×
×
جدیدترین‌‌ها

قاچاق بیش از یک میلیارد لیتر سوخت در دو ماه گذشته

  • کد نوشته: 1348
  • مهر 19, 1397
  • رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی دو تا سه ماه گذشته، بیش از یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است. به گزارش گشت و گذار، علی مویدی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با قاچاق سوخت، اظهار داشت: در بحث سوخت در سال‌های گذشته و هم اکنون به […]

    قاچاق بیش از یک میلیارد لیتر سوخت در دو ماه گذشته


    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی دو تا سه ماه گذشته، بیش از یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است.

    به گزارش گشت و گذار، علی مویدی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با قاچاق سوخت، اظهار داشت: در بحث سوخت در سال‌های گذشته و هم اکنون به لحاظ اختلاف قیمت در داخل کشور و کشورهای همجوار شاهد غفلت و بی‌توجهی در عدم تعادل قیمت بیرون و داخل بودیم که این مساله موجب هدررفت بخشی از سرمایه مردم شده که البته همچنان استمرار دارد.

    وی با بیان اینکه قاچاق سوخت، اتفاق ناگواری است، افزود: به دلیل عدم تنظیم قیمت سوخت شاهد این جرم مشهود در مرز به صورت روزانه هستیم و میلیاردها لیتر از سرمایه این ملت به تاراج می رود.

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق و ارز گفت: این اختلاف قیمت که باعث به تاراج رفتن سرمایه کشور است، یک روزی باید به پایان برسد و اگر قرار باشد این اختلاف همچنان استمرار داشته باشد و شاهد تاراج رفتن سرمایه باشیم، حاکی از اشکال مدیریت ما است.

    مویدی گفت: طی ۶ ماه گذشته تلخ ترین صحنه برای من دیدن از بین رفتن سرمایه مردم در حوزه سوخت است؛ باید بالانسی از نظر قیمت از داخل به خارج کشور داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه به لحاظ اختلاف فاحش قیمت که چندین برابر قیمت داخل است، مهار کردن این پدیده با این شرایط ممکن نیست.

    مویدی ادامه داد: در دو سه ماه گذشته بیش از یک میلیارد لیتر از سرمایه این کشور به طرق مختلف قاچاق شد.

    مویدی با بیان اینکه وقتی اسم از مبارزه می آوریم یعنی بحث پیشگیری در اولویت کار قرار دارد گفت: در سال جاری اولویت ما تمرکز بر بحث پیشگیری بوده و تمام سیاست ها در این راستا اتخاذ شده است. پیشگیری یعنی از لحظه تولید همه فرآورده ای نفتی تا زمان تحویل برنامه هایی را داشته باشیم تا بتوانیم از انحراف سوخت جلوگیری کنیم.

    وی گفت: به عنوان مثال پیمایش مصرف سوخت توسط ناوگان حمل و نقل در حال تکمیل است که در صورت نهایی شدن، دیگر سودجویان نمی توانند در این عرصه حضور یابند.

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ماشین آلات کشاورزی نیز عامل دیگر انحراف سوخت بود که مورد اصلاح قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار کارت مهاجر که در استان سیستان و بلوچستان مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود را ابطال کردیم.

    احیای کارت سوخت، راه مقابله با قاچاق سوخت است

    وی در ادامه با بیان اینکه یکی از گامهای اولیه برای مقابله با قاچاق سوخت، احیای کارت سوخت است، تصریح کرد: اهمیت و ضرورت احیای کارت سوخت در جلوگیری از حیف و میل سوخت اجتناب ناپذیر است و باید انجام شود اما چگونگی اجرای و سهمیه بندی آن در آینده مشخص می‌شود.

    مویدی یادآور شد: اگر تعادلی بین قیمت سوخت در داخل و خارج کشور ایجاد شود عطش قاچاق سوخت به حداقل می رسد. آیا می توان به کشورهای دیگر بگوییم که قیمت سوخت را پائین بیاورند؟ قطعا جواب این سئوال منفی است. از این رو باید در داخل کشور برای این مسئله تدبیری بیاندیشیم.

    وی افزود: این موضوع که قیمت سوخت در ایران کمتر از سایر کشورها است لطف به مردم و نظام نیست بلکه بی توجهی به مردم را نشان می دهد.

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ما تمام ابزار و امکانات خود را برا ی جلوگیری از خروج سوخت بکار می گیریم اما اختلاف قیمت به حدی است که هر تبعه بیگانه ای در کشورهای همجوار را ترغیب می کند تا با استفاده از کمک افراد فرصت طلب در داخل کشور، به قاچاق سوخت ادامه دهد.

    وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاهها در برابر مبارزه با قاچاق سوخت سنگ اندازی می کنند، اظهار داشت: دستگاههای همکار در حوزه پیشگیری از قاچاق سوخت، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک هستند اما در خصوص دستگاههایی که به نوعی در این حوزه کم کاری می کنند فعلا نمی توانم صحبتی کنم.

    علی مویدی در ادامه با بیان اینکه قاچاق سوخت، سازمان یافته است، اظهار داشت: در سازمان یافته بودن قاچاق سوخت هیچ شکی نیست. از منظر ما بیشترین درصد کسانی که در این عرصه کار می کنند سازمان یافته هستند به گونه ای که این سازمان یافتگی با بخشی از ساختارهای اداری و دولتی ما نیز پیوند خورده است.

    وی تاکید کرد: آنچه که مسلم بوده این است که شبکه های قاچاق کالا و ارز مافیایی هستند و تلاش های زیادی در این عرصه داشتند.

    ورود شمش طلا از مبادی رسمی به کشور

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در خصوص قاچاق طلا اظهار داشت: در گذشته به دلیل قانون بعدی که وضع شده بود و مالیات بر ارزش افزوده ای که دریافت می شد شاهد به صفر رسیدن ورود شمش طلا از مبادی رسمی به کشور بودیم.

    وی افزود: با تلاش دستگاههای مختلف در سال جاری این قانون تغییر یافت و ورود طلا با لحاظ کردن مالیات بر ارزش افزوده منتفی شد. از این رو به زودی شاهد ورود شمش طلا از مبادی رسمی به کشور خواهیم بود.

    افزایش ۲۶ درصدی تشکیل پرونده در حوزه مقابله با قاچاق

    مویدی در ادامه اظهار داشت: طی شش ماه گذشته ۷۴ هزار و ۱۴۰ پرونده در حوزه مقابله با قاچاق تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۶ درصدی دارد.

    وی افزود: ارزش این پرونده ها بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد ریال است.

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در پاسخ به سئوال مهر در خصوص قاچاق ارز پاسخ قانع کننده ای ارائه نداد و تنها به آمار سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: طی سه ماه گذشته ۲۷۲ پرونده در بخش ارز تشکیل شده که در تعزیرات و محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

    وی از ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

    مویدی همچنین به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: اگرچه این لایحه در میانه راه در مجلس شورای اسلامی متوقف شد اما انتظار داریم مجلس هر چه زودتر به تکمیل این قانون بپردازد.

    قاچاق کالاهای اساسی تا حدودی مهار شده است

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با بیان اینکه به لحاظ سیاست های طراحی شده و شرایط حاکم بر اقتصاد ما شاهد قاچاق کالاهای اساسی از داخل کشور به بیرون هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه کالاهای اساسی ما نسبت به کشورهای همسایه قیمت کمتری دارد شاهد هجوم افراد فرصت طلب خارجی و داخلی برای خروج این کالاها از کشور هستیم.

    وی افزود: در مهار کالاهای اساسی به خارج از کشور اقدامات خوبی به عمل آمده است و البته این اقدامات ادامه دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *