×
×
جدیدترین‌‌ها

محبوب‌ترین مسکن ایرانی‌ها،
هشدارهای جدی مصرف استامینوفن!

  • کد نوشته: 97478
  • اردیبهشت 9, 1403
  • سال گذشته سازمان غذا و دارو، استامینوفن را در فهرست پر مصرف ترین داروهای کشور اعلام کرد؛ دارویی که هم بدون نسخه عرضه می شود و هم قیمت آزاد آن خیلی بالا نیست؛ چیزی حدود ۱۰هزار تومان برای هر ورق.
    هشدارهای جدی مصرف استامینوفن!

    نخست نیوز، اما حالا یک توصیه جدی از سوی اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) مطرح شده است و آن عوارض جدی استفاده بیش از حد از استامینوفن هاست. چون نه تنهایی دارویی با همین نام انحصاری، بلکه صدها داروی دیگر نیز حاوی استامینوفن هستند و می توانند میزان مصرف روزانه و احتمال نیاز به پیوند کبد و بروز مرگ را افزایش دهند.

    آسیب های مصرف مداوم استامینوفن

    رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در این باره به قدس آنلاین می گوید: افرادی که به طور مداوم استامینوفن مصرف می کنند به مرور دچار نارسایی کبد می شوند.

    دکتر ایرج خسرونیا می افزاید: متأسفانه سرانه مصرف داروهای مسکن از جمله استامینوفن در ایران بیش از دیگر کشورهاست و آن چنان که آمارها نشان می دهد مردم ایران بدون در نظر گرفتن عوارض دارو، خودسرانه آن را از داروخانه تهیه و مصرف می کنند.

    وی ادامه می دهد: بیشترین آسیب مسکن ها روی کبد است و فردی که به طور مداوم استامینوفن مصرف می کند به مرور دچار زردی پوست، آب آوردن شکم، نارسایی و اختلالات کبد می شود.

    باور غلط مردم درباره کم خطر بودن استامینوفن

    این فوق تخصص گوارش و کبد درباره دلایل مصرف زیاد استامینوفن توسط ایرانی ها می گوید: متأسفانه رسانه ها در آگاهی بخشی به مردم جامعه درباره مضرات مصرف داروهای گوناگون کوتاهی می کنند و از طرفی داروخانه ها نیز بدون نسخه، مسکن ها را در اختیار مردم قرار می دهند. بنابراین مردم کشور ما بر این باورند که استامینوفن کم خطرترین و کم عارضه ترین مسکن است.

    وی با تأکید بر این که هر چیزی حتی آب و مواد غذایی چنان چه بیش از حد مصرف شود مضر است بیان می دارد: هر دردی نیاز به مصرف استامینوفن ندارد و ممکن است پس از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه خوب به خود از بین برود. از این رو برای هر دردی باید به پزشک مراجعه کرد و تحت نظر او درمان را ادامه داد.

    زنان بیش از مردان استامینوفن مصرف می کنند

    رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره چرایی استفاده زیاد زنان از استامینوفن می گوید: زنان بیش از مردان استامینوفن مصرف می کنند چراکه به لحاظ احساسی درد را بیشتر حس می کنند و تحمل آن را ندارند اما مردان بیش از آن که مسکن مصرف کنند، درد را تحمل می کنند.

    خسرونیا تأکید می کند: گاهی با بیمارانی رو به رو می شویم که برای درد و ناراحتی معده ژلوفن، پروفن یا استامینوفن مصرف می کنند که باید گفت: بسیاری از دردها به هیچ وجه نیازی به مصرف مسکن یا استامینوفن ندارند چراکه ممکن است ریشه عصبی از جمله استرس یا اضطراب داشته باشد یا دردهای دستگاه گوارش که چنان چه استامینوفن مصرف شود سبب خونریزی معده و روده می شود.

    راهکارهایی برای جلوگیری از مصرف زیاد استامینوفن

    این فوق تخصص گوارش و کبد به توضیح چند راهکار درباره مصرف کمتر استامینوفن می پردازد و می گوید: بیش از یک داروی بدون نسخه حاوی استامینوفن، در روز مصرف نکنید مگر آن که از سوی پزشک متخصص تجویز شده باشد.

    بسیاری از داروها می توانند حاوی استامینوفن باشند بنابراین از میزان موجودی این ترکیب در داروی مصرفی آگاه باشید.

    منبع قدس آنلاین

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *