×
×
جدیدترین‌‌ها

حال و هوای انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد از نگاه نخست
ناظران؛ اینجا ناظر خداست

  • کد نوشته: 16509
  • مرداد 20, 1400
  • خیلی‌ها خبر ندارند و خیلی‌ها هم با عبور از کنار ساختمانی بزرگ و عظیم در بولوار شریعتی مشهد ، نمی‌دانند که این بنای زیبا و فاخر متعلق به چه کسانی است و به چه افرادی خدمات می‌دهد .
    ناظران؛ اینجا ناظر خداست

    نخست نیوزخیلی‌ها خبر ندارند و خیلی‌ها هم با عبور از کنار ساختمانی بزرگ و عظیم در بولوار شریعتی مشهد ، نمی‌دانند که این بنای زیبا و فاخر متعلق به چه کسانی است و به چه افرادی خدمات می‌دهد . در فضای بزرگ و محوطه وسیع این بنای بزرگ ، کسی دغدغه پارکینگ خودرو ندارد و فضای سبز و حال و هوای موجود نشان می‌دهد که وارد یک مرکز درمانی شده ایم .

    با ورود به بیمارستان ناظران و تابلوی انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد به‌خوبی درک می‌کنیم که این مرکز درمانی بزرگ برای چه منظوری احداث و راه‌اندازی شده است .

    * یک کار ارزشمند

    داخل بیمارستان به گونه ای طراحی شده که احساس خوبی به افرا  می‌دهد . سالن وسیع ورودی و پذیرش بیمارستان ، جانمایی زیبای مبل ها و صندلی های راحتی و از همه مهم‌تر وجود یک اثر هنری که متشکل از اسامی افراد خیر و نیک اندیش و بانیان این بیمارستان می باشد چشم نوازی می‌کند. انصافا باور نخواهی کرد که این جا بیمارستانی خاص بیماران سرطانی است .

    تابلوی راهنمای بخش‌ها نیز جالب است. روی تابلوها به اسامی جالبی برمی‌خوریم. بخش شقایق ، بخش ارکیده، یاس، شکوفه، لاله و… این اسامی و فضای داخلی نشان می‌دهد که بیماران ازنظر روحی و روانی نیز مورد توجه هستند.

    *ما پارتی بی پارتی‌ها هستیم

    وقتی پای صحبت‌های گرم و دلنشین مهندس حمید مستشاری رییس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد نشستیم ، ایشان کلام خود را این‌گونه آغاز کرد: اینجا دارا و ندار هیچ فرقی باهم ندارند . به‌واقع ما پارتی بی پارتی‌ها هستیم. در این بیمارستان ، همه دنبال خدمت اند و اغلب بیماران ما از قشر محروم جامعه هستند و همکاران و پرسنل بیمارستان، اینجا ساعت کاری ندارند و از صبح تا شب و از شب تا صبح مشغول‌اند.

    در این بیمارستان و به همت انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی برای بیماران امکانات مختلفی اعم از محل خواب و اسکان وجود دارد و درمان و تغذیه به صورت رایگان است.حتی برای افرادی که تا 40 روز دوره درمان آن ها طول می کشد ، امکانات لازم فراهم است.

    مهندس مستشاری با اشاره به اینکه در سال‌های آینده با جمعیت زیاد سالمندی در کشور رو به رو خواهیم شد و به دنبال آن بیماران سرطانی هم رو به افزایش خواهد بود گفت : ما در 5 سال آینده گرفتار جمعیت سرطانی زیادی خواهیم شد و این در حالی است که امروز برای بستری هر بیمار سرطانی در یک هفته حدود 5 میلیون تومان و برای بستری 17 روزه حدود 50 میلیون تومان  هزینه پیش بینی شده است .

    ما در مرکز درمانی رضا واقع در فلاحی 2 روزانه 1000 نفر را پذیرش می کنیم و معتقدیم خدمت در حوزه بیماران سرطانی خدمتی انسانی محسوب می شود .

    *نگاهی به امکانات و تجهیزات

    مهندس مستشاری درباره امکانات و تجهزیات مرکز درمانی رضا و بیمارستان ناظران گفت : در بیمارستان ناظران دستگاه سی‌تی‌اسکن و دستگاه ام آرآی به صورتی است که وزن زیادی را تحمل می‌کند و امکان تزریق نیز وجود دارد و بیمار دچار ترس و واهمه نمی‌شود.

    در بیمارستان ناظران سعی کرده ایم فضای آن دل گیر نباشد و ازنظر وضعیت اتاق‌های بخش‌ها و فضای آن و چشم‌انداز خارج و داخل بیمارستان سعی شده جزء درمان باشد.معتقدیم درمان بیمار از خانه شروع می شود و اینجا نیز درمان باید از خانه به خانه باشد.

    این بیمارستان به وسعت 38 هزار مترمربع رسما در بهمن سال 99 افتتاح شد و اکنون 340 نفر در آن اشتغال زایی شده که تا پایان امسال به 700 نفر خواهند رسید.

    *اولین قطب سرطانی کشور

    مهندس مستشاری در میان صحبت‌های گرم و صمیمی خود از برنامه‌های دولت برای مقابله با سرطان خبر می‌دهد و می‌گوید : بر اساس برنامه های دولت باید تا سال 1400 برای 100 شهر کشور و در هر شهر یک دستگاه شتاب دهنده و شیمی درمانی وجود داشته باشد.

    در سال 1404 نیز در تمام استان های کشور باید 2 دستگاه شتاب دهنده سی تی اسکن و تشخیص و غربالگری وجود داشته باشد . به عبارت دیگر کشور به 9 قطب سرطانی تقسیم‌شده که در هر قطب باید 5 دستگاه  شتاب دهنده ام آرآی، سی‌تی‌اسکن و برای بیماران خاص سرطانی ها وجود داشته باشد.

    ما در مشهد در سال 98 به این هدف رسیدیم و اولین قطب بیماران سرطانی در کشور متعلق به ما است.

    *درخواست و انتظار

    در میان دغدغه ها و نگرانی های مهندس مستشاری ، بحث درخواست و طرح مشکلات نیز به میان آمد، وی گفت : اولین و مهم‌ترین درخواست ما از مسوولان مربوطه ، تامین لوازم‌یدکی است. تجهزیات ما پس از 10 سال کار و فعالیت امروز به لوازم‌یدکی نیاز دارد.

    برآورد هزینه در سال 99 برای تامین لوازم  یدکی حدود 5 میلیارد تومان بود و اکنون با حذف ارز دولتی باید لوازم مورد نیاز به صورت آزاد خریداری کنیم که حدود 27 میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به هزینه های گزاف بیمارستان اعم از حقوق و دستمزد پزشکان ، پرسنل و … امکان خرید تجهیزات به این قیمت وجود ندارد و با مکاتباتی که انجام داده‌ایم متاسفانه هنوز پاسخی نگرفته ایم.

    از دولت سیزدهم درخواست کمک و مساعدت داریم تا ما نیز به سهم خود، گره از مشکلات بیماران سرطانی بازکنیم .

    ماجرایی از جنس خدمت

    انجمن حمایت از بیماران سرطانی سال 61 در مشهد افتتاح شد اما بد نیست بدانید که سال 52 و به همت مرحوم سیداحمد خیامی در خیابان کوهسنگی مشهد بیمارستان امید ساخته شد. بیمارستانی خاص بیماران سرطانی که همه امکانات و تجهیزات آن توسط آن مرحوم تهیه و خدمات نیز بصورت رایگان بود.

    پایه های خدمت به بیماران سرطانی تداوم یافت تا اینکه در سال 75 و بدنبال فرسودگی و خراب شدن دستگاه های شتاب دهنده بیمارستان امام رضا در مشهد و از سوی دیگر جوابگو نبودن دستگاه های بیمارستان امید، انجمن حمایت از بیماران سرطانی تصمیم گرفت بطور مستقیم وارد حوزه درمان شود.

    سال 80 بود که مرکز درمانی امام رضا به وسعت 7 هزار مترمربع در بلوار فلاحی مشهد کنگ زنی شد و سال 86 راه اندازی و اولین دستگاه پرتودرمانی درون حفره ای در آن فعال شد. از سال 86 تا 95 هرسال یک دستگاه پیشرفته و به روز توسط انجمن وارد شد. به همت این انجمن اسکان، تغذیه بیماران غیربومی که در این مرکز درمان می شوند، بصورت رایگان ارائه می شود. بدنبال مراجعات زیاد بیماران، دستگاه دومی نیز خریداری شد و جالب اینکه طی سال های 85 تا 95 و بدنبال افزایش مراجعه مردم ، در نهایت برای خرید دستگاه های شتاب دهنده “های‌تک” بیش از 300 میلیارد تومان هزینه شد. آمار موجود نشان می دهد که در مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع)، روزانه یک هزار نفر برای انواع خدمات موجود در این مرکز، پذیرش می شوند.

    این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در سال 94 هیات امنا و هیات مدیره انجمن تصمیم به ساخت یک بیمارستان گرفتند.

    و این چنین شد که به همت انجمن و اهداف انسانی افراد خیر و نیک اندیش بویژه مهندس علی ناظران که 18 هزار متر مربع زمین به این امر اختصاص داد، بیمارستانی با نام پدر ایشان حاج عباس ناظران ساخته شد.

    منبع: نخست نیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *