×
×
جدیدترین‌‌ها

محمد اسماعیل بیگی بعد از نمایش تئاتر “بیرون، پشت در” در موسسه هنرهای نمایشی افزود

  • کد نوشته: 84016
  • آبان 13, 1402
  •  این موسسه در راستای اعتلای هنر تئاتر در شهر مشهد، یک سری دوره های آموزشی را برگزار کرد که منجر به ساخت این اثر نمایشی شد

    محمد اسماعیل بیگی بعد از نمایش تئاتر “بیرون، پشت در” در موسسه هنرهای نمایشی افزود

    نخست نیوز :وی بیان کرد: بازیگران تئاتر “بیرون، پشت در” از هنرجویان این دوره های آموزشی هستند، اگر این اتفاقات در همه موسسات و آموزشگاه های هنری بیافتد، چه تئاتر یا چه هر هنر دیگری رو به رشد خواهد گذاشت.

    وی بیان کرد: زمانی که قرار شد کارگردانی یکی از آثار نمایشی با حضور هنرآموزان موسسه شمایل را برعهده بگیرم، سه نمایشنامه را در ابتدا با مدیریت مجموعه شمایل به بحث گذاشتیم که از دل آنها اثر نمایشی “بیرون، پشت در” به نویسندگی “ولفگانگ برشت” انتخاب شد.

    وی در تشریح دلایل انتخاب نمایشنامه “بیرون، پشت در” گفت: اصولا نمایشنامه های خارجی ساختار محکم تری دارند و اگر قرار باشد یک اثر نمایشی درست ساخته شود که تکمیل کننده یک دوره آموزشی باشد، ترجیح من این است که از ساختارهای محکم تری برخوردار باشد.

    اسماعیل بیگی درباره موضوع تئاتر “بیرون، پشت در” نیز اظهار کرد: این نمایشنامه درباره زندگی یک گروهبان ارتش هیتلر است که پس از جنگیدن در شوروی شلان شلان به میهن خود بازمی گردد اما همه چیز خود را از دست داده است، در واقع این نمایشنامه چهره راستین جنگ را در آلمان روایت می کند.

    وی ادامه داد: نویسنده این اثر خود سرباز و به شدت ضد هیلتر بوده است، چندین مرتبه زندانی و آخرین بار به مرگ محکوم می شود اما به واسطه بیماری سختی که داشته و قاعدتا منجر به فوتش می شده، اعدام نمی شود، بعد از دادگاه به جبهه بازمی گردد و آن فشار روانی که از جنگ داشته منجر به نوشتن نمایشنامه ای در مدت یک هفته توسط او می شود، این نمایشنامه تا مدتها اجرا نشد زیرا آلمان بعد از جنگ اعتقاد داشت که باید هر نشانه ای از جنگ باشد را پاک کرد، اما بعدها این نمایشنامه که چهره خیلی پررنگی از جنگ را نشان می دهد، مورد استقبال قرار می گیرد.

    اسماعیل بیگی “بیرون، پشت در” را یک اثر دراماتوژی (هنر یا فن پردازش متن نمایشی) دانست و گفت: این اثری که به نمایش درآمد را نباید با نسخه اصلی مقایسه کرد، یکی از اتفاقاتی که در دراماتوژی رخ می دهد، این است که اثر را به فضای جامعه نزدیک می کند و به عبارتی متن را با شرایط روز جامعه همخوان می نماید، مسیری که در این اثر برای “سرجوخه بکمان” در پیش گرفتیم، بیشتر پررنگ کردن موضوع مزبور است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *