×
×
جدیدترین‌‌ها

درخواست چین از جامعه جهانی برای همراهی با گذار سیاسی در افغانستان

  • کد نوشته: 17339
  • مرداد 29, 1400
  • چین از جامعه بین المللی خواست تا از اِعمال فشار بر افغانستان در دوره کنونی پرهیز کرده و از این کشور به منزله عرصه ای برای تسویه حساب استفاده نکند.
    درخواست چین از جامعه جهانی برای همراهی با گذار سیاسی در افغانستان

    به گزارش نخست نیوز به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین روز پنج شنبه به وقت محلی در یک تماس تلفنی با «دومینیک راب» همتای انگلیسی خود گفت که چین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا از اِعمال فشار بر افغانستان در دوران انتقال قدرت کنونی دست برداشته و از این کشور به مثابه عرصه‌ای برای تسویه حساب استفاده نکند.

    افزون بر این، وزیر خارجه چین اعلام کرد که پکن بر مبنای اصل عدم مداخله در امور داخلی، خواهان ادامه دادن به «ایفای یک نقش سازنده در قضیه افغانستان است».

    وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد که با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، وضعیت در این کشور جنگ زده همچنان بی ثبات و نامطمئن است.

    وانگ در گفتگو با راب خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی در افغانستان نشان می‌دهد که مردم این کشور در کل از دولتی که از خارج تحمیل شده و فاقد بنیانی اجتماعی است، حمایت نمی‌کنند. وی سپس تأکید کرد که مداخله نظامی یک گزینه برای حل و فصل نگرانی‌های منطقه‌ای است.

    بنا به گفته این دیپلمات بلندپایه چین، «جامعه بین‌المللی باید کاملاً به استقلال و حاکمیت افغانستان و اراده مردم این کشور احترام گذاشته و به گفتگو و ارائه رهنمود بیشتر اقدام کند».

    وزیر خارجه انگلیس هم گفت که جامعه بین‌المللی باید درس‌های برآمده از این وضعیت را تحلیل و پردازش کند و تأکید کرد که «افغانستان نباید بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شود».

    راب همچنین بر تعهد انگلیس به اسکان ۲۰ هزار پناهجوی افغان در خاک خود، افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و کمک به سازمان ملل برای حمایت و کمک رسانی به کشورهای همجوار و پذیرای پناهجویان افغان اشاره کرد.

    گفتنی است، هرچند چین به طور رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته است، وانگ ئی ماه میلادی گذشته در شهر «تیان جین» میزبان «ملاعبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان بود و اعلام کرد که از طالبان انتظار می‌رود در تلاش‌ها برای صلح و بازسازی افغانستان نقش کلیدی ایفا کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *