×
×
جدیدترین‌‌ها

«فهم کرونا»؛ روایت کنشگری که بر خرده‌فرهنگ‌های جهان اثر گذاشت

  • کد نوشته: 16484
  • مرداد 20, 1400
  • کتاب «فهم کرونا: از شکستن کلان روایت‌ها تا تولد انسان - پروتز (هفت گفت‌وگو - یک بحث)» که به تازگی در دومین چاپ خود به بازار کتاب عرضه شده است کرونا را به عنوان کنشگری درنظر می‌گیرد که بر وجوه مختلفی از نظام‌های معنایی کلان روایت‌های فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های جهان تاثیر گذاشت.
    «فهم کرونا»؛ روایت کنشگری که بر خرده‌فرهنگ‌های جهان اثر گذاشت

    به گزارش نخست نیوز، کتاب فهم کرونا: از شکستن کلان روایت‌ها تا تولد انسان – پروتز (هفت گفت‌وگو – یک بحث) را مرتضی بریری، محمد آسیابانی و محمدمهدی سیدناصری نوشته اند و در این کتاب کرونا را به عنوان کنشگری درنظر می گیرند که بر وجوه مختلفی از نظام های معنایی کلان روایت های فرهنگ ها و خرده فرهنگ های جهان تاثیر گذاشت.

    در پیشگفتار این کتاب آمده است: ما مردم پرمدعا و در عین حال بی دفاع جهان از اواخر سال ۲۰۱۹ گرفتار یک بیماری خاص شدیم که هیچ چیز درباره اش نمی دانستیم. هنوز هم پس از گذشت ماه ها از روزهای نخست شیوع این ویروس منحوس، ابعاد کامل آن برای ما روشن نشده است. هر روز از تعداد ما کم می شود اما این کم شدن هم داستان خاص خود را دارد؛ تا پیش از این بیماری اگر خانواده ای داغدار می شد و عزیزش را از دست می داد، اقوام و دوستان تا روزهای متمادی نزد خانواده می ماندند تا جای خالی عزیز سفرکرده شان کمتر حس شود. کنش عزاداری جمعی نیز به لحاظ روانشناختی، پالایش روحی را موجب می شد اما پس از آغاز این بیماری دیگر نباید عزاداری ها دسته جمعی باشد و خانواده های داغدار باید خود به تنهایی از پس خود بربیایند. با این اوصاف هنوز زود است تا ابعاد رنج بشریت از این بیماری روشن شود.

    این کتاب به دنبال تاکید بر این موضوع است که کرونا برای فرهنگ، دین، سیاست و اقتصاد ایران و جهان پیامدهای زیادی به همراه داشته و دارد. باید این پدیده را به مثابه یک ابربحران اجتماعی در نظر گرفت.

    تجربۀ تاریخی بشریت (برای مثل شیوع طاعون در اروپای قرن ۱۴ که به عنوان مرگ سیاه در تاریخ ضبط شده است) نشان داده که ویروس نظم فعلی جوامع را برهم زده و مولد نظم نوینی در ساختارها خواهد بود. اثرات سو پدیده کرونا و محدود نشدنش در حوره پزشکی نیز ضرورت اندیشه ورزی درباره آن را پیش می کشد.

    این کتاب که در ۵ فصل تدوین شده است به ترتیب این موضوعات را مورد مداقه قرار می دهد: کرونا از منظر حقوق ین الملل سلامت؛ نقش و جایگاه قواعد و اصول بهداشتی بین المللی در نظام حقوق بین الملل؛ توانمندی مقررات بهداشتی بین المللی در مقابله با شیوع ویروس کرونا؛ حقق بین الملل بشر سازوکار جهانی مقابله با کرونا؛ وضعیت نظام بین الملل در دوران پساکرونا (مسئله اصلی، مسئله جهانی شدن، مسئله محیط زیست و صلح و منازعه) و نظامیان و نظامی‌گری.

    کتاب فهم کرونا: از شکستن کلان روایت‌ها تا تولد انسان – پروتز (هفت گفت‌وگو – یک بحث) در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است اما ایرادات ویرایشی و نگارشی لزوم ویراستاری دقیق‌تر را برای چاپ های بعدی ضروری می‌کند.

    در بخشی از این کتاب با عنوان «کرونا و حقوق بین اللمل» آمده است:

    بعد از ریشه کن شدن آبله در سال ۱۹۸۰ میلادی که قریب به پانصد میلیون نفر قربانی گرفت، شیوع بیماری هایی مثل ابولا، سارس و بیماری هایی از این دست، نگرانی های جدی را در جامعه بین المللی دامن زد. با وجود این در پایان دهه دوم قرن بیست و یکم که سرعت پیشرفت علم و فناوری به حد اعجاب انگیزی رسیده است، برای کمتر کسی این امر قابل تصور بود که ویروس جدیدی به نام کرونا به عامل تهدید حیات افراد تبدیل شودو بحرانی بین المللی ایجاد کند.

    در حقیقت در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ میلادی و اوایل دی ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی بود که بروز یک بیماری شبیه ذات الریه در شهر ووهان در کشور چین به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد. چند روز پس از این گزارش مشخص شد که نوع جدیدی از ویروس کرونا مسبب این بیماری شده است (ص.۱۴۳).

    کتاب فهم کرونا: از شکستن کلان روایت‌ها تا تولد انسان – پروتز (هفت گفت‌وگو – یک بحث) نوشته محمدمهدی سیدناصری، مرتضی بریری، محمد آسیابانی را انتشارات ذکر در شمارگان ۵۰۰ نسخه و ۱۶۸ صفحه در چاپ دوم در اختیار علاقمندان به کتاب قرار داده است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *