×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد تشریح کرد،
جزئیات بهره‌برداری اتوبوس برقی در مشهد

  • کد نوشته: 100254
  • خرداد 20, 1403
  • مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد جزئیات بهره‌برداری آزمایشی از اتوبوس برقی در مشهد را تشریح کرد.
    جزئیات بهره‌برداری اتوبوس برقی در مشهد

    نخست نیوز،

    عباس اتحادی در گفت‌وگو با نخست با اشاره به بهره‌برداری آزمایشی از اولین اتوبوس برقی یکی از شرکت‌های خودروساز اتوبوس‌های شهری در مشهد، اظهار کرد: این دستگاه با ۱۲ متر طول، ۱۸هزار کیلوگرم وزن ناخالص، ۳۶ صندلی و قابلیت استقرار ۳۱ مسافر به صورت ایستاده، در خطوط مختلف ما در حال آزمایش بوده، این اتوبوس دارای دو درب و مجهز به رمپ ویلچر و محل قرارگیری ویلچر و کالسکه است.

    وی افزود: مدت‌ زمان شارژ باتری به ‌صورت میانگین ۶ ساعت است که با هر بار شارژ کامل باتری، اتوبوس قادر به طی مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود. بخش اصلی این اتوبوس‌ها باتری آن بوده که عمر باتری آن‌ها هشت ساله یا ۷۰۰ هزار کیلومتری است.

    مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه مدت زمان برآورد شده برای تست اتوبوس برقی حدود ۱۵ تا ۲۰ روز است، عنوان کرد: پارامترهای متعددی وجود دارد که باید اتوبوس مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتی که پاسخ تست آن مثبت بود باید بررسی کنیم شرکت خودروساز قادر است چه تعدادی تولید کند و چه تعداد در اختیار ما قرار دهد، مهمتر از همه برآورد قیمت آن است.

    اتحادی ادامه داد: اتوبوس‌های برقی قیمت بسیار بالاتری نسبت به اتوبوس‌های دیگر دارند و در صورت تامین منابع، تلاش مدیریت شهری در راستای کاهش آلودگی هوا، استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و استقرار در سبد حمل‌ونقل عمومی است. این اتوبوس‌ها نیاز به اخذ استاندارد دارند. علاوه بر اینکه ما در کمیته فنی وضعیت عملکرد اتوبوس را بررسی می‌کنیم، استاندارد اتوبوس‌ها نیز باید اخذ شود تا امکان بهره‌برداری در چرخه حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند. برای شارژ این اتوبوس در حال تست از یک ایستگاه شارژ برقی در پایانه امام رضا(ع) که در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسیده، استفاده می‌شود.

    وی در پاسخ به این سوال که بازخوردهای اولیه در تست اتوبوس برقی چگونه بوده است، تصریح کرد: تا حدودی موضوعات فنی از سوی رانندگان بیان می‌شود. براساس مصاحبه‌ای که ما با مسافران داشتیم و نظراتشان را جویا شدیم، عموما رضایت داشتند. قطعا در صورت اضافه شدن اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی تمهیداتی برای آموزش و آماده‌سازی رانندگان در نظر گرفته شده است.

    مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص برنامه‌های سازمان برای توسعه اتوبوس برقی در ناوگان اتوبوسرانی مشهد گفت: در این مورد مطالعاتی در راستای برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی حد فاصل پایانه امام رضا(ع) تا پایانه طبرسی در حال انجام است. علاوه بر این در خصوص اینکه در چه خطوطی می‌توانیم از ناوگان خطوط برقی استفاده کنیم نیز در حال مطالعه هستیم.

    اتحادی با اشاره به مهمترین چالش‌ها در بهره‌برداری از اتوبوس‌های برقی بیان کرد: شاید یکی از مهمترین چالش‌های ما در اتوبوس‌های برقی در زمینه باتری‌ باشد. باتری‌ها باید بعد از چند سال و پس از طی مسافتی حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. یکی از چالش‌ها در آینده، نرخ یا تامین این باتری‌ها است. بهره‌برداری در تعداد بالا از اتوبوس‌های برقی نیاز به بررسی‌های دقیقی دارد. قطعا بسیاری از چالش‌ها در زمان بهره‌برداری از این ناوگان مشخص می‌شود.

    وی در خصوص تاثیرات زیست‌محیطی استفاده از اتوبوس‌های برقی، خاطرنشان کرد: براساس گزارش نهایی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای مشهد که مطالعات آن چند سال گذشته انجام شد، سهم ناوگان اتوبوسرانی مشهد از آلایندگی هوای شهر ۱.۳ درصد است. ما خود را موظف می‌دانیم و تمام تلاش ما این است که این عدد را به صفر برسانیم. در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه توسط کارکنان ما در مراکز نگهداری تعمیرات و پژوهش‌های فنی سازمان اتوبوسرانی، اعم از موضوعات روغن‌ریزی، دودزایی و پیگیری برای استفاده از سوخت مناسب، به روز و در لحظه انجام می‌شود.

    مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: سوخت مورد استفاده ما در سال‌های گذشته درصد گوگرد بالاتری داشته است. در زمینه سوخت توانستیم با پیگیری و همکاری‌هایی که با شرکت فراورده‌های نفتی داشتیم، سوخت مناسب‌تری را وارد چرخه خدمات‌رسانی کنیم. استاندارد آلایندگی ناوگانی ما یورو۴ و یورو ۵ است.

    اتحادی گفت: در کنار همه این موارد برای اضافه شدن بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری قرارداد بسته شده است و تا پایان سال بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد خواهد شد.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *