×
×
جدیدترین‌‌ها

استعمال مواد مخدر،
تفریح؟ سالم؟

  • کد نوشته: 100040
  • خرداد 18, 1403
  • تفریح مشخصاتی عمومی دارد از آن جمله که نشاط‌آور باشد، در آن افراط و تفریط نشود، در چهارچوب قوانین شرع باشد، بُعد مثبت اجتماعی داشته باشد، موجب هدر رفت زمان نشود، تفریحی باشد که انسان را رشد دهد و موجب سبک سری و سبک مغزی نشود و برای بدن مضر نبوده و مفید باشد.
    تفریح؟ سالم؟

    نخست نیوز،

    شراب‌خواری، شرط‌بندی، رقص و استعمال مواد مخدر تفریح نیست بلکه بخشی از کژرفتاری است که به دنبال خود تبعات منفی متعدد جسمی و روحی و دنیوی و اخروی خواهد داشت. از منظر دین مبین اسلام تفریح با تاکید بر سالم بودن چیزی نیست مگر برای روند رشد شخصی و اجتماعی که قطعا با لذت و شادابی فراوان همراه است.

    سه فاکتور مهم در تفریح این است که اول انسان را از خدا دور نکند، دوم به خود آسیب نزند و سوم موجب آزار و ضرر دیگران نشود. با این تعریف می‌توان دایره تفریحات سالم را بسیار گسترده و متکثر دید.

    انسان نیازهای مادی و معنوی دارد چراکه از دو بعد جمسانی و روحانی تشکیل شده ازاینرو برای فراغت از کار، به استراحت و شادمانی نیازمند است و اتفاقا اسلام هم بسیار به تفریح و سرگرمی توصیه کرده است.

    تفریح مشخصاتی عمومی دارد از آن جمله که نشاط‌آور باشد، در آن افراط و تفریط نشود، در چهارچوب قوانین شرع باشد، بُعد مثبت اجتماعی داشته باشد، موجب هدر رفت زمان نشود، تفریحی باشد که انسان را رشد دهد و موجب سبک سری و سبک مغزی نشود و برای بدن مضر نبوده و مفید باشد.

    همه شنیده و خوانده‌ایم که در اسلام سوارکاری، تیراندازی، شنا و… توصیه شده و نشان از اهمیت آن دارد. امروزه اما به دلیل پیشرفت و صنعتی شدن جوامع، تنوع سرگرمی‌ها و تفریحات زیاد شده که انواع مخرب آن بسیار بیشتر است ازاینرو آگاهی از چه و چگونه تفریح کردن و بهره از اوقات فراغت از اهمیت بالایی برخودار است.

    حضرت علی (ع) می‌فرماید «بهترین تفریح، کار است». کار و فعالیت و اشتغال موجب بروز استعداد و خلاقیت می‌شود و انسان را از غم و ناراحتی و بیهودگی رها می‌سازد. امروزه بسیاری از بیماری‌های جمسمی و همچنین روحی روانی ناشی از عدم فعالیت است و در دنیای مدرن حتی کار درمانی نیز تجویز می‌شود.

    همانطور که اشاره شد، تفریحات از منظر فواید یا مضرات دارای تنوع بالایی هستند. برای نمونه بازی رایانه‌ای یا بازی و وقت گذراندن با گوشی‌های هوشمند به معضلی جهانی تبدیل شده است. به همین نسبت تفریحاتی که نسبتی با اخلاق و کرامت انسانی ندارند نیز به وفور در حال رواج هستند که اغلب نیز از سمت دنیای غرب به دیگر نقاط رفته است.

    متاسفانه امروزه مصادیق تفریحات ناسالم به وفور در جامعه مشهود است که جوانان و نوجوانان، به جهت فراغت بیشتر درگیر این معضلات هستند. عادات بسیار بد و مضری چون قلیان کشیدن و وجود اماکن متعدد قلیان‌کشی در سطح شهرها و رواج آن، سرهای فرورفته در گوشی‌های هوشمند برای ساعت‌ها، از مهم‌ترین تفریحات ناسالم امروز به شمار می‌آیند. به این معضلات و آسیب‌های اجتماعی که با عنوان نادرست تفریح رواج یافته‌اند، پدیده شوم جدید «سیگارهای الکترونیکی» را هم اضافه کنید که البته در دستور جدی دولت برای برچیدن‌شان قرار گرفته است.

    در مقابل این بازی‌ها که فرد را به انزوا و بی تحرکی می‌برد و ده‌ها عارضه چشمی، تربیتی و روحی روانی به دنبال دارد، ورزش‌های متعارف، دید و بازدید جمعی، مسافرت، صله ارحام، کوهپیمایی و رفتن به دامن طبیعت، تماشای تئاتر یا بازدید از گالری‌ها و موزه‌ها و اماکن باستانی ازجمله صدها سوژه تفریحی است که حائز شرایط مفید از نظر فردی و اجتماعی بوده و به صورت پایدار باعث شادمانی و فرح انسان خواهد شد.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *