×
×
جدیدترین‌‌ها

رونمایی از موشک سپاه که رهبر آن را نامگذاری کرد

  • کد نوشته: 79138
  • مهر 1, 1402
  • سپاه در رژه امسال از پرتابگرهای سامانه موشک ابرفراصوت فتاح؛ موشک‌های کروز پاوه و پرتابگر جدید سامانه پدافند هوایی سوم خرداد رونمایی کرد.

    رونمایی از موشک سپاه که رهبر آن را نامگذاری کرد

    سپاه در رژه امسال از پرتابگرهای سامانه موشک ابرفراصوت فتاح؛ موشک‌های کروز پاوه و پرتابگر جدید سامانه پدافند هوایی سوم خرداد رونمایی کرد.

    در رژه امسال برای اولین بار از پرتابگرهای سامانه موشک ابرفراصوت فتاح؛ موشک‌های کروز پاوه و پرتابگر جدید سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضا سپاه رونمایی شد.

    به گزارش نخست نیوز موشک فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، سرعتی معادل ۱۳ ماخ (۱۶۰۰۰کیلومتر بر ساعت) دارد.

    این موشک همچنین از یک سر جنگی با موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک بهره می‌برد که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست.

    نام این موشک توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

    فتاح در واقع یک موشک دو مرحله‌ای است که مرحله اول آن مشابه موشک خیبرشکن بوده و از سوخت جامد ترکیبی پیشرفته برخوردار است.

    مرحله دوم موشک فتاح که همان سرجنگی ابرصوتی است به خودی خود یک موشک کامل به شمار می‌رود زیرا علاوه بر مواد انفجاری و سامانه‌های هدایت و کنترل و ناوبری، دارای یک پیشران سوخت جامد هم هست.

    در مرحله دوم فتاح از یک موتور سوخت جامد کروی استفاده شده که دارای نازل متحرک برای کنترل راستای نیروی رانش است.

    این فناوری یعنی نازل متحرک هم در سالهای اخیر توسط متخصصان سپاه به صورت عملیاتی درآمده و امکان کنترل مسیر موشک را به صورتی بهینه‌تر از روش‌های قبلی کنترل بردار رانش که شامل نصب بالک در دهانه خروجی موتور بود به دست می‌دهد.

    وجود کنترل بردار رانش سبب می‌شود تا فتاح بتواند در جو رقیق که بالکهای کنترلی کارایی ندارد، به تغییر مسیر بپردازد.

    به واسطه داشتن پیشران در مرحله دوم، فتاح می‌تواند نسبت به لحظه جدایش از موتور مرحله اول، بازهم افزایش سرعت داشته باشد که مقدار آن بین ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت اعلام شده و هم انرژی کافی برای حفظ سرعت در ادامه اجرای مانورهای گمراه کننده در مسیرهای غیرقابل پیش بینی را تأمین کند.

    با این مانورها و خروج از مسیر بالستیکی طی شده توسط پیشران مرحله اول از ابتدای شلیک از سطح زمین، دیگر کار ردگیری سرجنگی برای حسگرهای مختلف دشمن بسیار سخت می‌شود.

    منبع : اعتماد آنلاین

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *