×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیرکل شیلات مازندران:
سالانه ۹۵ هزار تن آبزی‌پروری در مازندران انجام می‌شود

  • کد نوشته: 91339
  • بهمن 10, 1402
  • مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه در سطح اداره کل شیلات استان سالانه حدود ۸ هزار نفر در تامین بخشی از پروتئین فعالیت می‌کنند، گفت: میزان کل تولید ما در بخش آبزی پروری سالانه حدود ۹۵ هزار تن با ارزش اقتصادی ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان است.
    سالانه ۹۵ هزار تن آبزی‌پروری در مازندران انجام می‌شود

    نخست نیوز، صنعت شیلات یکی از پویاترین بخش‌های کشاورزی است و ضریب رشد ۸ درصدی شیلات کشور نسبت به ضریب رشد کمتر از ۴درصد در جهان، نشان دهنده‌ی پویایی در این حوزه است.

    نقش شیلات در تامین قسمتی از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کسی پوشیده نیست و صنعت شیلات می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم داشته باشد.

    با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه شیلاتی، جمهوری اسلامی ایران ظرفیت چند برابری تولید آبزیان و عرضه آنها با قیمت مناسب به بازار را دارد.

    نقش آفرینی مازندران در کریدور شمال – جنوب و دسترسی به کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا این استان را در اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور به عنوان قطب و مرکز قرار داده است.

    از سوی دیگر در مازندران حدود ۳ هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری با اشتغال‌زایی حدود ۸ هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت شیلاتی دارند که سالانه حدود ۹۵ هزار تن انواع آبزیان با ارزش اقتصادی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان تولید و به بازار عرضه می‌شود، از این رو شیلات از جمله بخش‌هایی است که در توسعه اقتصاد دریامحور نقش اساسی دارد و طرح‌های جدید شیلاتی در استان مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

    همچنین سالانه ۶ تا ۱۲ هزار تن انواع محصولات شیلاتی از استان مازندران صادر می‌شود و طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی یکی از پروژه‌های مصوب اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت بوده که در شاخص فعالیت‌های اقتصادی استان از نقش و جایگاه مهمی برخوردار است.

    “قاسم کریم زاده” مدیرکل شیلات مازندران به ظرفیت‌هایی که در این اداره کل وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ۵ محور صید و صیادی، آبزی پروری، حفظ و بازسازی ذخایر، صادرات و توسعه بازار و حفاظت و حراست از ذخایر دریای خزر است که این ۵ ظرفیت در شهرستان محمودآباد وجود دارد.

    وی با عنوان اینکه طول سواحل دریای خزر حدود ۸۷۳ کیلومتر بوده که ۴۸۷ کیلومتر آن متعلق به مازندران است، افزود: ۱۱۳ تشکل صیادی در مازندران وجود دارد و در کل طول سواحل دریای خزر، ۵۴ تعاونی صیادی پره داریم که تقریباً ۷ تعاونی صیادی پره در شهرستان محمودآباد فعال است.

    کریم زاده با اذعان به اینکه حدود ۱۵ درصد تعاونی‌های سطح استان در شهرستان محمودآباد وجود دارد، ادامه داد: سالانه معیشت حدود ۴ هزار نفر به دریای خزر گره خورده و ۱۵ درصد صیادان ما در سطح استان در محمودآباد مستقر هستند.

    مدیرکل شیلات استان مازندران با اعلام اینکه میزان تولید سالانه ما در بخش دریا و ماهیان استخوانی، حدود ۵ هزار تن با ارزش اقتصادی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی است، بیان کرد:  میزان تولید در شهرستان محمودآباد نیز ۱۰۰۰ تن است.

    وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد تولید ما در شهرستان محمودآباد است، اظهار کرد: ما در سطح اداره کل شیلات استان مازندران ۳ هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری داریم که حدود ۳ درصد آن یعنی ۱۰۰ واحد، در شهرستان محمودآباد استقرار یافته است.

    این مسئول با بیان اینکه در سطح اداره کل شیلات مازندران سالانه حدود ۸ هزار نفر در تامین بخشی از پروتئین فعالیت می‌کنند، یادآور شد: میزان کل تولید ما در بخش آبزی پروری سالانه حدود ۹۵ هزار تن با ارزش اقتصادی ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان است.

    کریم زاده با اشاره به اینکه میزان تولید در بخش آبزی پروری شهرستان محمودآباد ، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵ قفس در دل دریای مازندران قرار گرفته که حداقل تولید یک قفس ۳۰ تن و حداکثر تولید آن ۵۰ تن بوده است.

    مدیرکل شیلات استان مازندران با عنوان اینکه ۴۷ شغل جدید در مسیر آبزی پروری ایجاد شده است، تاکید کرد: در این بخش حدود ۴۶۵ تن میزان تولید با ارزش اقتصادی ۸۱ میلیارد تومان بوده است.

    قاسم کریم زاده با اشاره به اینکه در سال پیش‌رو هدف گذاری اداره کل شیلات مازندران بر این اساس است که ۴۰ قفس در دل دریا در اعماق ۵۰ متری قرار بگیرد، افزود: این مسیر باید حدود ۲ هزار تن تولید و ۲۰۰ شغل جدید داشته باشد.

    وی از برگزاری افتتاحیه ۱۲ قفس در شهرستان جویبار، ۶ قفس در شهرستان نوشهر و ۴ قفس در شهرستان عباس آباد خبرداد.

    این مسئول یکی از موضوعات مهم که با نگاه اقتصاد دریامحور است، طرح کمک تکثیر طبیعی در جهت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر دانست که با مشارکت جامعه صیادی صورت می گیرد.

    کریم زاده گفت: ۵۸ واحد احداث استخر در مازندران انجام و حدود ۱۰ هزار قطعه مولد در این فضا رها سازی شده است.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *