×
×
جدیدترین‌‌ها

خطرناکترین سویه کرونا شناسایی شد
 «لامبدا» در راه  ایران

  • کد نوشته: 17939
  • شهریور 4, 1400
  •  نخست نیوز – برای چندمین بار در مدتی کوتاه، رکورد فوت‌شده‌های ناشی از ویروس کرونا در کشور شکسته شد و با ۶۸۴ قربانی، روز بسیار تلخی را پشت سر گذاشتیم. اما درحالی‌که سویه دلتای این ویروس، در کشور فراگیر شده و آمار مبتلایان و قربانیان سیر صعودی دارد، خطر انتشار سویه لامبدا هم جدی است. […]

     «لامبدا» در راه  ایران

     نخست نیوز – برای چندمین بار در مدتی کوتاه، رکورد فوت‌شده‌های ناشی از ویروس کرونا در کشور شکسته شد و با ۶۸۴ قربانی، روز بسیار تلخی را پشت سر گذاشتیم. اما درحالی‌که سویه دلتای این ویروس، در کشور فراگیر شده و آمار مبتلایان و قربانیان سیر صعودی دارد، خطر انتشار سویه لامبدا هم جدی است. البته نمی‌توان زمان مشخصی را برای ورود این سویه به کشور پیش‌بینی کرد.‌ چراکه وقوع این اتفاق کاملا تابع سیاست‌های ماست. درواقع اگر کنترلی بر مرزهای ورودی و خروجی کشورمان نداشته باشیم و نظارتی بر مسافرت‌ها صورت نگیرد، طبیعتا این اتفاق تلخ خواهد افتاد.

     

    بدیهی است که سویه لامبدا هم مانند هر سویه دیگری که ابتدا در یک منطقه جغرافیایی شناسایی می‌شود و بعدازآن گسترش پیدا می‌کند، توانایی انتقال و فراگیری را دارد؛ خطرناک‌تر این‌که لامبدا توانایی انتقال‌ پیش از ظاهر شدن علائم بالینی در فرد بیمار را دارد.

     

    لازم به ذکر است که هر جهش جدید ویروس، منجر به افزایش انتقال و نهایتا باعث کمک به بقای بیشتر ویروس می‌شود؛ پس انتخاب طبیعی حکم می‌کند که ویروس توسط آن سویه‌ای که انتقال‌پذیری بیشتری دارد، گسترش پیدا کند. اتفاقی که در سویه لامبدا افتاده و این‌طور گزارش‌شده که قدرت انتقال و سرایتش بیشتر از سویه دلتا است.

     

    بنابراین به نظر می‌رسد اگر سویه لامبدا بتواند وارد کشور شود، به‌راحتی می‌تواند سویه غالب کشور شود. بنابراین تنها راه چاره‌ای که برای مقابله با این اتفاق برای ما وجود دارد، افزایش سرعت واکسیناسیون و برقراری مقررات سخت‌گیرانه‌تری در مرزها و نظارت جدی بر ورود مسافران از کشورهای همسایه است. هرچند کشورهای آمریکای جنوبی که مبدا این سویه هستند، مسافر زیادی به ایران ندارند. اما بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این سویه در کشورهای همسایه مانند ترکیه شناسایی‌شده است.

     

    با در نظر گرفتن تمام این موارد، بازهم نمی‌توانیم با قطعیت درباره زمان همه‌گیری این سویه از ویروس بگوییم؛ به همین علت است که معتقدم وقوع پیک ششم و یکی شدن پیک پنجم و ششم، بستگی به شرایط و نحوه کنترل‌ و محدودیت‌ها دارد. اما بر کسی پوشیده نیست که‌ خطر فراگیری سویه لامبدا جدی است.

     

    بنابراین باید در کنار در نظر گرفتن محدودیت‌ها، روند واکسیناسیون را در کشور بهبود بخشید و شهروندان را در برابر کرونا واکسینه کرد.

    حقایقی ترسناک درباره “لامبدا”

    حالا حدود دو سال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد. ویروسی که به دردسازترین و خطرناک‌ترین ویروس جهان تبدیل شده و علی‌رغم گذشت این مدت و کشت و کشتار بسیار و موارد بالای ابتلا، هنوز هم ابعاد پنهان و ناشناخته بسیاری دارد.

     

    این هیولای کوچک حالا هرچند وقت یک‌بار جهش پیداکرده و با ظاهری جدید به قتل‌عام مردم دنیا مشغول می‌شود. در جهش اخیر، سویه “لامبدا” از دل این ویروس بیرون آمده، سویه‌ای که به اعتقاد متخصصان خطرات آن قابل‌تصور نیست و اگر در جهان شیوع یابد احتمالا باید منتظر یک قتل‌عام گسترده باشیم.

     

    دکتر مهدی تقدسی متخصص ایمنولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، با هشدار نسبت به خطرات بسیار این سویه جدید، گفت: مقالات علمی حقایق تلخی درباره این سویه بیان می‌کند که نگرانی‌های بسیاری در جهان ایجاد کرده است.

     

    وی افزود: این سویه جدید جهش‌های مختلفی پیداکرده که هم قدرت سرایت و هم قدرت کشندگی آن را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

     

    تقدسی گفت: در این سویه جدید دو جهش رخ‌داده موجب شده که قدرت سرایت ویروس تا حد زیادی افزایش یابد. همچنین سه جهش دیگر موجب شده که “لامبدا”، توان فرار از سیستم ایمنی بدن را پیدا کند.

     

    تقدسی بابیان اینکه در حال حاضر در افراد دو نوع ایمنی در برابر ویروس کرونا داریم، افزود: یکی ایمنی طبیعی است که در بدن افراد مبتلابه کرونا پادتن تولید می‌شود و دیگری ایمنی ناشی از تزریق واکسن است و متاسفانه جهش‌های صورت گرفته در سویه “لامبدا” موجب شده این سویه جدید قابلیت عبور از این دو سد ایمنی را داشته باشد.

     

    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: نگرانی دیگری که در رابطه با این سویه جدید وجود دارد این است که پروتئین S این ویروس، به پدیده افزایش عفونت به کمک آنتی‌بادی‌های بدن حساسیت بیشتری دارد، یعنی این ویروس توانایی این را دارد که از آنتی‌بادی‌های تولیدشده در بدن به نفع خود استفاده کند که حقیقتا نگران‌کننده است.

     

    تقدسی در خصوص کارایی واکسن‌های کرونا در برابر این سویه جدید هم گفت: واکسن‌ها به دو دلیل کارایی که باید را در برابر این سویه جدید ندارد. ازجمله اینکه ایمنی ایجادشده از طریق آن‌ها ظرف چند ماه کاهش می‌یابد. از طرفی جهش‌های ایجادشده در این سویه جدید به‌گونه‌ای است که مقاومت بالایی در برابر واکسن ایجاد می‌کند.

     

    تقدسی گفت: در حال حاضر طبق مقاله علمی منتشرشده کارایی واکسن‌هایی مثل “فایزر” و “مُدرنا” در برابر این سویه جدید به حدود 48 درصد رسیده است.

     

     

    وی افزود: شیوع سویه جدید مانند یک بمب بیولوژیک خواهد بود و تنها راهکار در حال حاضر پیشگیری است و امیدواریم این سویه جدید شیوع گسترده پیدا نکند.

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *