×
×
جدیدترین‌‌ها

مزایای مصرف تخم‌مرغ یک ماده مغذی سرشار از پروتیین

  • کد نوشته: 90418
  • دی 29, 1402
  • تخم‌مرغ یک ماده غذایی سرشار از پروتیین است. یکی از نقش‌های متعدد پروتیین در بدن بهبود عملکرد متابولیک و حجیم‌تر کردن ماهیچه‌هاست. به همین دلیل تخم‌مرغ نقش به سزایی در بدنسازی و فیتنس دارد. هرچند پزشکان توصیه می‌کنند که ترجیحا بیشتر از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید.
    مزایای مصرف تخم‌مرغ یک ماده مغذی سرشار از پروتیین

    نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_چون زرده شامل مقادیری چربی است که خوردن بیش‌ازحد آن کلسترول خون را بالا می‌برد؛ البته از مزایای زرده مثل داشتن ویتامین D و B12 و همین‌طور سلنیوم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن نباید چشم‌پوشی کرد.

    هدف اصلی ورزشکاران از خوردن سفیده تخم‌مرغ عضله‌سازی است. از طرفی تخم‌مرغ جزو مواد غذایی زود جذب است و سریعا نیز هضم می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان مصرف سفیده در بدنسازی صبح‌ها بعد از تمرین ورزشی است که بدن کاملا آماده جذب مواد مغذی می‌شود. هرچند ازآنجاکه نباید با معده خالی ورزش کنید، می‌توانید یک ساعت قبل از شروع تمرین نیز تخم‌مرغ آب‌پز بخورید.

    هرچند پروتیین تنها ماده مفیدی نیست که در سفیده وجود دارد. از طرفی چربی موجود در سفیده تقریبا صفر است و کالری کمی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین خواص تخم‌مرغ، سیرکننده بودن آن است. با خوردن تخم‌مرغ تا ساعت‌ها احساس سیری می‌کنید و به دنبال وعده غذایی دیگری نمی‌روید. تخم‌مرغ به دلیل داشتن تمامی آمینواسیدهای ضروری باعث می‌شود که سوخت‌وساز بدن افزایش یابد. به همین دلایل تخم‌مرغ در لاغری نیز تاثیر زیادی دارد.

    ممکن است بارها از زبان والدینتان شنیده باشید که مصرف تخم‌مرغ باعث بیماری‌هایی مثل کبد چرب یا بیماری‌های قلبی می‌شود. موضوعی که امروزه اکثر محققان و پزشکان روی آن توافق دارند، این است که خوردن روزانه یک تخم‌مرغ نه‌تنها برای بدن مضر نیست، بلکه فوایدی نیز دارد. زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیر زیادی کولین است. کولین جزو گروه ویتامین‌های B دسته‌بندی می‌شود که بسیار برای کبد مفید است. اتفاقا فقدان کولین است که منجر به کبد چرب در انسان می‌شود. از طرفی تصور مضر بودن تخم‌مرغ برای قلب نیز اشتباه است. هرچند بهتر است مصرف تخم‌مرغ در وعده‌های غذایی افراد مبتلابه بیماری قلبی و کبدی تقریبا به نصف کاهش یابد.

    یادتان باشد که مصرف بیش‌ازحد سفیده تخم‌مرغ ممکن است منجر به بروز حساسیت و آلرژی شود. علایم حساسیت به تخم‌مرغ شامل تورم، آب‌ریزش بینی، خارش و لک‌های پوستی است. در موارد بسیار خاص و نادر هم ممکن است فشارخون بسیار کاهش یابد و گلو به‌شدت متورم شود که از علایم حساسیت شدیدی به نام «شوک آنافیلاکسی» به شمار می‌آید.

    اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید یا از رژیم وگن (Vegan)استفاده می‌کنید، جایگزین‌های دیگری نیز برای تخم‌مرغ وجود دارند. در ادامه به برخی از جایگزین‌های تخم‌مرغ برای بدنسازان اشاره می‌کنیم:

    دانه کتان

    دانه چیا

    موز

    پوره سیب و دارچین

    ماست

    دوغ

    اگر به تخم‌مرغ حساسیت ندارید و صرفا از طعم آن خوشتان نمی‌آید، بهتر است قبل از حذف آن از رژیم غذایی گزینه‌های مختلفی را امتحان کنید. تخم‌مرغ را به حالات مختلف مثل آب‌پز، نیمرو یا خاگینه بخورید یا با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید. زیرا در نهایت هر ماده غذایی بهتر است که در جای خود مصرف شود.باعث مسمومیتی به نام سالمونلا می‌شود. باکتری سالمونلا در تخم‌مرغ خام و تن ماهی و کنسروهای جوشانده نشده وجود دارد که حتی می‌تواند منجر به مرگ شود

    بهتر است که تخم‌مرغ را قبل از مصرف آب‌پز کنید. مصرف تخم‌مرغ خام باوجود داشتن برخی مزایا برای بدن انسان چندان مفید نیست. از طرفی هضم آن نیز سخت‌تر است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *