×
×
جدیدترین‌‌ها

‏طب کار چیست؟

  • کد نوشته: 98696
  • اردیبهشت 28, 1403
  • طب کار (Occupational Medicine) یک‌رشته تخصصی پزشکی است که به بررسی و مدیریت سلامت و ایمنی کارکنان در محیط کار می‌پردازد. هدف اصلی طب کار، حفظ و بهبود سلامت و کیفیت زندگی کارکنان است. طب کار شامل تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با محیط کار است.
    ‏طب کار چیست؟

    نخست نیوز، سید معین امامی میبدی_این پزشکان درک عمیقی از محیط کار، عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در محیط کار و همچنین اثرات آن‌ها بر سلامت انسان دارند. فعالیت‌ پزشکان طب کار شامل ارزیابی سلامت قبل از استخدام، سنجش عوامل آسیب‌زا در محیط کار، ارایه مشاوره درباره ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت آسیب‌های حاد و مزمن مرتبط با محیط کار، ارزیابی و کنترل عوامل ریسک شغلی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در محیط کار می‌شود.

    انواع این آزمایشات عبارت‌اند از:

    معاینات بدو استخدام

    معاینات دوره‌ای در طول کار یا معاینات ادواری

    معاینات بازگشت به کار بعد یک دوره طولانی

    معاینات تغییر شغل

    معاینات بازنشستگی یا ترک کار

    ‏طب کار چه‌کاری انجام می‌دهد؟

    این موضوع، یکی از حوزه‌های نوظهور در علوم پزشکی است که هدف اصلی آن حفظ سلامت کارکنان در محیط کار، تشخیص بیماری‌ها و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار است. تمامی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار و بهداشت جهانی این خدمات را برای کارکنان خود عرضه می‌کنند. از اهداف برجسته معاینات طب کار می‌توان به اطمینان از امنیت و سلامت محیط کار و بررسی اثرات ناخوشایند کاربر سلامت فرد اشاره کرد.

    شناسایی زودهنگام بیماری‌های شغلی اهمیت زیادی دارد، زیرا به‌راحتی می‌توان بیماری‌هایی که به علت کار ایجاد می‌شوند، شناسایی کرد. با انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه مناسب، می‌توان جلوی پیشرفت بیماری‌ها را گرفت و از وقوع مشکلات جدی و غیرقابل درمان جلوگیری کرد.

    ‏طب کار چند ماه اعتبار دارد؟

    این معاینات بعد از استخدام تا زمانی که محل کار تغییر نکند، اعتباردارند. اما در صورت استخدام در محل کار جدید، باید مجدد معاینات طب کار بعد از استخدام را انجام دهید. درصورتی‌که تصمیم به تغییر محل کار برای یک مدت ۱ ماهه دارید، معاینات طب کار هنوز اعتباردارند.

    ‏چه مراکزی به طب کار نیاز دارند؟

    مراکز مختلف ازجمله سازمان‌ها و صنایع مختلف نیاز به این خدمات دارند:

    شرکت‌ها و سازمان‌ها – کارخانه‌ها و صنایع تولیدی – بیمارستان‌ها و مراکز درمانی – صنایع معدنی و حفاری – شرکت‌های حمل‌ونقل

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *