×
×
جدیدترین‌‌ها

مهارآتش با حضور زنان

  • کد نوشته: 27420
  • آذر 21, 1400
  • اواسط زمستان مراحل پذیرش و گزینش 16نیروی جدید آتش‌نشان زن به اتمام می‌رسد.
    مهارآتش با حضور زنان

    پذیرش 116نیروی جدید آتش‌نشانی در مراحل پایانی قرار دارد و تا اواخر سال نیروهای تازه‌نفس (100نفر نیروی مرد و 16نیروی زن)، وارد مرکز آموزش سازمان آتش‌‌نشانی شهر تهران در صالح‌آباد می‌شوند.

    این نیروها پس از فراگیری تخصص‌های لازم وارد ایستگاه‌ها شده و در ماموریت‌ها‌ شرکت می‌کنند. این کار برای نخستین‌بار است که در پایتخت انجام می‌شود اما از زمان حضور مولی ویلیامز، نخستین زن آتش‌‌نشان در نیویورک 203سال و از تأسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی بانوان و فعالیت 11زن آتش‌نشان در کرج حدود 11سال می‌گذرد و اکنون مدیریت شهری تهران گام‌هایی برای جذب نیروی زن آتش‌نشان برداشته است.

    این موضوع اولین‌بار آذر سال گذشته در صحن پارلمان شهری مطرح شد و اعضا هم با جذب 16نیروی زن آتش‌نشان موافقت کردند. همان روز مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در مصاحبه با همشهری از جذب آزمایشی نیروهای زن آتش‌نشان خبر داد و گفت: «در برخی از عملیات‌ها مانند محبوس‌شدن خانم در خودرو و… قطعا نیاز به حضور زنان آتش‌نشان به‌عنوان نیروهای امدادی هست و ازاین‌رو جذب زنان آتش‌نشان همواره یکی از مطالبات سازمان بود که با تصویب شورای شهر این مجوز داده شد.

    این کار نخستین‌بار است که در تهران انجام می‌شود و نیاز به بررسی و شناسایی مشکلات و رفع نواقص است. به همین دلیل در مرحله اول 16نیروی زن آتش‌نشان جذب سازمان می‌شوند و پس از آنها تعداد نیروهای زن را افزایش می‌دهیم.» قرار بود آذر امسال فرایند جذب نیروهای جدید آتش‌نشانی (116نیرو) تمام شود اما به‌دلیل نبود برخی ‌سازوکارها این امر به تأخیر افتاد و تا پایان سال وضعیت نیروهای جدید تعیین تکلیف می‌شود.

    رقابت 6هزار داوطلب
    دی‌ماه سال گذشته فرم استخدام روی سایت سازمان آتش‌نشانی قرار گرفت و برای انتخاب بهترین‌ها مانند هر آزمون دیگری مقرر شد بیش از ظرفیت ثبت‌نام انجام شود؛ بنابراین 6هزار داوطلب متقاضی شرکت در آزمون شدند که به‌دلیل شیوع سویه‌های مختلف کرونا آزمون علمی با تأخیر 12تیرماه امسال برگزار شد و 1137نفر (هزار نیروی مرد و 137نیروی زن) پذیرفته شدند و به مرحله رقابت‌های عملی راه یافتند. این مرحله از اواخر مهر تا اوایل آبان در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد و داوطلبان در 6بخش انعطاف‌پذیری بدن، قدرت دست، پلانک ثابت (حرکت تعادلی)، بارفیکس، حرکات ترکیبی و دوی ١۶٠٠‌متر، رقابت کردند. به‌گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، نتایج این مرحله از آزمون هفته آینده اعلام می‌شود. مهدی داوری تأکید کرد: «ثبت امتیازات آزمون دو مرحله و انجام تست جسمانی و گزینش نیروها و انتخاب 116نیروی مجرب تا اواسط بهمن به طول می‌انجامد و سپس 100نیروی مرد و 16نیروی زن برای گذراندن دوره‌های آموزشی وارد مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در صالح‌آباد می‌شوند که ممکن است این کار تا پایان سال به طول بینجامد.»

    حضور زنان در مأموریت‌ها
    قرار نیست زنان آتش‌‌ نشان کارهای اداری انجام دهند بلکه به‌گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در مأموریت‌ها‌ شرکت می‌کنند. مهدی داوری به همشهری گفت: «در مقایسه با مردان آتش‌نشان، ساعت شیفت کمتری برای زنان آتش‌نشان پیش‌بینی‌شده اما چون دوره‌های تخصصی را فراگرفته‌اند قطعا مانند سایر نیروهای آتش‌نشان در مأموریت‌های امداد و نجات و حریق شرکت می‌کنند.»

    منبع: همشهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *