×
×
جدیدترین‌‌ها

کاهش منابع آب محلی ،
چرا نفس دریاچه ارومیه دوباره به شماره افتاد؟

  • کد نوشته: 107868
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳
  • دلیل عمده خشکی دریاچه ارومیه شیوه های ضعیف مدیریت آب بوده که به طور قابل توجهی به خشک شدن دریاچه انجامیده است.
    چرا نفس دریاچه ارومیه دوباره به شماره افتاد؟

    به گزارش نخست نیوز، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم با بیان این مطلب به ما می گوید: دریاچه ارومیه به تدریج در بیست و هشت سال گذشته ۹۰درصد آب خود را به دلیل سوء مدیریت از دست داده است.

    دکتر مهدی زارع می افزاید: در حالی که تغییر اقلیم الگوی بارش و افزایش دما در خشکی دریاچه نقش دارد و این منطقه دوره های مهم خشکسالی را در سه دهه اخیر تجربه کرده است؛ اما مهمترین دلیل خشکی دریاچه ارومیه شیوه های نادرست مدیریت آب بوده که به خشکی آن انجامیده است.

    چرا باید همیشه نگران خشک شدن دریاچه ارومیه باشیم؟

    رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم مسائل مدیریت آب شامل برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی اطراف دریاچه، توسعه نامتوازن کشاورزی، کشت محصولات پر تقاضای آب و احداث سد و بند روی سرشاخه های دریاچه ارومیه (بیشتر در جنوب دریاچه) بوده است.

    روش های آبیاری سنتی که منابع آب محلی را بیشتر تحت فشار قرار می دهد، احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، ورود آب شیرین به دریاچه را به شدت کاهش داده است.

    رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم ادامه می دهد: گزارش ها حاکی است که بیش از ۲۰۰ سد در حوضه آبریز ساخته شده که چرخه طبیعی آب را مختل می کند و رواناب را از رسیدن به دریاچه باز می دارد.

    کاهش منابع آب محلی

    گسترش اراضی کشاورزی اطراف دریاچه نیز منجر به افزایش مصرف آب شده است و کشاورزان اغلب محصولات پر تقاضای آب مانند سیب، گوجه فرنگی و چغندر قند کشت می کنند که سبب کاهش بیشتر منابع آب محلی می شود.

    زارع درباره تأثیر شوری بیش از حد آب بر رشد آبزیان توضیح می دهد: این موضوع موجب ایجاد چرخه ای می شود که در آن شوری بالاتر، رشد آبزیان را دشوارتر می کند و بار دیگر منجر به عدم تعادل اکولوژیکی می شود.

    روند خشک شدن دریاچه تا چه وقت ادامه دارد؟

    وی با اشاره به تغییر در شیوه های مدیریتی می گوید: بدون مداخله قابل توجه یا تغییر در شیوه های مدیریتی، روند خشک شدن دریاچه ارومیه تا زمانی ادامه می یابد که ممکن است کاملاً خشک شود.

    پیامدهای این خشک شدن آن قدر شدید است که شامل افزایش شوری خاک، از دست دادن تنوع زیست به ویژه در میان گونه های پرندگان، اثرات نامطلوب بهداشتی بر جمعیت های محلی به دلیل طوفان های گردوغبار ناشی از نمک های در معرض می باشد.

    رئیس شاخه زمین شناسی فرهنگستان علوم در پاسخ به پرسش دیگر ما درباره اینکه پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه چیست تصریح می کند: دریاچه ارومیه در صورت ادامه روند کنونی، بدون مداخله مؤثر با هدف مدیریت پایدار آب و تلاش های احیا احتمال دارد به طور کامل خشک شود اما در حال حاضر وضع دریاچه در یک سال اخیر نشان می دهد که دریاچه ارومیه عملا به یک دریاچه فصلی تبدیل شده است.

    پیامدهای این تغییر محیطی چند وجهی است و می توان آن را در چند حوزه دسته بندی کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه به کاهش چشمگیر تنوع زیستی منجر شده است. بسیاری از گونه هایی که برای زیستگاه به دریاچه وابسته بودند، مانند گونه های مختلف میگو، ماهی و پرندگان مهاجر، دچار کاهش جمعیت شده اند.

     از بین رفتن آبزیان، اکوسیستم های محلی را مختل کرده است و زنجیره های غذایی را تحت تأثیر قرار می دهد. خشک شدن دریاچه به شدت بر اقتصادهای محلی که به ماهیگیری و گردشگری متکی هستند اثر گذاشته و ماهیگیران به دلیل کاهش ذخایر ماهی، معیشت خود را از دست داده اند و گردشگری با کاهش زیبایی های طبیعی و فرصت های تفریحی مرتبط با دریاچه کاهش یافته است.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *