×
×
جدیدترین‌‌ها

احزاب برنامه ای برای حوزه محیط زیست ندارند

  • کد نوشته: 23144
  • آبان 9, 1400
  • یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر احزاب می خواهند به روز باشند باید به مسائل محیط زیست ورود کنند، گفت: من ندیدم احزاب در حوزه محیط زیست برنامه داشته باشند.
    احزاب برنامه ای برای حوزه محیط زیست ندارند

    به گزارش نخست نیوز ، سیدرحیم ابوالحسنی با بیان اینکه معمولا با صنعتی شدن جوامع بحث های محیط زیستی هم جدی تر مطرح می شود، اظهار کرد: بحث های محیط زیست از مداخله انسان در طبیعت شروع می شود. در حال حاضر بشر مداخلات جدی در طبیعت دارد و مشکلات محیط زیستی هم خودش را نشان داده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر مسائل محیط زیستی از بحث های اصلی سیاسی است. زمانی مسائل سیاسی محدود به قدرت بود سپس مساله دولت رفاهی مطرح شد و در حال حاضر محیط زیست از مسائل اصلی دولت ها است. از سویی محیط زیست از جمله بحث های کلانی است که بخش خصوصی به آن ورود نمی کند زیرا سودآوری فوری ندارد بنابراین یکی از مسئولیت های دولت ها ، ورود به مسائل عمومی است که سودآوری فوری ندارد. چند دهه پیش دولت ها در بخش ارتباطات و معادن و سپس بهداشت سرمایه گذاری می کردند و الان محیط زیست هم به این موضوعات وارد شده است. در واقع محیط زیست هم از وظایف دولت هاست و محیط زیست از حوزه سیاست خارج نیست.

    این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه کارکرد اصلی احزاب پی گیری امور عمومی است، تصریح کرد: گروه های ذی نفوذ به دنبال تامین منافع گروهی خود هستند اما احزاب که برای به دست گرفتن قدرت تلاش می کنند باید پیگیر منافع عمومی باشند و محیط زیست هم در همین زمینه قرار دارد.

    ابوالحسنی اظهار کرد: اگر احزاب می خواهند به روز باشند باید به مسائل محیط زیست ورود کنند زیرا محیط زیست از مسائل مهم دولت ها و همچنین ملت هاست و جریان های سیاسی که برای تصاحب قدرت با یکدیگر رقابت می کنند، باید در حوزه محیط زیست برنامه داشته باشند اما من در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری چنین برنامه ای از احزاب ندیدم. همه بحث ها در این انتخابات ها درباره مسائل اقتصادی ، گرانی ، تورم و همچنین روابط خارجی بود و محیط زیست غایب بود. در واقع احزاب توجهی به این حوزه نداشتند البته اینکه مسائل محیط زیست در ایران سیاسی و امنیتی شده است هم دلیل دیگری بر بی توجهی آنها بود.

    وی در پایان گفت: من ندیدم احزاب در حوزه محیط زیست برنامه داشته باشند؛ شاید هم برنامه دارند و من ندیدم. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هم به این حوزه ورود نکرده اند. مشکلات محیط زیستی هر روز بیشتر در ایران خود را نشان می دهند و امیدوارم مسئولان و جریان های سیاسی به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *