×
×
جدیدترین‌‌ها

رونق حراج‌های هنری به سطح پیش از کرونا رسید

  • کد نوشته: 14579
  • مرداد 3, 1400
  • مجموع فروش سه حراج‌خانه معروف دنیای هنر در سال جاری میلادی ۲۳۰ درصد افزایش یافت و رونق در این بازار به سطح پیش از کرونا رسید.
    رونق حراج‌های هنری به سطح پیش از کرونا رسید

    به گزارش نخست نیوز به نقل از روزنامه هنر چاپ لندن، حراجی کریستیز در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ کمی از عواقب منفی شیوع ویروس کرونا بر بازار حراج‌های هنری فاصله گرفت و با درآمد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری، دومین دوره پرفروش خود در ۶ سال گذشته را پشت سر گذاشت.

    خریداران آسیایی ۳۹ درصد، مشتریان منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا ۳۳ درصد و آمریکایی‌ها ۲۸ درصد از مجموع فروش کریستیز در این ۶ ماه را به خود اختصاص دادند و ۸۷ درصد اقلامی که در این حراجی به مزایده گذاشته شده بود، فروش رفت.

    براساس آماری که به تازگی توسط تحلیلگران موسسه تحقیقاتی آرت‌تاکتیک (ArtTactic) منتشر شد، مجموع فروش حراجی ساتبیز (به استثنای حراج‌های خصوصی) در نیمه اول سال جاری میلادی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به فروش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آن در سال ۲۰۲۰، رشد قابل توجهی داشت. مجموع فروش حراجی کریستیز (به استثنای حراج‌های خصوصی) در این مدت به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید در حالی که سود این حراجی در سال ۲۰۲۰ تنها ۴۸۱ میلیون دلار بود. در مورد حراجی فیلیپس هم میزان فروش در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، به ۴۲۵ میلیون دلار افزایش یافت.

    وقتی کرونا هم مانع هنردوستان نشد

    همانطور که از آمار و ارقام پیداست، هر سه حراجی معروف دنیا امسال در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۰ که تحت تاثیر وحشت ابتدایی از شیوع کرونا بود، عملکرد بهتری داشتند. به استناد گزارش آرت‌تاکتیک، مجموع فروش حراج‌های جهانی کریستیز، ساتبیز و فیلیپس در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که هم از یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار فروش نیمه اول سال ۲۰۲۰ بیشتر بود، هم از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۹. این افزایش فروش، رونق در بازار حراج اقلام لوکس هنری را به سطح پیش از شیوع کرونا برمی‌گرداند و علامتی است از علاقه مجدد مردم به هنر و هرآنچه ارزش کلکسیون کردن داشته باشد.

    همانطور که پیش‌بینی می‌شد، شاخه آنلاین حراج‌ها نیز در این مدت رشد قابل توجهی را تجربه کرد و با ۱۷۸ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، به ۲۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. همچنین میانگین قیمت‌گذاری‌ها در این بخش ۲۷ هزار دلار بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۱۵ به ترتیب ۲ و ۶ برابر شده است.

    حراج‌های خصوصی نیز از رشد یکپارچه بازار بی‌نصیب نماندند؛ گیوم سروتی مدیرعامل کریستیز همین چند روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: حراج‌های خصوصی از همیشه پررونق‌ترند. این حراج‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ دو برابر شده و حالا ۲۵ درصد ارزش کل حراج‌های کریستیز را تشکیل می‌دهند.

    سروتی مجموع فروش حراج‌های خصوصی کریستیز را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار برآورد کرد که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۳۸ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۴۱ درصد افزایش یافته است؛ رشد فروش در این شاخه از حراج‌ها، به طور خاص بر جواهرات و آثار هنرمندان کلاسیک متمرکز بود.

    گران‌ترین حراج‌های هنری سال ۲۰۲۱

    ۷ مورد از ۱۲ شی‌ای که از ابتدای سال جاری بانی گران‌ترین حراج‌ها شدند، مربوط به حراجی کریستیز بوده است. صدرنشین این فهرست تابلوی زنی نشسته بر لب پنجره (Femme assise près d’une fenêtre) از پیکاسو است که مه امسال به قیمت ۹۲ میلیون دلار در نیویورک چکش خورد. تابلویی از ژان میشل باسکیت نیز همان ماه در حراجی کریستیز در نیویورک به قیمت ۸۱ میلیون دلار فروخته شد و در رتبه دوم این فهرست جای گرفت.

    رتبه سوم و چهارم فهرست گرانترین حراج‌های هنری سال ۲۰۲۱، با تابلوی مرد جوانِ قابِ مدور به دست (Young man holding a roundel) ساندرو بوتیچلی که در ماه ژانویه به قیمت ۸۰ میلیون دلار فروخته شد و تابلوی برکه نیلوفرهای آبی (Water Lily Pond) از کلود مونه که ماه مه امسال به قیمت ۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد، در تصرف حراجی ساتبیز قرار دارد.

    حراجی کریستیز اسفند سال گذشته توکن غیرقابل معاوضه کلاژ هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست اثر مایک وینکلمن معروف به بیپل را در یک حراجی برخط به قیمت استثنایی ۶۰ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار فروخت و حالا به کمک آن رتبه پنجم گرانترین حراج سال را در اختیار گرفته است.

    ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

    این بیماری که به‌تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر  بیش از ۱۹۴ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

    شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *