×
×
جدیدترین‌‌ها

میانبری به نام طلاق توافقی!

  • کد نوشته: 51430
  • مهر 28, 1401
  • آسان‌ترین راهی که برای جدایی وجود دارد، طلاق توافقی است که به دلیل اینکه زمان زیادی برای دادرسی نیاز ندارد، رایج شده است.
    میانبری به نام طلاق توافقی!

    نخست نیوز : مراحل این طلاق معمولا بدون درگیری طرفین انجام‌شده و دعاوی در آن کاهش خواهند داشت. بر اساس این نوع از جدایی، زن و مرد هر توافقی که با یکدیگر داشته باشند، برای محکمه محترم و قابل تایید است.
    بنابراین برخلاف باور عموم برای این کار نیاز نیست زن حتما مهریه خود را ببخشد، بلکه در تمام امور مالی و غیرمالی باید به زبان مشترک برسند؛ مسائلی نظیر اجرت‌المثل، مهریه، حضانت و زمان و مکان ملاقات با فرزندان پس از طلاق و… این توافقات می‌تواند در حین جلسه دادرسی یا حتی پیش از آن به‌صورت سندی رسمی در دفاتر اسناد به ثبت برسد.
    مراحل طلاق توافقی
    بر اساس قانونی که در سال ۹۱ برای حمایت از خانواده تصویب شد، در انواع جدایی، غیر از طلاق توافقی (یعنی در طلاقی که فقط از طرف مرد یا فقط از طرف زن باشد)، ابتدا زن و مرد به داوری ارجاع داده‌شده و دادگاه پس از بررسی نظرات کارشناسان داوری، رأی خود را اعلام می‌کند.
    امّا در طلاق توافقی ازآنجاکه طرفین با یکدیگر راجع به مسائل مختلف درباره جدایی، به تفاهم رسیده‌اند، اولین کاری که لازم است انجام دهند، ثبت‌نام در سامانه موسوم به «تصمیم» برای انجام مشاوره است. در این سامانه تاریخ دقیق و مرکز مشاوره انتخاب خواهد شد.
    پس‌ازآن کارشناسان مشاوره نظر خود را اعلام کردند، زوجین باید با داشتن برگه گواهی عدم انصراف از طلاق که مشاوره صادر کرده، در دفاتر قضایی ثبت‌نام کنند تا زمان و شعبه دادگاه مشخص شود، دادگاه پس از بررسی نظر آن‌ها و فرستادن به مشاوره یک جلسه‌ای، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند؛ پس‌ازاین طرفین تا سه ماه پس از صدور فرصت دارند این گواهی را به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ببرند و برای اجرای صیغه طلاق تقاضا بدهند.

    شرایط طلاق توافقی
    ازآنجاکه موضوع این نوع از جدایی، طلاق زن و شوهر بر اساس رضایت و توافق است، در این خصوص مسائلی اصلی و فرعی وجود دارد که پیش از صدور حکم جدایی باید زوجین راجع به آن‌ها سازش کنند. این مسائل که شروط ایجاد طلاق توافقی هستند به‌طورکلی عبارت‌اند از:
    ۱. مهریه که توسط زن مطالبه یا بخشیده می‌شود یا حتی می‌تواند بخشی از آن را بر اساس توافق ببخشد و بخشی را دریافت کند.
    ۲.نفقه یا همان هزینه‌های زندگی زن که توسط مرد باید تامین شود، در ایام عدّه و در طول زندگی مشترک.
    ۳.اجرت‌المثل، یعنی پاداش یا هزینه زحماتی که زن در طول دوران زندگی کشیده است، نظیر نظافت، آشپزی و…
    ۴.حضانت که همان مسوولیت یا حق نگهداری فرزندان بعد از جدایی است و هزینه نگهداری آن‌ها نیز از مسائلی است که باید درباره آن‌ها توافق شود.

    مدّت زمان طلاق توافقی
    این طلاق نسبت به اقسام دیگر طلاق رویه سریع‌تری خواهد داشت؛ چراکه بر سر مسائل اساسی توافق وجود دارد و دادگاه نیز تا حد امکان برای دادن حکم، وسواس به خرج نمی‌دهد؛ امّا با توجه به اجباری بودن جلسات مشاوره پیش از جدایی، معمولا روند دریافت حکم طلاق توافقی، ۴۵ روز طول خواهد کشید.البته در طول کشیدن مدت طلاق امور دیگری نیز دخیل هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *