×
×
جدیدترین‌‌ها

روحبخشیان: 
همه افتخاراتم را مدیون امام رضا(ع) هستم

  • کد نوشته: 12951
  • تیر 17, 1400
  • نخست نیوز – مجید خروشی- پرافتخارترین بوکسور کشور  از دنیای بوکس آماتور خداحافظی کرد و به جرگه مربیان پیوست بهانه ای شد تا با ارشاد روحبخشیان در نخست ورزشی به گفت و گو بنشینیم ۲۵۰ مسابقه رسمی که از این تعداد ۲۳۲ پیروزی، ۱۶ باخت و ۲ مساوی را در کارنامه افتخارات خود دارد ‌و […]

    همه افتخاراتم را مدیون امام رضا(ع) هستم

    نخست نیوز – مجید خروشی- پرافتخارترین بوکسور کشور  از دنیای بوکس آماتور خداحافظی کرد و به جرگه مربیان پیوست بهانه ای شد تا با ارشاد روحبخشیان در نخست ورزشی به گفت و گو بنشینیم

    ۲۵۰ مسابقه رسمی که از این تعداد ۲۳۲ پیروزی، ۱۶ باخت و ۲ مساوی را در کارنامه افتخارات خود دارد ‌و به عنوان پرافتخارترین ورزشکار در بوکس حرفه‌ای کمربند آسیا دریافت کرده است5مدال طلای بزرگسالان کشور،یک طلا اروپا –آسیا،17بار قهرمان طلایی کشور در انتخابی تیم ملی،کسب سهمیه المپیک آتن-پکن ،و دارای رکورد جهانی در ۴رشته ورزش های انفرادی تست ورزشی با کسب ۷۵ امتیاز،برعکس دودین،جامپینگ و پله نوردی با یک پا از جمله مهمترین افتخاراتی است که در کارنامه ورزشی به ثبت رساند

    بیوگرافی

    احسان روحبخشیان ازهشت سالگی ورزش را علیرغم مخالفت های پدرش(وی از قهرمانان بوکس کشور بود) آغازو اولین مدال خودر ا در سال ۷۱ کسب کرد و تا مرز ۴۰سالگی در بوکس آماتور حضور داشت .وی می گوید: در خانواده ای ورزشی متولد شدم و پدرم سالها در رینگ بوکس مبارزه کرد اما مخالف حضور من در ورزش حرفه ای بودو معتقد بود که باید به درسم ادامه دهم اما من دنیای خود را در بوکس دنبال کردم. ارشاد مدرک تحصیلی‌اش فوق دیپلم است. او اکنون دانشجو تربیت بدنی  است در رشته ورزشی‌اش از دانشگاه تایلند دکترای افتخاری دارد. او در دانشگاه ملی تایلند تدریس می‌کند و به صورت تئوری و عملی بوکس را به دانشجو‌های تربیت‌بدنی آموزش می‌دهد.

    وی می گوید تا ۵سال دیگر در بوکس حرفه ای شرکت می کنم و مصمم هستم چند رکورد جهانی را در رشته های انفرادی به ثبت برسانم

    روحبخشیان در ادامه می گوید خیلی از مدال ها و افتخاراتم را مدیون آقا علی بن الموسی ارضا (ع) هستم .وی که پیراهن ورزشی الیاس مهیار منش قهرمان 6دوره بوکس جهان (برابر با محمدعلی کلی) را برتن دارد می گوید اولین مبارزه خود را در سن 11سالگی با تساوی به پایان بردم و آخرین  دیداررا نیزبرابر دانیال شهر بخش نماینده المپیکی بوکس کشور با تساوی به پایان رساندم و از دنیای بوکس آماتور خداحافظی کردم و به جرگه مربیان پیوستم تا تجربیات خود را در این حرفه به نسل جوان منتقل کنم.و هم اکنون مربی تیم جوانان بوکس خراسان رضوی هستم که 2نماینده(حسین نوروزی،شاهین خندان)  دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند.

    کشف مربی ازبک

    قربانعلی کاداروف مربی اهل ازبکستانی در مشهد تمرین داشت از روی کنجکاوی رفتم ببینم مربی ازبک کارش چطور است و بچه‌ها در تمرین چه کار می‌کنند. سر تمرینشان رفتم. اجازه گرفتم تا به کیسه مشت بزنم. مترجم مربی ازبک صدایم کرد. به من گفت مربی می‌گوید کارت خوب است چند مقام کشوری و… داری گفتم با اینکه چند مقام قهرمانی استان دارم؛ اما من را برای هیچ مسابقه‌ای نبردند برای همین بوکس را کنار گذاشته‌ام.

    مترجم گفت مربی می‌گوید ۱۲ سال با مربی ایرانی تمرین کردی ۲ ماه با مربی خارجی تمرین کن اگر به جایی نرسیدی برای همیشه بوکس را کنار بگذار. ۲ ماه بعد در مسابقات کشوری که در مشهد برگزار شد به عنوان پدیده مسابقات شناخته شدم و مدال برنز گرفتم.

    کارنامه رنگین افتخارات

    ارشاد بالاخره سال ۷۱ اولین عنوانش را در 11 سالگی در مسابقات استانی کسب کرد «در اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم مقام سوم استان را به دست آوردم. آن‌قدر ذوق کرده بودم که حد نداشت. واز خوش‌حالی لوحم را قاب کردم و روی دیوار اتاقم زدم. از سال ۷۴ تا ۷۹ هر سال قهرمانی استان را کسب کردم. اما چون. «قدم کوتاه بود می‌گفتند استایل مناسبی برای بوکس نداری. از سال ۸۰ تا ۹۰ عضو ثابت تیم ملی بوکس کشور شد«در این مدت به عنوان پرمدال‌ترین بوکسور کشور شناخته شدم. چون ۲۵۰ مسابقه رسمی که از این تعداد ۲۳۲ پیروزی، ۱۶ باخت و ۲ مساوی را در کارنامه افتخارات خود دارد مدتی به عنوان مربی بدنسازی تیم ملی قطر انتخاب می‌شود مدتی هم برای تیم النصر امارات مسابقه می‌دهد.از انستیوی بوکس تگزاس دعوت نامه دارد و با وجود این که نماینده کشور کانادا از وی دعوت کرده با پرچم این کشور رکورد زنی کند نپذیرفت و همچنان با پرچم ایران به دنبال ثبت رکوردهای جهانی است. این قهرمان بوکس کشورمان با وجودی که در مسابقات انتخابی تیم ملی مقام اول را کسب می‌کند؛ اما باز هم برای مسابقات قهرمانی اروپا – آسیا او را با خودشان همراه نمی‌کنند. در این مسابقات قهرمانان اروپا و آسیا روی رینگ بوکس مقابل هم قرار می‌گیرند به همین دلیل این رقابت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. «با اصرار و وساطت افشین داوری، سرپرست فدراسیون بوکس آن زمان، به تاجیکستان اعزام شدم. برای شرکت در مسابقات در ۴۸ ساعت ۸ کیلوگرم وزن کم کردم. در این مسابقات با اینکه از طرف تیم ملی خودمان حمایت نمی‌شدم؛ اما همه مسابقات را یکی پس از دیگری بردم. جالب اینجا بود که بعد از هر برد از تلویزیون تاجیکستان با من مصاحبه می‌کردند، بعد از قهرمانی در مسابقات آسیا- اروپا با هواپیمای شخصی وزیر ورزش تاجیکستان به دوشنبه رفتم و آنجا برایم جشن قهرمانی گرفتند.

    شیرین ترین خاطره

    به یاددارم اولین دیدار بوکس را به خودم وزنه بستم تا وزنم به حد نصاب برسد و در مسابقه شرکت کنم داوران متوجه شدند و لی آنقدر التماس کردم تا پذیرفتندو در آن رقابت ها سوم شدم و اما همین اواخردر آستانه ولادت امام رضا(ع)  خواب دیدم برج بایوک تایلند را با لباسی که منقش به نام علی بن الموسی الرضا(ع) است به صورت لی لی طی کردم و رکوردار شدم بعد از این که بیدار شدم با دکتر برادران صحبت کردم قرار شد پله های آب و برق را به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا(ع) به صورت لی لی طی کنم و این روز همچنین مصادف شد با درگذشت استاد صابران یکی از پیشکسوت ورزش استان ، 1377 پله (برابر با سالروز تولد استاد صابران) رکوردم را ثبت کردم.

     

    رکورد جهانی برعکس دویدن

    روحبخشیان در ادامه به دنیای ثبت رکورددر ورزش های فردی روی می آورد و می گوید: دوره‌ای که آقای قالیباف، شهردار تهران، بود من مربی ورزش معاونانش بودم. آن‌ها با من ورزش می‌کردند. وقت دویدن، آن‌ها نفس کم می‌آوردند. برای اینکه به آن‌ها فرصت دویدن بدهم تا به من برسند برعکس می‌دویدم. آرام آرام در این نوع دویدن مهارت پیدا کردم. وقتی بنا بود بوستان ولایت تهران افتتاح شود دور آن بوستان را برعکس دویدم. دور بوستان ۲۴ کیلومتر بود. من در زمانی مناسب دور این بوستان را به همان سبک دویدم و رکورد نفر سوم دنیا را شکستم. سال ۹۱ می‌خواستم در پارک ملت رکورد دومی دنیا را بشکنم می‌خواستم ۳۸ کیلومتر بدوم؛ اما آن‌قدر مردم حمایت کردند و در مسیر برایم کف زدند و تشویقم کردند که ۴۷ کیلومتر و ۲۵۰ متر را در ۲۵ دقیقه دویدم و رکورد دنیا در برعکس دویدن را شکستم.

    هدف از ثبت رکورد

    وی در باره هدفش از ثبت رکوردها می گوید: به شوق مردم دویدم و رکورد زدم ،برخی از خانواده شهداء در مراسم ها حضور پیدا می کردند و تشویقم می کردن و این باعث قوت قلب من شد هدف من جابجا کردن رکورد  نیست بلکه هدفم ایجاد انگیزه برای وحدت،یکپارچگی، تقویت و ترغیب جوانان و خانواده ها به ورزش است.

    ارشاد معتقد است   تلاش هر محدودیتی را به فرصت بدل می کند،محدودیت ها تصمیم گیری و اعتماد به نفس ورزشکار را افزایش می دهد و غیر ممکن ها را ممکن می سازد.انسان با تلاش می تواند بدل به ابر انسان شود

    پله نوردی با یک پا

    رییس بوکس شطرنج استان که نامش  در کتاب گینس ثبت شده است. رکورد جالبی در حوزه پله نوردی با یک پا انجام داده است. در ۲۲ دقیقه یک‌هزار و ۶۹۳ پله را به صورت لی لی بالا رفت. این رکورد در گینس ثبت شد درسال ۹۲ جامپینگ یا جفت پا پریدن را انجام دادو۱۲ طبقه را در ۲۶ دقیقه و ۵۹ ثانیه بالا رفت. رکورد دنیا در این زمینه ۴۰ دقیقه است.

    برنامه های آینده

    ارشاد روح‌بخشیان  می گوید: بناست از «برج بایوگ در بانکوک تایلند بالا برود. «برج بایوگ آسمان خراشی ۸۵ طبقه به ارتفاع ۳۲۸ متر. بنا است از این برج هم به صورت لی لی بالا بروم. علاوه بر این قرار است ازبرج «سی ان تاور» که سومین برج جهان است و در تورنتوی کانادا قرار دارد هم بالا بروم. این برج ۵۶۰ متر ارتفاع دارد و ۱۴۷ طبقه است..همچنین رکوردهای خودم را از جمله هل دان خودرو با سرنشین به مسافت ۱۸کیلومترو ۷کیلومتر در سر بالایی،ضربه زدن به کیسه بوکس ۸۰۳ مشت در یک دقیقه،طناب زدن استقامتی،غلط دادن لاستیک ۲۵۰ کیلویی در یک ساعت و… را ثبت جهانی کنم

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *