×
×
جدیدترین‌‌ها

۵ ثانیه دلهره‌آور در کاشمر

  • کد نوشته: 100803
  • خرداد 30, 1403
  • ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵ ریشتر در ۶ کیلومتری کاشمر به وقوع پیوست و تمامی نیروهای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان را به حالت آماده‌باش درآورد.
    ۵ ثانیه دلهره‌آور در کاشمر

    نخست نیوز، گرچه مدت‌زمان زمین‌لرزه ۴ تا ۵ ثانیه بیشتر نبود اما شدت آن به‌قدری بود که مردم در شهرهای خلیل‌آباد، کوهسرخ و بردسکن هم آن را احساس کردند اما بیشترین خسارت‌های برجای مانده از لرزش زمین، مربوط به شهر کاشمر و روستای زنده جان از توابع بخش مرکزی این شهرستان بود که متأسفانه منجر به فوت ۴ نفر و مصدومیت ۱۱۶ نفر شد.

    بلافاصله ۷ شهرستان اطراف در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تیم‌های امدادی و واکنش سریع هلال‌احمر و نیروهای خدمات رسان و امدادی به روستای زنده جان اعزام و مشغول آواربرداری و بیرون آوردن اجساد شدند. مردم در کنار نیروهای آتش‌نشانی و هلال‌احمر به کمک آمده و با نگران از وضعیت حال مصدومان، اقدام به برداشتن آوار کردند.

    این در حالی است که استاندار خراسان رضوی با حضور در منطقه از نزدیک در جریان وضعیت این شهر زلزله‌زده قرار گرفت و دستورات لازم را در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران صادر نمود.

    استاندار خراسان رضوی پس از حضور در بیمارستان و ملاحظه وضعیت بیماران از روستای زنده جان بازدید کرد.

    یعقوبعلی نظری با اشاره به اینکه دو بیمارستان کاشمر در آماده‌باش کامل هستند، اظهار کرد: بلافاصله اقدامات امداد و نجات با استفاده از امکانات شهر کاشمر و شهرستان‌های اطراف انجام شد اما متأسفانه ۴ نفر در این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند و حال ۴ نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.

    وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات به اتمام رسیده است، از اعزام بالگرد هلال‌احمر به شهر کاشمر خبر داد و خاطرنشان کرد: دستورات لازم برای اسکان اضطراری و امدادهای مورد نیاز صادر شده است.

    استاندار خراسان رضوی با اعلام اینکه تمامی شهرستان‌های هم‌جوار در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، گفت: اعضاء ستاد مدیریت بحران تا اطلاع ثانوی در آماده‌باش هستند.

    وی با اشاره به اینکه فعلاً جایی در منطقه نیست که نیاز به امدادرسانی داشته باشد و یا افرادی زیر آوار مانده باشند، خاطرنشان کرد: امداد اولیه و کارهای بیمارستانی و اورژانسی انجام شده است.

    پایان آواربرداری

    فرماندار کاشمر هم به تشریح آخرین وضعیت زمین‌لرزه پرداخت و گفت: حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی که عمدتاً در بافت‌های فرسوده هستند، دچار خسارت شده‌اند.

    حجت اله شریعتمداری از پایان آواربرداری در روستای زنده جان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان، اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، شهرداری و … در آماده‌باش کامل هستند.

    وی با اعلام اینکه در بخش فرح دشت مشکل خاصی نداشته‌ایم و اغلب خسارت‌ها مربوط به ترک‌خوردگی منازل مسکونی است، از پیش‌بینی اسکان اضطراری در امامزاده سید حمزه (ع)، زیارتگاه شهید مدرس و سالن ورزشی روستای زنده جان خبر داد و گفت: در محل امامزاده سید حمزه ۱۵۰ چادر توسط جمعیت هلال‌احمر نصب شده است.

    وضعیت بیمارستان به حالت عادی برگشت

    محمدجواد یزدانی مدیر دانشکده علوم پزشکی کاشمر هم خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از به وقوع زلزله با اعلام  مرکز «ای او سی» خراسان رضوی، عملیات واکنش سریع در بیمارستان حضرت ابوالفضل آغاز شد.

    وی افزود: همکاران پرستار، پزشک، جراح عمومی، ارتوپد، بیهوشی، اطفال، جراح اعصاب همه حضور پیدا کردند، درمجموع ۱۱۶ نفر به دو بیمارستان حضرت ابوالفضل و شهید مدرس مراجعه داشتند که بلافاصله اقدامات درمانی آغاز شد.

    مدیر دانشکده علوم پزشکی کاشمر با اعلام اینکه طی مدت ۲ ساعت به‌طور کامل خدمات‌رسانی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: هنوز تعدادی از مصدومان در بیمارستان بستری هستند.

    وی با بیان اینکه برای ۳۰ نفر سی تی اسکن و اقدامات رادیولوژی و رادیوگرافی انجام شد، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت بیمارستان به حالت عادی برگشته است.

    یزدانی از اعزام ۴ آمبولانس از تربت‌حیدریه، یک اتوبوس آمبولانس از نیشابور، سه آمبولانس از مشهد به منطقه خبر داد.

    اعزام امدادگران شهرستان‌های معین به کاشمر

    حسین غلامی، رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر، هم از اعزام امدادگران چهار شهرستان معین شامل بردسکن، مه‌ولات، تربت‌حیدریه و بجستان به منطقه خبر داد.

    وی با اشاره به اینکه سه تیم عملیاتی به همراه نیروهای آتش‌نشانی به روستای زنده جان اعزام شدند، افزود: اکنون در امامزاده سید حمزه و آرامگاه شهید مدرس اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت مورد نیاز برپا شده است.

    رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر همچنین از پیش‌بینی ۵ تا ۶ اردوگاه دیگر برای اسکان اضطراری در صورت نیاز خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای تغذیه اضطراری صورت گرفته است.

    تخلیه ۳۰۰ واحد در شهر کاشمر

    عمده خسارت‌ها در مناطق جنوبی شهر و بافت فرسوده وارده شده است و بر اساس برآوردهای اولیه در بیش از ۳۰۰ واحد ترک‌های سازه‌ای ایجاد شده که بلافاصله دستور تخلیه این تعداد واحد داده شد.

    اصغر کوهسرخی شهردار کاشمر در همین خصوص با اشاره به اینکه چند محله از جمله دو پارک بانوان برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده‌اند، اذعان کرد: از هلال‌احمر انتظار داریم چادرهای خود را در دو پارک بانوان و سالن مدیریت بحران برپا کند.

    ثبت ۶ پس‌لرزه

    سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز با اعلام اینکه بیشترین میزان خسارت‌های زمین‌لرزه مربوط به کاشمر و به‌خصوص روستای زنده جان در بخش مرکزی این شهرستان است، افزود: زمین‌لرزه در سایر شهرستان‌های اطراف زیاد احساس نشده است.

    سید رضا عباسی مرکزیت زمین‌لرزه را بین شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد اعلام و بیان کرد: پس از ارزیابی خسارت‌های وارده پیگیری‌های لازم برای بازسازی و اخذ تسهیلات و کمک‌های بلاعوض انجام خواهد شد.

    وی با اعلام اینکه شدت زمین‌لرزه‌ها روند نزولی دارد، گفت: تاکنون ۶ پس لرزه در شهرستان کاشمر به ثبت رسیده که بیشترین آن ۲.۷ ریشتر بوده است.

    عباسی با بیان اینکه امیدواریم پس لرزه دیگری نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت سازه‌ها و ترک‌هایی که بر اثر زمین‌لرزه در برخی ساختمان‌ها ایجاد شده از شهروندان درخواست داشتیم شب را در منازل خود سپری نکنند.

    وی با اشاره به اینکه توسط هلال‌احمر سه مکان برای اسکان اضطراری در داخل شهر کاشمر و یک مکان در روستای زنده جان پیش‌بینی شده است، اذعان کرد: کسانی که منازل مسکونی‌شان دچار خسارت شده امشب را در منازل اقوام خود و یا مکان‌هایی که برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده سپری کنند.

    گرچه چند ساعتی از پایان آخرین پس لرزه می‌گذرد و وضعیت به حالت عادی برگشته اما بسیاری از شهروندان شهر کاشمر و روستاها ترجیح دادند شب را در پارک‌ها و اماکن مشخص‌شده برای اسکان‌های اضطراری سپری کنند.

    بر اساس آنچه اعلام شده از فردا کار برآورد خسارت‌های وارده توسط کارشناسان انجام خواهد شد، لذا از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود ضمن حفظ آرامش و خونسردی برای پیشگیری از هر نوع حادثه محتملی، نسبت به تدابیر ایمنی در محل منزل مسکونی خود از جمله نخوابیدن در زیر لوسترها، تابلوها و وسایل معلق، نسبت به تهیه کیف نجات شامل اقلام ضروری در مواقع بحران اقدام و آن را در دسترس قرار دهند.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *