×
×
جدیدترین‌‌ها

نقش آمریکا در گسترش بحران اوکراین

  • کد نوشته: 110802
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳
  • رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را با تسلیحات غربی و تحریم‌های اقتصادی شدید تهدید کرد. با این حال، امروز جنگ اوکراین بسیار گسترش یافته و تبعات فراوانی در سطح بین‌المللی داشته است.
    نقش آمریکا در گسترش بحران اوکراین

    به گزارش نخست نیوز،

    ، رسانه انگلیسی در مقاله‌ای با اشاره به گسترش تنش‌ها میان روسیه و غرب و همچنین درگیر شدن چندین کشور شرق اروپا در تبعات این جنگ اوکراین، گزارش داد که سیاست آمریکا برای مهار این جنگ شکست خورده است.

    به گزارش روزنامه گاردین، جو بایدن در ابتدای جنگ اوکراین سعی داشت این مناقشه را مهار کند. او در سخنرانی خود در پایتخت لهستان یک ماه پس از آغاز جنگ اوکراین با لحنی بسیار جدی به روسیه هشدار داد که «حتی فکر ورود به یک وجب از خاک ناتو» را هم نکند.

    بایدن در این سخنرانی وعده داد که آمریکا و متحدانش به اوکراین سلاح و کمک می‌فرستند، تحریم‌های گسترده اقتصادی و مالی علیه مسکو اعمال می‌کنند و ارزش روبل روسیه را به‌شدت تخریب خواهند کرد.

    به گزارش گاردین، امروز با گذشت سی ماه از آن زمان، استراتژی بایدن برای مهار تنش‌ها به طرز فجیعی شکست خورده و بحران اوکراین مانند یک سلول سرطانی در حال گسترش است. گرچه روسیه و ناتو هنوز وارد جنگ مستقیم نشده‌اند، اما لهستان و رومانی تحت‌تأثیر موشک‌های سرگردان و حملات دریایی قرار گرفته‌اند و کل منطقه دریای سیاه، از جمله بلاروس نیز درگیر شده است.

    بحران اوکراین همچنین باعث بروز اختلافات بین آمریکا و اروپا در ناتو و در اتحادیه اروپا شده است، از جمله بر سر اعزام نیرو و موشک‌های دوربرد به اوکراین، دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو و ایجاد یک «هویت دفاعی» جداگانه و مستقل برای اروپا.

    سوئد و فنلاند که کشورهایی نسبتاً بی‌طرف بودند، به عضویت در ناتو سوق داده شدند و کشورهای حوزه بالتیک نگران حمله روسیه هستند. فرانسه موضع تندی دارد و آلمان معتدل‌تر است. مجارستان و صربستان مواضعی نزدیک به کرملین اتخاذ کرده‌اند و ایتالیا رفتار قاطعی ندارد. در گزارش گاردین آمده است: «هیچ‌یک از این کشورها احساس امنیت ندارد.»

    منبع ایسنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *