروه ۱+۵ نیاز دارد تا به معانی و مفاهیم اظهارات مسئولان ما پی ببرد.

    وی تصریح کرد: در صورت کلی برداشت اولیه آنها این است که ایران در شرایط جدید احتمالا تمایل ندارد با غرب وارد تعامل شود حتی ممکن است تعارضاتی نیز پیش آید و در عین حال گرایش ایران به شرق بیشتر از غرب از نظر آنها است.

    این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: بنابراین اظهارات مسئولان ما در زمینه مذاکرات از سوی طرف مقابل رصد، معنا و تفسیر می شود. آنچه که از اظهارنظرهای وزیر خارجه کشورمان بر می آید حکایت از این دارد که نوعی نگرانی در طرف ایرانی وجود دارد، زیرا ایران با صداقت وارد مذاکرات هسته ای شد و به تعهدات خود عمل کرد. در حالی که در طرف ۱+۵ برخی از اعضا از برجام خارج شده و برخی دیگر به تعهدات خود عمل نکردند.

    این استاد دانشگاه افزود: همه این موضوعات ایران را به این نتیجه می رساند – همان تغییر رئالیستی که در روابط بین الملل وجود دارد یعنی فریب که عملا هم در قضیه برجام مصداق پیدا می کند – که به خودش حق دهد با شک و تردید به رفتار و عمل غربی ها نگاه کند.

    شفیعی ادامه داد: وقتی چنین ذهنینی شکل بگیرد، مادامی که گام های عملی توسط غرب برداشته نشود و راستی آزمایی صورت نگیرد اعتماد ایران نسبت به اعمال و رفتار آنها امکانپذیر نخواهد بود. در واقع ایران نمی تواند به تعهدات جدید وارد شود.

    وی خاطرنشان کرد: غرب باید گام هایی بردارد که ایران را تشویق به مذاکرات برجامی کند. البته این مسائل به معنای مخالفت ایران نیست. معنی اش این است که در مقابل اقدام توام با حسن نیت ایران اقدام بی اعتمادی آنها را شاهد بوده ایم. لذا غرب باید گام هایی را به نشانه حسن نیت و حتی فراتر از آنچه که انجام داده، انجام دهد تا بتواند اعتماد طرف ایرانی را جلب کند.

    این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: درست است که مسئله برجام برای ایران خیلی مهم است اما نه به هر قیمتی، اکنون که دروازه های شرق به روی ایران بیشتر باز شده کمتر به غرب و برجام نیاز پیدا می کند. این در حالی است که غربی ها به استفاده از ظرفیت اقتصادی سیاسی ایران نیاز دارند و این کار هم مستلزم برداشتن گام های موثری از سوی آنها است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *