×
×
جدیدترین‌‌ها

پایان یک مناظره یا تفاهم

  • کد نوشته: 101271
  • تیر 8, 1403
  •  اگر منظور از مناظره ، جدال لفظی میان هوادار دو کاندیدا باشد ، نام این جلسه را نمی‌توان مناظره گذاشت ، اما اگر همفکری برای رقابت ،جذب و جلب مردم برای حضور پای صندوق‌های رای و مشارکت بیشتر باشد، قطعا یکی از بهترین مناظرات بود.
    پایان یک مناظره یا تفاهم

    به گزارش، نخست نیوز، سعید کوشافر_در یکسوی این گفت‌وگو ، محمدصادق جوادی حصار رییس ستاد تبلیغاتی دکتر پزشکیان در خراسان رضوی و در سوی دیگر دکتر علی اصغرمحکی از مشاوران دکتر قالیباف بودند.

    دکتر محکی :در فقدان احزاب قوی و کارآمد در کشور ،کاندیداها تصور دارند در همان چند هفته مانده به انتخابات تمام کارکردهای به زمین‌مانده خوبی را کارسازی کنند.

    طی یک‌روال طبیعی حزب باید طی چهار سال برنامه‌های خود را تدوین کرده و تبدیل به یک بسته جامع کند .

    از دیگر سو هم مردم عادت کرده‌اند که افرادی وارد عرصه انتخاباتی شده و فی‌البداهه ادعاهایی را مطرح می‌کنند که پشتوانه مشخصی ندارند .

    جوادی حصار:  در کشورمان حزب دولت ساز نداریم .چون نظام حکومتی با نظام حزبی نیست. نظام ولایتی است که از بالا به پایین است.

    محکی : پیامد این نظام حکومتی این می‌شود که بسته‌های انتخاباتی کارشناسی شده نیست .

    جوادی حصار: کسانی که در این نظام از پایین‌ترین درجه به بالاترین درجه رسیده‌اند قطعا

    کارکرد حزب را می‌شناسند و من معتقدم برای آن جایگزین دارند ، منظومه اندیشه‌ای وی آن حزب را دارد.

    برخی هم هستند که عملا حزب دارند، اما در قالب‌های دیگر و نیازی به احزاب شناسنامه‌دار

    به معنای حزب دولت ساز احساس نمی‌کنند.

    از دیگر سو برخی احزاب قدرتمند هم که در کشور به وجود آمدند و نقش‌آفرینی کردند،

    تعطیل کردند.

    محکی: الان با وضعی روبرو هستیم که در محور وعده‌ها نباید از اسناد بالادستی فاصله داشته باشد و در چارچوب واقعیت باشد . به نظر می‌رسد که باید یک نظام مطالبه گری داشته باشم که وعده‌های کاندیداها را موردبررسی قراردهد و از آن‌ها عمل به این تعهدات را بخواهد.

    یک نامزد در تدوین قانونی که قرار است آینده کشور را بسازد نقش داشته و وعده‌هایش را منطبق برآن قرار می‌دهد اما یکی که اصلا گمان نمی‌کرده در انتخابات حاضر باشد بنابراین ممکن است که وعده‌هایی هم بدهد .

    جوادی حصار: البته اینکه فردی در جریان تصویب یک برنامه بوده دلیل نمی‌شود که الزامی به آن قانون یا مردم داشته باشد . مثلا در همین مجلس قبل دیدیم که توجهی به مطالبات معیشتی مردم نشد. معتقدم اصلا نباید وارد ادبیات جدل شد ،مجلس و دولت باید بر اساس وفاق و همدلی پیش بروند و وضع به‌گونه‌ای نباشد که مجلس در مقابل لوایح دولت سنگ‌اندازی کند.

    به‌ویژه در این دوره عمده کاندیداها از وفاق سخن می‌گویند.

    محکی : به نظر می‌رسد که کاندیداها باید مسیری را انتخاب کنند که کمترین تعارض و جنگ‌ودعوا میان دو قوه پیش بیاید و این قطعا در کاندیدای موردنظر شما و نامزد موردنظر بنده هویدا است.

    جوادی حصار : البته همراهی دو قوه هم نمی‌تواند کاملا تضمین‌کننده باشد . مثلا دوره دولت خاتمی و مجلس ششم ،دو قوه همسو بودند . اما بازنده انتخابات با بهره‌گیری از قوه قضاییه و قانون مانع کار شد و دیدیم که مرتضوی چه‌کارها کرد؟! برای چوب لای چرخ گذاشتن تا دلتان بخواهد بهانه است ،اما مساله این است که ما مدعی هستیم که آمدیم برای آرامش بخشیدن به ایران.

    محکی: سوالی دارم که شاید در ذهن مردم هم باشد ،آیا رای آوردن آقای پزشکیان با توجه به

    شعار ایشان ،لزوما به معنای این است که تیم پای‌کار وی هم همین مشی و مرام را دارند، چون کسانی الان در ستادهای ایشان حاضر هستند که ادبیات و روش آنان با دیدگاه وی متناظر هست و اسباب نگرانی ایجاد می‌کند.

    جوادی حصار : ببنید من و آقای قالیباف رفیق هستیم و مویرگی باهم آشنا هستیم .در طول جریان زندگی هرکدام یک مسیر را طی کردیم. اما معتقدم پایبندی من به ایران به‌هیچ‌وجه کمتر از آقای قالیباف نیست.

    محکی: یکی از معیارهای سنجش وعده‌های هر کاندیدا ، برای کارنامه وی است ، آقای قالیباف

    وعده‌ای نداده که عمل نشده باشد ، برای پروژه‌ها روزشماری گذاشته و ایجاد مطالبه و تعهد کرده است.

    جواری حصار: جریانی در مجلس وجود دارد که حتی روی اعتبارنامه آقای قالیباف حرف داشتند ،  واقعیت این است که جناح‌های راست و چپ اصیل دیدگاه‌های جریان افراطی را به نفع کشور نمی‌دانند، آیا اگر ایشان از مجلس بروند ، باعث نمی‌شود  که این جریان در مجلس جان بگیرد و هم موی دماغ دولت وی بشوند و منافع ، امنیت و توسعه کشور را دچار چالش می‌کنند.

    محکی: این‌ها هم احتمالات است و مطمین باشید که جریان مستقل نخواهد گذاشت افراطیون عرصه را به دست بگیرند . دوران نیروی انتظامی آقای قالیباف مصادف با دولت خاتمی بود، دوره شهرداری ایشان، با احمدی‌نژاد مصادف شد و مدتی با دولت روحانی و وی نشان داد که توانایی تعامل  با دولت‌های مختلف را دارد .

    حتی توانایی کار کردن با شورای شهری را داشت که افکار مختلفی در میان اعضای آن وجود داشت .ایشان نشان داده که توانایی کار کردن با جریان‌های مختلف حتی مخالف را دارد.

    جوادی حصار : اگر روزی آقای قالیباف رای بیاورد ، آیا قول می‌دهد من به‌عنوان یک منتقد بتوانم با ایشان گفتگو کنم.

    محکی : قول می‌دهم .

    جوادی حصار: چند روز قبل به آقای شیران به‌عنوان مشاور آقای قالیباف گفتم که اگر بشود هرروز ظهر مسوولان ستادهای کاندیداها دورهم جمع شوند هم تطلیف قلوب شود و هم کار دستگاهای نظارتی را کم کنیم و اگر آسیبی از جانب ستاد کاندیداها یا هواداران در ستادها به کاندیداهای دیگر واردشده بود، مساله را رفع کنیم. اگر این صمیمیت دیده نشود، دیگر فعالان هم به هم پرخاش نمی‌کنند .هرکدام از کاندیداها که رییس جمهور شود، مسیری مشخص پیش رودارند ، پس بیاییم ، یک‌بارم که شده در جهت تقویت نظام باهم کارکنیم .

    محکی : ما هم مانند شما معتقدیم که باید برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام در کنار هم تلاش کنیم  و برای مشارکت و حضور بیشتر مردم همکاری داشته باشیم.

    جوادی حصار:  قول می‌دهم اگر آقای قالیباف جوانمردانه پیروز انتخابات شود، دست نماینده وی در مشهد را بالابرم و شما هم  قول بدهید اگر پزشکیان رای آورد، اتهام زنی نکنید و رفتار متقابل داشته باشید.

    محکی :  من هم قول می‌دهم که در صورت پیروزی پزشکیان از وی حمایت کنیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *