×
×
جدیدترین‌‌ها

تاثیر سویه دلتای کرونا بر اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه

  • کد نوشته: 16156
  • مرداد 17, 1400
  • اقتصاد آسیا که اخیرا با کاهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا به سوی رونق در حال حرکت بود، در حال حاضر به دنبال شیوع نوع دلتای کووید-۱۹ با موانع فراوانی روبرو شده است.
    تاثیر سویه دلتای کرونا بر اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه

    به گزارش نخست نیوز، به دنبال شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در آسیا، اکنون اقتصاد این قاره به سبب افزایش شمار مرگ و میر ناشی از کرونا با بحران شدیدی روبرو شده است و اکثر مشاغل در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات این بیماری هستند.

    پایگاه خبری «بلومبرگ» می نویسد: با گسترش سویه دلتا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار مبتلایان جهانی کرونا هفته آینده از ۲۰۰ میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۴ میلیون مورد ابتلا به کرونا در هفته گذشته گزارش شد.

    حدود ۱۲ ماه پیش در حالیکه اروپا و آمریکا با افزایش شمار مبتلایان به کرونا روبرو بود، کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه موفق به مهار این بیماری شده بودند.

    اما اکنون از سئول تا سیدنی، از بنگلادش تا پکن، محدودیتهایی کرونایی از سرگرفته شده و نرخ واکسیناسیون پایین، مردم این کشورها را در برابر این بیماری بسیار آسیب پذیر کرده است.

    تاثیر کرونا بر اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه

    همه گیری جهانی ویروس کرونا به اقتصاد کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه لطمه زده به گونه ای که برخی از این کشورها به مدت بیش از یک سال شاهد افت اقتصادی بوده اند.

    بنابر اعلام بانک مرکزی در استرالیا، به دنبال افزایش شمار مبتلایان به نوع دلتای کرونا، دوسوم مردم این کشور در خانه های خود محبوس شده اند.

    در حال حاضر تخمین زده می شود میزان شاخص مصرف کننده در استرالیا با کاهش ۱۵ درصدی روبرو شده است.

    بر اساس آمارها، نرخ واکسیناسیون در سیدنی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حدود ۱۷ درصد گزارش شده است که رقم اندکی در میان این کشورها به شمار می‌آید.

    در چین نیز که به عنوان دومین اقتصاد برتر در جهان به شمار می‌آید، شیوع نوع دلتای کرونا در استانهای ووهان و پکن سبب تشدید محدودیتها شده است که این مساله می‌تواند بر اقتصاد این کشور تاثیرگذار باشد.

    در حال حاضرنوع دلتای ویروس کرونا در مناطقی از چین شیوع پیدا کرده است که ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

    بنابر اعلام تلویزیون چین، مقامات پکن روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ مرداد ماه) در یک جلسه مطبوعاتی اعلام کردند که آخرین خوشه عفونت های کووید ۱۹ در شهر ووهان مرکز استان هوبی چین، با نوع بسیار مسری دلتا مرتبط است، از سوی دیگر محدودیت‌های ورود به مرزهای چین به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است.

    ووهان روز دوشنبه (۱۱ مرداد ماه) ۷ مورد مثبت ابتلا به کرونا را در بین کارگران مهاجر گزارش داد. توالی ژنوم ۲ مورد از ۷ مورد به پایان رسیده و شباهت زیادی با موارد نوع دلتا که اخیراً در استان جیانگ سو در شرق چین پیدا شده است نشان داد.

    از ۳۱ ژوئیه، استان هوبی ۱۵ مورد عفونت محلی کووید-۱۹ را ثبت کرده که ۱۲ مورد آنها در مرکز شهر ووهان یافت شده است.

    ثبت این تعداد، موارد تایید شده ابتلا به کرونا در سرزمین اصلی چین را به ۹۳ هزار و ۲۸۹ نفر می رساند و تعداد کشته ها نیز بدون تغییر در رقم ۴ هزار و ۶۳۶ تن باقی مانده است.

    به گزارش «شینهوا»، مقامات بهداشتی چین اعلام کردند به دنبال شیوع موج جدید ویروس کرونا در شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان، از تمام ساکنان این شهر آزمایش کرونا می گیرند.

    شیوع موج جدید کرونا در چین در حالی است که این کشور در حال بررسی این موضوع می باشد که آیا لازم است به افراد مسن، بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای یا افرادی که در مشاغل پرخطر هستند سومین دُز واکسن کرونا تزریق شود یا نه.

    بر اساس آمارهای رسمی افزون بر ۱.۶ میلیارد دُز واکسن کرونا تا کنون در چین تزریق شده است. در ویتنام تایلند نیز بیماری کرونا سبب بسته شدن اکثر کارخانه های تولید کالا از جمله کفش نایک و آدیداس شده است.

    گفتنی است قبل از آغاز همه گیری جهانی کرونا، رشد نسبتا قوی در منطقه آسیا-اقیانوسیه باعث تقویت اقتصاد جهان شده بود.

    اما محدودیت های سفر و دیگر اقدامات همراه با افزایش مبتلایان به ویروس در برخی کشورها شدت گرفته و ترمز بهبود اقتصادی را کشیده است.

    به باور کارشناسان اقتصادی اگر این شرایط ادامه یابد احتمالا برای اقتصاد جهان نیز خطرآفرین خواهد بود.

    رونق اقتصاد اروپا در گرماگرم دلتا

    به باور کارشناسان نوع دلتای ویروس کرونا می تواند تاثیرات بسیار مخربی را براقتصاد منطقه آسیا در دراز مدت تحمیل کند.

    این در حالیست که در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، بر خلاف منطقه آسیا-اقیانوسیه، به دلیل واکسیناسیون سراسری تاثیر نوع دلتای ویروس کرونا از بین رفته است و اقتصاد این کشور در مسیر رشد قرار دارد.

    اکنون میزان اندک واکسیناسیون به یک موضوع مشترک در میان اقتصادهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.

    در حال حاضر در منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز نیوزیلند، میزان شیوع نوع دلتای ویروس کرونا رو به افزایش گذاشته است. به عنوان مثال در کره جنوبی در مدت زمان یک ماه گذشته شمار مبتلایان به این بیماری سه برابر شده است. این رقم در ژاپن چهار برابر شده است.

    در استرالیا نیز در مدت زمان یک ماه گذشته دست کم ۶۰۰ تن به شمار مبتلایان افزوده شده است.

    شیوع این بیماری در بزرگترین شهرهای استرالیا مانند سیدنی و ملبورن به بالاترین حد خود رسیده است.

    صندوق بین‌المللی پول در پایگاه رسمی خود در گزارشی اعلام کرده است به علت رشد گسترش گونه جدید کرونا و کند بودن واکسیناسیون و تأثیر آن بر روند رونق اقتصادی، رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا را کاهش داده است.

    به این ترتیب صندوق بین‌المللی پول در به روز رسانی جدید چشم‌انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه آسیا را ۱ درصد نسبت به ماه آوریل کاهش داد و به ۷.۵ درصد رساند.

    این صندوق، پیش‌بینی رشد اقتصادی کل کشورهای در حال توسعه جهان را ۰.۴ درصد کاهش داده است که این نشان می‌دهد رونق آسیا نسبت به سایر نقاط جهان با سرعت کندی انجام شود.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *