×
×
جدیدترین‌‌ها

خانه کارگر در خدمت خانواده کارگران

  • کد نوشته: 74338
  • مرداد 21, 1402
  • مدت‌ها پیش راجع به‌جایی شنیده بودم که برای افراد بیمه‌شده تامین اجتماعی و خانواده آن‌ها کلاس‌های  هنری ؛ فنی مهارتی و … به‌صورت رایگان برگزار  و حتی در شهرهای مختلف محل اسکان و حتی تورهای مسافرتی باقیمت بسیار مناسب تهیه می‌شود.

    خانه کارگر در خدمت خانواده کارگران

    نخست نیوز :  برایم جالب بود در این روزها که همه  به‌ناچار و با توجه به افزایش مالیات و کرایه‌ها ، اجاره‌ها و  وسایل اولیه، به دنبال افزایش نرخ‌های کلاس‌ها و خدمات  هستند ، جایی این‌چنینی هست که هنوز کلمه رایگان رو به کار می بره با خودم حدس زدم احتمالا کیفیت تدریس و یا کار ممکنه پایین باشه که این‌قدر راحت و رایگان در اختیار اعضا قرار می‌دهد . بیشتر مشتاق پیگیری شدم  با جستجوی بیشتر به خانه کارگر  در بلوار شهید قرنی ۳۲ رسیدم.

    به ساختمان قدیمی ونسبتا کوچکی رسیدم که پشت پیشخوان آن چند خانم جوان  نشسته بودند و با توجه به حجم بالای افراد حاضر یافته و شلوغی بسیار، با طمانینه و آرامش پاسخگو بودند . شرایط رو پرسیدم ابتدا باید فرم پر کنم و عضو بشوم .برای عضویت ۵ ساله هزینه بسیار مناسب ،حدود ۱۸۰ هزارتومان پرداخت گردید. بالاخره بعد از دو هفته کارت عضویت من از تهران رسید ورسما عضو خانه کارگر شدم . به همین راحتی …وارد سایت شده و لیست کلاس‌ها رو دیدم چقدر جذاب و جالب بود .

    کلاس انواع آشپزی از سنتی و فست فود وفینگر فود و کیک وشیرینی ونوشیدنی و سفره مذهبی … تا جواهردوزی خیاطی زیبایی مراقبت پوستی پته دوزی چرم‌دوزی … و کلاس‌های کامپیوتر و حسابداری و زبان وفن بیان و… از مبتدی تا مرحله پیشرفته  …

    باورم نمی‌شد ..  می‌توانستم دو کلاس حضوری و یک کلاس مجازی رایگان  برای هر ترم ثبت‌نام کنم هر ترم حدودا ۸ جلسه  و بعضی دروس امتحان عملی و برای کلیه کلاس‌ها هم مدرک رسمی صادر می‌گردید . در دو  کلاس حضوری  ثبت‌نام‌ کردم چون نه آشپزی خوبی داشتم نه حتی دوخت و دوز ابتدایی و ساده را بلد بودم . چه بگویم از تدریس عالی مربی‌ها و جو بسیار صمیمی و مخلصانه … خلاصه به‌جز  بافت قدیمی ساختمان، محدودیت فضا ،واقعا برای کسانی که می‌خواهند وارد دنیای کسب‌وکار و هنر و مهارت بشوند یکی از بهترین مکان‌ها و فرصت‌هاست . زیاد پرس وجو‌کردم  هیچ ارگان و نهاد و سازمانی را نیافتم که دراین‌حد آموزش عالی  متنوع و رایگان  برای عموم برگزار کرده باشه. بر آن شدم تا با رییس مجموعه گفتگویی ترتیب بدهم و من‌باب  اطلاع‌رسانی بیشتر و تشکر از زحماتی که خودم دراین‌چندماهی که عضو و شاهد آن هستم و هم اطلاعات خودم و مخاطبین نخست  رو افزایش بدهم.  گفتگو و پرسش و پاسخ ذیل با جناب آقای سید حسن رسولی دبیر اجرایی  خانه کارگر مشهد است که  از همان ابتدای شروع فعالیت خانه کارگر بعدازانقلاب حضور دایمی وتاثیرگزار داشته‌اند .

    ماحصل گفتگو با  هماهنگی با جناب آقایان خسروشاهی ؛ رسولی و درنهایت زحمات و پیگیری‌های سرکارخانم بهشتیان مسوول امور اعضا و آموزش خانه کارگر و عضو هیات اجرایی مشهد هست که تقدیم حضورتان می‌گردد:

    **تاریخچه تاسیس خانه کارگر:

    خانه کارگر در سال ۱۳۳۷  تاسیس گردید

    ودر تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۵۸ با هدایت آقایان کمالی محجوب ربیعی از حزب کمونیست گرفته شد .

    وابستگی‌های سیاسی پیشین:

    ایران‌نوین (۱۹۶۷–۱۹۷۵)

    حزب رستاخیز (۱۹۷۵–۱۹۷۹)

    حزب جمهوری اسلامی (۱۹۸۱–۱۹۸۷)

    خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران

    شاخۀ کارگری و صنفی حزب اسلامی کار  است که به‌عنوان سازمانی غیردولتی و  صنفی وکاملا مستقل  فعالیت می‌کند. خانۀ کارگر به‌طور دوفاکتو مرکز ملی سندیکایی ایرانیِ عضو فدراسیون جهانی سندیکاها است و هدف خود را حمایت از جمهوری اسلامی،پیروی از ولایت‌فقیه  و پیگیری مطالبات صنفی و حقوق کارگران و منسجم ساختن آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی اعلام کرده است. خانه کارگر دارای پنجاه‌ودو شعبه در استان‌های دیگر ایران می‌باشد همچنین ۲۲ مرکز دانشگاهی جامع علمی-کاربردی به خانه کارگر وابسته می‌باشند. خانۀ کارگر دارای بزرگترین تشکل کارگری در ایران با بیش از ۲ میلیون می‌باشد.آقای علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر است. علی ربیعی  و حسین کمالی و حسن رسولی دیگر اعضای شورای مرکزی خانه کارگر هستند.

    **مراجعه‌کنندگان به خانه کارگر چه کسانی هستند ؟

    همه افراد  بیمه تامین اجتماعی باهرسابقه می‌توانند عضو شده و از خدمات و کلاس‌های مجموعه استفاده کنند

    اما بیشتر هدف ما جذب قشر ضعیف جامعه هست که با آموزش دیدن  و فراگرفتن مهارت و هنر ،وارد بازار شوند و کسب‌وکار شخصی خودشان را با بالاترین کیفیت و حداقل هزینه‌ها راه‌اندازی وشروع‌کنند.

    س:جناب رسولی بفرمایید درخانه کارگر چه خدماتی ارایه می‌شود:

    پ: خانه کارگر از صفرتا صد از زمانی که کارگر وارد کار می‌شود تا حتی پس از خدای‌نکرده ازکارافتادگی و یا  فوت کارگر، در خدمت خانواده‌های آن‌ها هست .

    **ابتدا اشاره به مرکز دانشگاهی علمی کاربردی می‌کنم بحث آموزش آکادمیک ونیز کوتاه‌مدت هست در بلوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خیلی از کارگران  پس از ساعات کاری به دانشگاه مراجعه نموده و از دوره‌ها کلاس‌های دانشگاهی بهره‌مند می‌شوند .

    همچنین جوان‌ها با مدرک دیپلم برای تحصیلات عالیه به این مرکز آموزشی مراجعه نموده پس از تحصیل؛ مدرک دانشگاهی معتبر دریافت می‌کنند .

    **بحث بعدی آموزش‌ها و مهارت‌های فنی وهنری هست که در تمام مدت سال در دوره‌های  حدودا ۸ جلسه‌ای ماهانه با توجه به ارایه اساتید و استقبال هنر آموزان به‌صورت کاملا متنوع و حرفه‌ای

    برگزار ودرپایان امتحان عملی گرفته‌شده و مدرک معتبر ارایه می‌گردد.

    ازجمله خدمات آموزشی ( که تعدادی از آن در مقدمه،ذکر گردید)می‌توان به کلاس‌های ذیل اشاره نمود:

    آشپزی انواع غذاها کباب‌ها  شیرینی حلوا  و کیک  ؛ترشی ؛  هنرهای دستی گلدوزی ،خیاطی، جواهر دوزی، بافتنی

    نقاشی رئال؛  نقاشی روی پارچه

    چرم‌دوزی قالی‌بافی ..

    آموزش زبان انگلیسی ،فرانسه ،عربی

    فن بیان ،عکاسی  ؛ کامپیوتر،اکسل؛  تایپ

    و در ایام تعطیلات تابستانی برای کودکان و دانش آموزان بالای ۸ سال کلاس‌های ویژه این رده سنی  برگزار می‌گردد.

    **در خیلی از این خدمات آن‌قدر کارآموزان حرفه‌ای می‌شوند که  هنر و خدمتشان توسط خانه کارگر بازاریابی و حتی  خریداری می‌گردد. مانند تهیه کیک و شیرینی برای جشن‌های تولد و…

    **در بحث گردشگری و سفر هم ما خدمات خوب و قابل‌توجهی به اعضا ارایه می‌دهیم چه برای زائرین آقا علی ابن موسی‌الرضا که وارد مشهد مقدس می‌شوند تعدادی سوییت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم  و چه در بحث ایرانگردی و سفر در اکثر شهرهای مسافرپذیر و گردشگری هم مثل شهرهای شمالی؛  تبریز، اردبیل، قشم شیراز و…  فعال هستیم و به اعضا و خانواده‌های آن‌ها با حداقل قیمت و کیفیت مناسب ،خدمات ارایه می‌گردد.

    **مورد بعدی برگزاری مشاوره‌های حقوقی و خانواده هست که  با توجه به درخواست اعضا، ارائه می‌گردد.

     

    **همچنین به‌صورت بسیار محدود و  در صورت امکان ، بعضی از اعضای واجد شرایط جهت دریافت وام به بانک رفاه معرفی می‌گردند .

    **خدمت دیگر با توجه به قرارداد با آموزشگاه‌ها،آژانس‌های مسافرتی ،تالارهای عقد و عروسی  و مجالس، فروشگاه لوازم‌خانگی ،  موبایل کامپیوتر قالی‌شویی ،کلینیک‌های پزشکی وهرجاکه معتبر باشد با تخفیف ویژه  و حتی به‌صورت قسطی در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

    در بحث پرسنل و اساتید هم نکته قابل‌ذکر،انتخاب و گزینش بسیار جدی هست پرسنل ما آموزش‌دیده‌اند که بااعضاومراجعین کاملا محترمانه وبارعایت شان وشئونات ، برخورد کنند و تا جایی که می‌توانند ومقدورهست پاسخگو و کار راه‌انداز باشند . ما بهترین اساتید را گزینش و انتخاب کردیم کیفیت کلاس آموزش‌ها درحدی هست که بهتر یا هم‌تراز با آموزشگاه‌های دولتی و آزاد دیگر هم برای مهارت‌آموزی به اینجا مراجعه می‌کنند.

    به‌هرحال ما با برگزاری کلاس‌های حضوری و مجازی متنوع یک سیستم منسجم کشوری هستیم در جهت خدمت خالصانه به کارگران که فکر نمی‌کنم نمونه آن در کشور وجود داشته باشد.

    روزی خوشحال می‌شویم که جمعیت و مراجعه‌کننده بیشتری باشد و بتوانیم خدمت را به اعضا و افراد بیشتری ارایه بدیم.

    س: با چه ارگان‌ها سازمان‌ها و شرکت‌هایی در ارتباط هستید؟

    پ: در بیشتر موارد ارتباط ما  به‌واسطه ماهیت اعضا و  نام خانه کارگر گره‌خورده  با سازمان‌هایی مثل اداره کل کار برای حقوق کارگر  تامین اجتماعی برای سوابق بیمه‌ای  کارگر اداره کل درمان جهت پیگیری درمان بیماری‌ها

    فنی حرفه‌ای  به جهت ورود به  بازار کار

    بانک رفاه  و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در ارتباط هستیم.

     

    س: چه ارگان‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند انتظاراتتون از چه نهاد و ارگان یا سازمانی به جهت همکاری بیشتر در جهت خدمت به کارگران عزیز هست

    پ: ضمن تشکر از شما و نشریه وزین نخست که پیش‌قدم شدید در امر اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های خانه مظلوم کارگر  ؛ ما از رسانه‌های ملی و استانی ازجمله صداوسیما و روزنامه‌ها و نشریات انتظار بیشتری داریم .احساس می‌کنم چون فعالیت‌های ما رایگان هست و نمی‌توانیم هزینه زیادی به رسانه‌ها پرداخت کتیم محجور مانده‌ایم و کمتر به فعالیت‌های ما اشاره می‌گردد.

    از شهرداری و شورای شهر بسیار متشکریم‌. ما تصمیم به بازسازی و گستردگی فضا روداریم که امیدواریم  با تسریع در امور  و درخواست‌های خانه کارگر و تخفیف در هزینه‌ها ،زودتر این امر میسر شود که این مکان بازسازی درست شود و موجب افتخار همه مشهدی‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و مخلص گردد.

    همچنین امیدواریم با همکاری و تعامل با خانه صمت هم بتوانیم گام‌های مهمی در جهت خدمت به کارگران برداریم .

    با اتاق بازرگانی هم می‌توانیم همکاری لازم جهت به‌کارگیری خدمت  بازاریابی و حتی کمک به صادرات محصولات باکیفیت کارآموزان صنایع‌دستی داشته باشیم .

    سوال پایانی :مساله‌ها و چالش‌هایی که مواجه هستید

    پ: باید اشاره‌کنم به قراردادهای موقت و مزد و حقوق کارگران . متاسفانه‌ مزد بامعیشت همخوان نیست وتکاپوی زندگی یک خانوار کارگری رانمی دهد .شورای عالی کار و وزیر کار قول دادند که تورم را ماهش می‌دهند که نه‌تنها کاهش نیافت بلکه در برخی اقلام افزایش بسیار داشت.

    انتظار ما تامین نیازهای کارگران و بازنشسته‌ها توسط دولت است . مراجعه‌کنندگان ما همین قشر هستند بسیار سخت است که می‌بینیم روزبه‌روز سفره کارگران کوچک و کوچک‌تر می‌شود.ما تمام سعی‌مان و بنا را بر خدمت گذاشته ایم ولی تلاش ما به‌تنهایی کافی نیست .

    ما معتقدیم کشوری در دنیا می‌تواند عرض‌اندام کند که تولید محور مرغوب محوروصادرات محور باشد  قسمت اعظم تولید ، نیروی کار است .شاغلین با توجه به حقوق و مزایا و دیدن بازنشسته‌ها و شرایط آن‌ها انگیزه لازم برای کار  ندارند.

    در عمل مدیرانی را انتخاب و مسوول کنند که صداقت تخصص و تعهد دارد و مردم را در عمل هم تکریم کند  ودربحث کلان  وتامین‌معیشت و کمک به کارگران، خط و حزب و جناح مدیر مهم نباشد . کشوری بااین‌همه ثروت فقط با مدیران متعهد و متخصص و اخلاق مدار و مردم محور با همکاری هم و حمایت دولت می‌تواند از بحران‌ها عبور کند. انشالله  به‌زودی باعث تغییرات و شکوفایی گسترده باشیم و کشوری اسلامی و  قوی بسازیم.

    خبرنگار : زهره غلامیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *