×
×
جدیدترین‌‌ها

نگاهی تطبیقی به روش‌های ارزیابی و صدور گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای

  • کد نوشته: 108097
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳
  • یکی از بزرگترین چالش‌هایی که همه کشورها در حال حاضر با آن روبرو هستند، این است که چگونه یادگیری را که در خارج از بخش آموزش رسمی اتفاق می‌افتد، شناسایی کنند.
    نگاهی تطبیقی به روش‌های ارزیابی و صدور گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای

    نخست نیوز – در کتاب «نگاهی تطبیقی به روش‌های ارزیابی و صدور گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای» یادگیری در شرایط رسمی، غیررسمی و خصوصی در قالبهای مختلف ملی و منطقه‌ای با دقت مطالعه شده و پیشنهاد می‌شود در همه حوزه‌های آموزشی با تجمیع و سنجش مهارتهای افراد گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای برای آنها صادر شود تا بتوان با ارتقا مدرک، اشتیاق فرد به کار و تحصیل را دوچندان افزایش داد و به پیشرفت و توسعه کسب و کار یاری رساند.

    در این کتاب استدلال می‌شود که یادگیری رسمی برای تسهیل و استفاده از پتانسیل کامل انسانی کافی نیست و در این راستا RVA شناخت، اعتبارسنجی و اعتباربخشی یک ابزار مهم برا ی مقایسه اشکال مختلف یادگیری است تا تبعیض علیه کسانی که مهارتهای غیررسمی یا خصوصی را کسب می‌کنند، رفع گردد.

    افرادی که دسترسی محدود و یا به میزان پایینی به تحصیلات رسمی داشته‌اند اما مهارتهای فراوانی را در محل کار یا سایر شرایط خارج از نظام آموزشی رسمی فراگرفته‌اند، اغلب از فراگیری آموزش‌های بیشتر و مشارکت شایسته در بازار کارمحروم مانده‌اند. شناخت، اعتبارسنجی و اعتباربخشی RVA این نوید را می‌دهد که عامل اصلی انگیزش افراد برای ادامه تحصیل باشد، و به این ترتیب پیشرفت آنها را با آموزش و تعلیم بیشتر و افزایش شانس موفقیتهای اجتماعی و اقتصادی تسهیل کند.

    کتاب به دنبال ارائه راهکار نوین علمی و عملی در جهت شفاف‌سازی مهارتهای اشخاص است چرا که با بررسی‌های لازم در کلیه حوزه‌های آموزشی به این نتیجه رسیده است که می‌توان با تجمیع و سنجش مهارتهای افراد گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای را صادر کرد و با ارتقا مدرک اشتیاق فرد به کار و تحصیل را دوچندان افزایش داد.

    شایان توجه است که صدور گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای سالهاست که در دنیا مرسوم است و از این طریق مهارتهای فنی و حرفه‌ای گسترش می‌یابد و اشخاص با وجود آن فرایندی مناسب را برای اخذ گواهینامه سوابق خود پیدا می‌کنند. دلگرمی و بالا رفتن جایگاه مهارتی و دانش افراد باعث می‌شود حس کار و تلاش در آنها شکوفا شود و تجربه شایسته‌شان یاریگر پیشرفت کشور باشد.

    کتاب «نگاهی تطبیقی به روش‌های ارزیابی و صدور گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای» تالیف دکتر حسین چناری در ۲۰۰ صفحه را نشر آفرینه رهسپار بازار کتاب کرده است.

    جواد لگزیان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *