×
×
جدیدترین‌‌ها

انتخابات و نبود دانشجویان!

  • کد نوشته: 8261
  • اردیبهشت 30, 1400
  • نخست نیوز – در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رصد اخبار و تحولات نشان می دهد که به صورت کلی جای دانشگاه ها در انتخابات 1400 خالی است و ما تقریبا شاهد هیچ کنش و واکنش اثرگذار و جریان سازی با محوریت و منشا دانشگاه در رقابت های انتخاباتی پیش رو نیستیم. تحول […]

    انتخابات و نبود دانشجویان!

    نخست نیوز – در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رصد اخبار و تحولات نشان می دهد که به صورت کلی جای دانشگاه ها در انتخابات 1400 خالی است و ما تقریبا شاهد هیچ کنش و واکنش اثرگذار و جریان سازی با محوریت و منشا دانشگاه در رقابت های انتخاباتی پیش رو نیستیم.

    تحول و اتفاق قابل تامل و صد البته نگران کننده ای که می دانیم به صورت کلی معلول دو عامل اصلی یعنی گسترش بیش از پیش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جامعه و نیز شیوع ویروس کرونا در کشور است.

    به این معنا که از سویی شیوع ویروس کرونا در کشور و غیرحضوری شدن کلاس های دانشگاهی فرصت گردهمایی ها را از جامعه دانشگاهی گرفته و از سویی نیز گسترش شبکه های اجتماعی نیز رویه های جدیدی را در برگزاری میتینگ ها و رقابت های انتخاباتی رقم زده است.

    اگرچه دو عامل مورد اشاره را نمی توان تنها عوامل انزوای دانشگاه های کشور در رقابت های سیاسی پیش رو قلمداد کرد، اما به نظر می رسد عامل اول یعنی شیوع ویروس کرونا دانشگاه ها را در عمل به نقش سنتی شان ناتوان کرده و عامل دوم نیز نیاز سیاستمداران و فعالان سیاسی را به دانشگاه و دانشگاهیان برای هرگونه بهره برداری سیاسی از بین برده است.

    در چنین فضایی می بینیم که شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و به خصوص شبکه تازه فراگیر شده کلاب هاوس و نیز رسانه های خبری و تحلیلی میدان دار بحث های سیاسی و رقابت های انتخاباتی شده اند و در حال تولید مستمر ادبیات، گفتمان و نیز جریان سازی هستند.

    با این تفاسیر می توان گفت ما در آستانه برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری و یا به بیان بهتر اولین بزنگاه مهم تاریخ معاصر کشور هستیم که در آن دانشگاه و دانشگاهیان کمترین اثرگذاری را خواهند داشت، آنقدر کم که می توان آن را از اساس نادیده گرفت.

    اتفاقی که البته نباید از بروزش خشنود بود چرا که در سایه انزوای دانشگاه ها متعاقبا جمع کثیری از نخبگان و فعالان متخصص کشور نیز یا به انزوا کشیده می شوند و یا صدای کارشناسی و تخصصی آنها در هیاهوی صداهای متکثر کنونی به خوبی به گوش سیاستمداران و کانون های تصمیم گیر نخواهد نرسید!

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *