×
×
جدیدترین‌‌ها

رییس اتاق بازرگانی ،
خراسان‌شمالی در سودای دسترسی به بازار آسیای مرکزی

  • کد نوشته: 110830
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳
  • خراسان‌شمالی بدلیل همجواری با کشورهای آسیای مرکزی در موقعیت جغرافیایی مناسبی برای مبادلات تجاری قرار دارد و دعوت و میزبانی ۲ روزه از هیات تجاری کشور تاجیکستان نیز در این راستا انجام گرفت و مسوولان استانی سعی دارند تا با بازدیدهای سیاسی، صادرات و واردات را با این کشورها تسهیل کنند.
    خراسان‌شمالی در سودای دسترسی به بازار آسیای مرکزی

    به گزارش نخست نیوز،

    سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی، بیش از یک میلیون تُن سیمان، ۲۳۰ هزار تُن پودر آلومینا، ۴۵ هزار تُن فولاد و ۹۰۰ هزار تُن محصولات پتروشیمی در خراسان شمالی تولید که ظرفیت اقتصادی مناسبی برای مراودات تجاری محسوب می‌شود اما آمارها بیانگر این است که استان با وجود داشتن حدود ۴۰۰ واحد صنعتی و اشتغال حدود چهار هزار نفر در رتبه‌های آخر شاخص‌های توسعه در بین سایر استان‌ها قرار دارد.

    مرزی بودن و همجواری با کشورهای آسیای میانه ظرفیت بسیار مناسبی را برای این استان فراهم کرده است تا بخش صادرات را رونق دهد و این مهم در دولت چهاردهم بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت و دیدارها و رایزنی های اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی در این دولت بیشتر شده است.

    سفر هیات ۱۵ نفره از تجار و فعالان اقتصادی کشور تاجیکستان به خراسان شمالی در راستای چنین سیاستی انجام شد و هیات تاجیک در سفر ۲ روزه با هدف بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنگاه‌های تولیدی، اقتصادی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌ها و مناسبات تجاری و اقتصادی در بجنورد حضور یافت.

    این هیات متشکل از کارآفرینان و فعالان اقتصادی در زمینه‌های صنعت ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی و دارویی بود و در سفر به این استان زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی را بررسی کرده و از شهرک صنعتی بیدک، نمایشگاه صنایع خلاق و تعدادی از واحدهای تولیدی استان بازدید کردند.

    اهمیت بازار کشور تاجیکستان برای ایران، همان بس که آن کشور دروازه ورود محصولات ایران به بازارهای آسیای مرکزی است و تاجیکستان می‌تواند در صورت استفاده از راه‌های زمینی، ایران را به چین، قزاقستان و شرق روسیه متصل کند.

    اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی میان ایران و کشور فارسی زبان تاجیکستان نیز زمینه‌ساز توسعه روابط تجاری و اقتصادی بوده و فرصت ناب سرمایه گذاری برای ایران به شمار می رود.

    اکنون خراسان شمالی در اندیشه استفاده از این برگ برنده است و با همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، هیات تجاری از تاجیکستان را در پنجم و ششم آبانماه جاری میزبانی کرد.

    منبع ایرنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *