×
×
جدیدترین‌‌ها

تاثیر ورزش بر انواع سرطان

  • کد نوشته: 109939
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳
  • فعالیت بدنی به معنای هر حرکتی است که از عضلات استفاده می‌کند و نیاز به انرژی بیشتری نسبت به استراحت دارد. فعالیت بدنی روی چندین سیستم بدن ازجمله فرآیندهای غدد درون‌ریز، ایمونولوژیک ( سیستم ایمنی بدن) و متابولیک تاثیر دارد که به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.
    تاثیر ورزش بر انواع سرطان

    به گزارش نخست نیوز، سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و ورزش_فعال بودن بدنی همچنین به حفظ وزن سالم و محافظت در برابر سرطان کمک می‌کند.

    آنچه مشخصه سرطان است صورت مشترک از رفتارهای غیرطبیعی سلول مانند تقسیم سریع سلول و تهاجم به بافت اطراف است که با تغییرات DNA مرتبط می‌باشد.

    هنگامی سرطان پیشرفت می‌کند که فرآیندهای عادی کنترل رفتار سلولی انجام نشود و سلول سرکشگر تبدیل به اجداد گروهی از سلول‌ها شود که رفتارها یا توانایی‌های غیرطبیعی آن را به اشتراک می‌گذارند. این امر به‌طورکلی ناشی از تجمع آسیب ژنتیکی در سلول‌ها باگذشت زمان است. سلول سرطانی بخش مهمی از تومور می‌باشد، اما تنها یکی از چندین نوع سلول مهم است که باعث ایجاد محیط‌زیست تومور می‌شود.شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم، تغذیه و فعالیت بدنی چگونه می‌توانند در فرآیندهای بیولوژیکی که زمینه‌ساز پیشرفت سرطان است، تأثیر داشته باشد.چاقی باواسطه‌های التهابی و ناهنجاری‌های متابولیک و غدد درون‌ریز همراه است که رشد سلول را تشدید می‌کند. در ادامه به چگونگی تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر ابتلا به انواع سرطان‌ها بررسی می‌نماییم.

    انجام حرکات ورزشی باعث کاهش چربی بدن می‌شود و بنابراین تاثیر مفیدی بر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال دارد. احتمالا این امر از طریق کاهش مقاومت به انسولین و التهاب می‌باشد که هر دو به پیشرفت سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. اما مشخص نیست که آیا فعالیت بدنی که با کاهش وزن  یا حفظ وزن سالم همراه نیست، تاثیر قابل‌توجهی در این مسیر دارد یا خیر.مکانیسم‌های دیگری که فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد شامل تحریک هضم و کاهش زمان ترانزیت از طریق روده است. اگرچه داده‌های قوی برای پشتیبانی از این مکانیسم در انسان محدود است.

    فعالیت بدنی بر طیف متنوعی از مسیرهای متابولیک، هورمونی و ایمونولوژیک تاثیر می‌گذارد. انجام حرکات ورزشی منظم باعث کاهش چربی بدن می‌شود و بنابراین می‌تواند از طریق کاهش سطح استروژن در گردش، مقاومت به انسولین و التهاب، که همه با رشد سرطان پستان بعد از یائسگی مرتبط هستند، تاثیر مفیدی بر خطر سرطان پستان داشته باشد.

    همانطور که گفته شد فعالیت بدنی باعث کاهش چربی بدن می‌شود و بنابراین تاثیر مفیدی بر خطر ابتلا به سرطان آندومتر دارد. این امر احتمالا از طریق کاهش سطح گردش خون استروژن، مقاومت به انسولین و التهاب می‌باشد. به نظر می‌رسد فعالیت بدنی باعث کاهش سطح استرادیول (یکی از هورمون‌های اصلی جنسی در زنان)، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب مزمن می‌شود. این‌ها تمام مواردی هستند که به پیشرفت سرطان آندومتر مرتبط خواهند بود.

    همچنین شواهد دیگری در مورد فعالیت بدنی وجود دارد که محدود است (چه ازنظر مقدار و چه ازنظر نقص روش‌شناختی)، اما حاکی از کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان ریه و سرطان کبد است. علاوه بر این، شواهدی در مورد رفتارهای کم‌تحرک وجود دارد که حاکی از افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر می‌باشد.

    خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته است با استفاده از روش‌های جدید، در زمینه درمان سرطان موفق عمل کند. جهت تماس و برقراری ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می‌توانید با شماره‌ها تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام مرکز فوق تخصصی آنکولوژی آروین مراجعه نمایید.

    در پایان اینکه رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی و خودداری از نوشیدن الکل تا حد زیادی باعث پیشگیری از انواع سرطان شده و حتی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش طول عمر بیماران سرطانی گردد.

    اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان، بهتر است شدت و تکرار ورزش‌های قدرتی و انعطاف‌پذیر در افراد مبتلابه سرطان زیر نظر پزشکان و متخصصین ما در بهترین مرکز درمان سرطان در تهران کنترل شود.

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *