×
×
جدیدترین‌‌ها

پدیده گرما خستگی در ورزش!

  • کد نوشته: 108262
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۳
  • هیچ دلیلی وجود ندارد که کودکان شما در مهدکودک نتوانند از رنج مختلف فعالیت‌های بدنی و ورزشی لذت برده و سرگرم آن‌ها شوند.
    پدیده گرما خستگی در ورزش!

    به گزارش نخست نیوز،  سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_بااین‌حال فراموش نکنید که برخی از ورزش‌ها باید به نحوی اصلاح‌شده و شخصی‌سازی شوند تا برای کودکان شما و شرایط سنی و فیزیکی آن‌ها امن و مناسب باشند.

    به‌عنوان‌مثال به‌جای استفاده از توپ‌های هاکی از توپ‌های کوچک‌تر استفاده شود و به‌جای تکل زدن در فوتبال از تکنیک‌های دیگر استفاده شود. در ادامه لیستی از بهترین ورزش‌هایی که مناسب کودکان در مهدکودک‌ها یا پیش‌دبستانی‌ها هستند آورده‌ایم:

    بهترین ورزش‌ها برای کودکان در مهدکودک

    بسکتبال/ نت بال: ورزش‌های همراه با توپ برای کودکان مهدکودکی بسیار سرگرم‌کننده و جذاب هستند.

    فوتبال: کودکان عاشق ورزش فوتبال هستند. فعالیتی که نیاز به‌تناسب اندام، حل مساله و ارتباط با دیگران دارد.

    داج بال: یک بازی جالب و جذاب تیمی که می‌توان گاهی آن را با کودکان کمی بزرگ‌تر نیز انجام داد.

    شنا کردن: هر کودکی باید بداند چگونه در آب شنا کند!

    ژیمناستیک : ورزش ژیمناستیک به قدرت و توان کششی بدن نیاز دارد.

    هنرهای رزمی: ورزش‌های رزمی بسیار عالی هستند و به تمرین و ظرافت خاصی نیاز دارند و ممکن است بچه‌ها در طول زندگی خود به آن‌ها نیاز پیدا کنند.

    دوومیدانی: این رشته نیز بسیار خوب است چراکه رویدادهای ورزشی زیادی زیر دسته آن بوده و از طرفی کودکان نیز عاشق رقابت و مسابقه هستند.

    هاکی: ورزش هاکی می‌تواند یک تمرین تیمی بسیار عالی باشد که تناسب‌اندام و چابکی کودکان ابتدایی شمارا بهبود می‌بخشد.

    راگبی: ورزش راگبی در حالت معمولی‌تر و بدون تکل می‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد بااین‌حال حواستان باشد که شرایط بازی خیلی جدی و خشن نشود!

    تنیس: کودکان هیچ‌وقت برای یادگرفتن تنیس خیلی کوچک نیستند. این‌یک ورزش سرگرم‌کننده و اجتماعی است، حتی اگر زمین اختصاصی تنیس در اختیار ندارید می‌توانید به کمک داشتن راکت و توپ با یک دیوار و به‌صورت نوبتی آن را تمرین کنید؛ چیزی شبیه به اسکواش.

    رقص : کلوپ‌های رقص و آموزش آن‌یک راه عالی برای کودکان در این محدوده سنی هستند که می‌خواهند سرگرم شوند و سالم باشند.

    اطمینان حاصل کردن از این موضوع که کودکان محدوده سنی مهدکودک و پیش‌دبستانی به‌صورت منظم در رشته‌های ورزشی فعال هستند می‌تواند مزایای فوق‌العاده خوبی داشته باشد. ازجمله این مزایا و مهارت‌های تقویتی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    همکاری تیمی: یادگرفتن این‌که چگونه در یک تیم باهم کارکنیم و جزیی از یک فعالیت گروهی باشیم به‌عنوان یک مهارت مهم تلقی می‌شود که بچه‌ها در طول زندگی خود قطعا در جنبه‌های مختلفی به آن نیاز پیدا می‌کنند.

    • برقراری ارتباط: بسیاری از رشته‌های ورزشی به برقراری ارتباط بین بازیکنان نیاز دارند تا فرد بتواند موفق و پیروز باشد و این بسیار خوب است که کودکان از چنین سنی بتوانند بر روی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خودکار کنند.
    • مهارت‌های اجتماعی: هدف اصلی و پس‌زمینه تمامی رشته‌های ورزشی برقراری ارتباط و بودن در کنار هم سن و سال‌ها است. یادگرفتن مهارت‌های اجتماعی در سنین پایین می‌تواند برای کودکان بسیار مهم باشد چراکه در آینده به آن نیاز خواهند داشت.
    • سلامت و تناسب‌اندام: و اما یک مورد مهم دیگر که نباید از آن غافل شد، نگه‌داشتن کودکان در شرایط ایده آل بدنی و سالم است و ورزش کردن و حضور در رشته‌های ورزشی به شکل منظم یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف تلقی می‌شود.
    • بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر در معرفی کردن ورزش و رشته‌های مختلف آن به کودکان مهدکودک این است که مطمین شویم آن‌ها از انجام این فعالیت‌ها لذت برده و سرگرم می‌شوند. برای بسیاری از کودکان، اجبار در شرکت در فعالیت‌های ورزشی و بازی‌هایی که دوستشان ندارند می‌تواند زجرآور باشد! این مسوولیت یک معلم است که نسبت به حس خجالت و ناراحتی کودکان توجه کرده و حساس بوده و سعی در تشویق آن‌ها داشته باشد.مطمین شوید که تمامی کودکان با قوانین آشنایی دارند و آن‌ها را رعایت می‌کنند. این‌که عادلانه و جوانمردانه ورزش کنند، به مربی‌های خود احترام بگذارند و بدانند که داشتن رفتارهای مناسب و ورزشی بسیار مهم‌تر از برنده بودن است ازجمله مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم.

    آن‌ها را تشویق کنید تا هم‌تیمی‌های خود را همراهی کنند، تا بازنده‌های خوبی باشند، هیچ‌وقت هم دیگر را مسخره نکرده و تهاجمی رفتار نکند و احساسات خود را درونشان نگه‌دارند و البته در کنار همه این‌ها از انجام ورزش لذت ببرند! فراموش نکنید که دوران مهدکودک اولین جایی است که کودکان با ورزش و رشته‌های مختلف آن آشنا می‌شوند؛ می‌توانیم با داشتن سیاست‌های درست آن‌ها را در داشتن زندگی پرنشاط، پرتحرک و همراه با تندرسی یاری کنیم و یا علاقه آن‌ها به ورزش را کاهش دهیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *