×
×
جدیدترین‌‌ها

پایین‌ترین نرخ مالیات بر دخانیات در ایران،
تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور

  • کد نوشته: 97432
  • اردیبهشت 9, 1403
  • دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با بیان اینکه ضمن تاکید بر اینکه ایران پایین‌ترین نرخ مالیات بر دخانیات نسبت به نرم جهانی را دارد، در عین حال درباره مضرات سیگارهای الکترونیک هشدار داد و گفت: این سیگارها در حالی در کشور تبلیغ می‌شود که بسیاری از کشورها نسبت به تحریم مصرف سیگارهای الکترونیکی اقدام کرده‌اند.
    تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور

    نخست نیوز،دکتر محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معاهده‌نامه کنترل دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید، اظهار کرد: تصویب معاهده‌نامه کنترل دخانیات، یک حرکت عظیم علیه مصرف دخانیات در سطح جهان به حساب می‌آید. پس از تصویب معاهده‌نامه کنترل دخانیات، صاحبان و مافیای صنعت دخانیات در مسیر تولید فرآورده‌های جدید گام برداشتند تا افراد بیشتری را گرفتار دخانیات کنند؛ چرا که صنعت دخانیات به عنوان سومین صنعت سودآور جهان معرفی شده است.

     

    وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره سیگارهای الکترونیک و ادعای ترک دخانیات با استفاده از این سیگارها، ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده محصولات دخانی ادعا می‌کنند سیگارهایی تولید کرده‌اند که فقط حاوی نیکوتین است و موادی که در سیگارهای کلاسیک وجود دارد در این محصول وجود ندارد. شرکت‌های دخانی ادعا می‌کنند سیگارهای جدید یعنی سیگارهای الکترونیکی نه تنها اعتیادآور نیستند و وابستگی کمتری دارند، بلکه از این سیگارها می‌توان برای ترک دخانیات استفاده کرد. «ترک دخانیات»، یک شعار حق به حساب می‌آید اما شرکت‌های تولیدکنندگان دخانیات از یک شعار حق برای تحقق اهداف باطل استفاده می‌کنند.

     

    سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی از تبعات سیگارهای الکترونیک

    دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با بیان اینکه ضرر سیگارهای الکترونیک در مقایسه با سیگارهای کلاسیک کمتر نیست، افزود: شرکت‌های تولیدکننده دخانیات به سیگارهای الکترونیک موادی مانند گلیسیرین، مواد معطر و برخی از افزودنی‌ها اضافه کرده‌اند. بررسی‌ها بیانگر این است مشتقاتی که در ویپ‌ها و سایر سیگارهای الکترونیک وجود دارد، اگر از دود سیگار و قلیان بدتر نباشد، همان خطر و ضررها را به همراه دارد. نتایج مطالعات بیانگر این است، استعمال سیگارهای الکرونیکی سبب سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان می‌شود.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *